:
كمينه:۳۲.۶۲°
بیشینه:۳۳.۷۹°
Updated in: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
انتخابات ریاست جمهوری دولت 14 نامزدها را شناخت

پزشکیان، پورمحمدی، جلیلی، زاکانی، قالیباف و قاضی‌زاده هاشمی 6 نامزد تایید صلاحیت شده + سوابق نامزدهای ریاست جمهوری دولت چهاردهم

آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی موفق به اخذ تأیید صلاحیت از شورای نگهبان شده و در انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر خواهند بود. احمدی نژاد، لاریجانی، جهانگیری، همتی و... رد صلاحیت شدند
کد خبر: ۲۱۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶

پزشکیان، پورمحمدی،  جلیلی، زاکانی، قالیباف و  قاضی‌زاده هاشمی 6 نامزد تایید صلاحیت شده + سوابق نامزدهای ریاست جمهوری دولت چهاردهماقتصاد گردان - با اعلام اسامی ۶ نامزد تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، چهره مردان رقابت چهاردهم مشخص شد.

بعد از اتمام فرآیند بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، شورای نگهبان اسامی نهایی افراد تأییدصلاحیت شده را اعلام کرد.

بر این اساس به ترتیب حروف الفبا آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی موفق به اخذ تأیید صلاحیت از شورای نگهبان شده و در انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر خواهند بود.

در این گزارش نگاهی اجمالی داریم به زندگی‌نامه و کارنامه مردان رقابت چهاردهم.

ا. مسعود پزشکیان:

رزومه و سوابق ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری

 

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی است.

پزشکیان در دولتِ دوم محمد خاتمی وزیر بهداشت بود و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت مستمر به عنوان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است.

او همچنین در مجلس دهم، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز ثبت‌نام کرد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را احراز نکرد.

پزشکیان، پورمحمدی،  جلیلی، زاکانی، قالیباف و  قاضی‌زاده هاشمی 6 نامزد تایید صلاحیت شده + سوابق نامزدهای ریاست جمهوری دولت چهاردهمروزنامه سازندگی به استقبال تایید صلاحیت وی رفته و نوشته است پزشکیان می تواند همه را غافلگیر کند. 

۲. مصطفی پورمحمدی:

رزومه و سوابق ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری

مصطفی پورمحمدی متولد ۳ دی ۱۳۳۸ است.

او فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز، و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت کرد.

وی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم مقام وزیر اطلاعات بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ وزیر کشور دولت نهم بود و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده گرفت.

پورمحمدی سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم به مدت چهار سال وزیر دادگستری شد. وی هم‌اکنون به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کند و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز هست.

 

۳. سعید جلیلی:

رزومه و سوابق ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری

سعید جلیلی متولید ۱۳۴۴ در مشهد است.

او پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.

جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، و بیش از ۴ میلیون رای کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است.

وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع آیت الله سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

۴. علیرضا زاکانی:

رزومه و سوابق ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری

علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ است.

زاکانی در سال ۱۳۶۸ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و در تابستان سال ۱۳۷۶ مدرک دکترای عمومی خود را گرفت و پس از آن در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در سال ۱۳۸۳ به پایان رساند.

وی سابقه عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی(س) و بیمارستان شریعتی را نیز دارد، او همچنین عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز بوده است.

زاکانی در مجالس هفتم، هشتم و نهم نماینده تهران بوده و در دوره یازدهم نیز به عنوان نماینده قم به مجلس راه یافت.

ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران، عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر از دیگر مسئولیت‌های زاکانی به شمار می‌رود.

او از سال ۱۴۰۰ عهده‌دار سمت شهرداری تهران شد و در سال ۱۴۰۲ نیز به سمت دستیار رئیس جمهور منصوب شد.

۵. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:

رزومه و سوابق ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در فریمان است.

وی از سال ۱۴۰۰ سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را در دولت سیزدهم برعهده دارد.

قاضی زاده هاشمی که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، قبل از حضