:
كمينه:۳۲.۶۲°
بیشینه:۳۳.۷۹°
Updated in: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
پرداخت سود سهام از مردادماه انجام می شود

از افزایش سرمایه ۲۳ درصدی وبصادر تا رشد 388 درصدی سود هر سهم بانک صادرات ایران

بانک صادرات ایران، با سرمایه اسمی 215 هزار میلیارد ریالی، بالغ بر 682 هزار میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی کسب کرد که با کسر هزینه 484 هزار میلیارد ریالی سود سپرده‌ها بالغ بر 198 هزار میلیارد ریال درآمد خالص تسهیلات و سپرده‌گذاری داشت. خالص درآمد مشاع این بانک ۴۶ درصد قد کشیده و خالص درآمد کارمزد بانک یادشده هم ۵ نزدیک به 59 هزار میلیارد ریال اعلام شده که ۲۸ درصد بیشتر از سال قبل آن بوده است. سود عملیاتی و سود خالص این بانک رشدی ۴۸۶ درصدی را به جای گذاشته و موفق شده بالغ بر ۲۶ هزار و ۱۸۵ میلیارد و ۴۳۳ میلیون ریال سود خالص بسازد
کد خبر: ۲۱۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸

از افزایش سرمایه ۲۳ درصدی وبصادر تا رشد 388 درصدی سود هر سهم بانک صادرات ایراناقتصاد گردان-  
بانک صادرات ایران در یکسال اخیر، علاوه بر افزایش سرمایه 23 درصدی و ثبت رقم سرمایه 21.5 همت، در سودآوری نیز با جهش قابل توجه و رشد 388 درصدی مواجه شده و در عملکرد ۱۲ ماهه حسابرسی نشده، ۱۲۲ ریال سود برای هر سهم محقق کرده است.
افزایش سرمایه ۲۳ درصدی بانک صادرات از محل آورده نقدی در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید تا سرمایه آن به ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان برسد.
بانک صادرات، اعلام کرد: طبق تصمیمات مجمع فوق العاده 25 آذر، افزایش سرمایۀ شرکت از 17.5 به‌ 21.5 هزار میلیارد تومان از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی معادل 23 درصد، اول خرداد در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.
"وبصادر" به منظور اصلاح ساختار مالی، بهبود سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه بانک، سرمایه فعلی را از 17.5 به 21.5 هزار میلیارد تومان رساند


این بانک با سرمایه اسمی 215 هزار میلیارد ریالی، صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده 12 ماه سال مالی 1402 را منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، «وبصادر» در این مدت بالغ بر 682 هزار میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی کسب کرد که با کسر هزینه 484 هزار میلیارد ریالی سود سپرده‌ها بالغ بر 198 هزار میلیارد ریال درآمد خالص تسهیلات و سپرده‌گذاری داشت و نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 46 درصدی روبرو شد.
در این دوره جمع درآمدهای عملیاتی و سود خالص در صورت‌های مالی تلفیقی نیز به ترتیب 502 هزار میلیارد ریال و 38 هزار میلیارد ریال بوده که به ترتیب افزایش 54 و 64 درصدی را تجربه کرده‌‌اند. سود تلفیقی هر سهم هم از 134 به 180 ریال رسیده که حکایت از رشد 34 درصدی دارد.
شرکت اصلی بانک صادرات ایران نیز در سال مالی مورد نظر 26 هزار میلیارد ریال سود خالص کسب کرد که جهش 486 درصدی به همراه داشته و 122 ریال سود برای هر سهم محقق کرد که نسبت به مدت مشابه قبل با رشد 388 درصدی همراه شد.
۱۲۲ ریال سود برای هر سهم محقق کرد و نسبت به مدت مشابه قبل با رشد ۳۸۸ درصدی همراه شد.


همچنین بر اساس اطلاعیه منتشر شده بر سامانه کدال در مورد پرداخت سود سهام بانک صادرات ایران، سود سهام وبصادر به سهامداران حقیقی و حقوقی از جمله شرکت‌ها، مؤسسات، صندوق و سبدهای سرمایه‌گذاری که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، از تاریخ یکم مردادماه سال جاری به حساب آنها واریز خواهد شد.

سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند از 30 مردادماه سال جاری با ارائه کارت ملی و اعلام کد بورسی برای دریافت سود سهام خود به یکی از شعب بانک صادرات ایران مراجعه کنند. سهامداران حقوقی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند نیز می‌توانند از 30 مهرماه سال جاری با ارائه اصل درخواست کتبی، اعلام شماره حساب (شماره شبا)، تصویر آگهی روزنامه رسمی و مستندات مربوط به آخرین تغییرات مدیران و صاحبان امضای مجاز، به امور سهام بانک صادرات ایران به نشانی: تهران خیابان سمیه، مابین خیابان‌های بهار و مفتح، ساختمان سپهر، شماره 85 طبقه اول مراجعه کنند.
چه اتفاقی رخ داده که بانک صادرات ایران توانسته سود خالص خود را ۴۸۶ درصد جهش دهد و در حالی که نماد وبصادر از محل فعالیت غیرعملیاتی سودی به دست نیاورده، از چه مسیری عبور کرده که حالا این بانک با سرمایه ۲۱۵ هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون ریالی توانسته به ازای هر سهم ۱۲۲ ریال سود بسازند؟
سهامداران بانک صادرات در حالی ۳۰ خرداد امسال به مجمع عمومی دعوت شده‌اند تا صورت‌های مالی این بانک را بررسی و تایید کنند که روند سودسازی وبصادر به نظر قابل ملاحظه است. چه اینکه از یک سو این بانک توانسته درآمد مشاع خود از محل تسهیلات پرداختی، سرمایه‌گذاری و اوراق بدهی را ۳۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش دهد و از سوی دیگر هزینه تمام شده پول یا همان سود پرداخت شده به سپرده‌ها ۳۵ درصد کم شده است.
افزون بر اینکه خالص سودی که وبصادر از محل سرمایه‌گذاری‌ها به دست آورده نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی ۹۳ درصدی داشته و در نتیجه میزان درآمد عملیاتی بانک ۶۱ درصد رشد را نشان می‌دهد و این بانک ۴۸۸ هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۲۷۸ میلیون ریال درآمد عملیاتی را برای سال ۱۴۰۲ ثبت کرده است.
کارنامه هیات مدیره بانک صادرات ایران در سالی که گذشت بیانگر این است که سود عملیاتی و سود خالص این بانک رشدی ۴۸۶ درصدی را به جای گذاشته و موفق شده تا بالغ بر ۲۶ هزار و ۱۸۵ میلیارد و ۴۳۳ میلیون ریال سود خالص بسازد.
نکته مهم اینکه هرچند سرمایه وبصادر در فاصله سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از ۱۷۵ هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون ریال به ۲۱۵ هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون ریال رسیده با این حال سود خالص هر سهم رشدی ۳۸۸ درصدی را ثبت کرده است.
با احتساب افزایش سرمایه ۳۳ درصدی بانک صادرات ایران سود انباشته این بانک در سال گذشته رشدی ۵۳۵ درصدی را ثبت کرده است.
هیات مدیره بانک صادرات ایران در جذب منابع باید متفاوت عمل کند و سهم خود را از بازار پول به نحوی افزایش دهد که از یک سو باعث افزایش هزینه تمام شده پول نشود و از سوی دیگر شاهد بازده سود و دارایی‌ها باشد. وبصادر که در ۳ سال گذشته توانسته است با محصولات و خدمات بانکی نوین نظیر چکنو، بانکداری باز، ست، سپینتو و دیگر طرح‌های تسهیلات‌دهی، سبد محصولات‌ خود را متنوع‌تر سازد با این حال اکوسیستم بانکداری دیجیتال این بانک همچنان باید در مسیر رسیدن به نقطه مطلوب حرکت داده شود.
از این منظر راه‌اندازی و عملیاتی‌کردن سامانه بانکداری شرکتی و ایجاد بانکداری اختصاصی باید با جدیت بیشتری دنبال شود و افزون بر اینکه هنوز این بانک در حوزه صنعت پرداخت با نقطه مطلوب‌اش فاصله دارد. وارد شدن احتمالی بانک صادرات به نرخ‌شکنی اشتباه بزرگی است و به نظر نمی‌رسد که این بانک دنبال جذب منابع با نرخ سود بالاتر باشد، بلکه هدف هیات مدیره این است که در جستجوی راهی برای جذب منابع پایدار باشد. از این مسیر قابل پیش‌بینی است که جریان سودسازی عملیاتی و خالص وبصادر استمرار داشته باشد و برای همین سبب همچنان لازم است تا پرتفوی وام‌دهی بانک صادرات اصلاح شود که در این صورت احتمال بهبود تدریجی سهم مطالبات غیرجاری وبصادر وجود دارد.
کاهش و مدیریت هزینه‌ها
تعطیل کردن شعب بانک‌های کم‌کارکرد و فاقد ادامه فعالیت مطلوب یکی از اولویت‌های بانک صادرات باید باشد چه اینکه تعداد شعب این بانک از ۱۹۸۶ شعبه در سال ۱۴۰۱ به ۱۸۵۰ شعبه در پایان سال ۱۴۰۲ کاهش یافته و انتظار می‌رود که این بانک ۱۰۰ شعبه دیگر را تا پایان امسال تعطیل کند. همزمان با این تغییر شاهد کاهش تعداد کارکنان از ۲۲ هزار و ۵۱۳ نفر به ۲۱ هزار و ۴۶۱ نفر تا پایان سال گذشته بوده‌ایم و در برنامه وبصادر پیش‌بینی شده که تعداد کارکنان بانک به ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر تا پایان امسال برسد.

افزون بر اینکه به هر میزان که بانک یادشده بتواند کارایی و بازده شعب را بهبود ببخشد و از سوی دیگر در حوزه بانکداری دیجیتال موفق‌تر از گذشته گام بردارد، این فرضیه محتمل خواهد بود که هزینه بانکداری وبصادر هم کنترل شود.
افزایش سرمایه وبصادر دنبال شود
افزایش سرمایه بانک صادرات در سال گذشته یک دستاورد مهم به همراه داشت و اینکه نسبت کفایت سرمایه وبصادر از منفی ۲۵ صدم درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱.۸۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و با این حال مهم است که سهامداران عمده بانک همچنان سیاست افزایش سرمایه را دنبال کنند. چه اینکه در این صورت با بهبود این نسبت، ساختار مالی بانک اصلاح و مسیر سودسازی و درآمدسازی بانک هم مستحکم‌تر خواهد شد.
برای تحقق این هدف، خروج وبصادر از بنگاه‌داری و واگذاری سهام شرکت‌های در حال کنترل خود و حرکت به سمت سهامداری به جای مدیریت شرکت‌ها باعث خواهد شد تا بازده دارایی‌ها و سرمایه‌های بانک یادشده بهبود یابد. افزایش سهم بازار، بهبود ترکیب منابع سپرده‌ای، افزایش سهم بازار منابع ارزان قیمت، کاهش بهای تمام شده پول، کاهش مطالبات غیر جاری و افزایش عملیات بانکداری الکترونیک از جمله اهداف بانک صادرات البته روی کاغذ رخ نمی‌دهد و به همین سبب مدیران این بانک ماموریت سختی را برای رسیدن به اهداف در پیش دارند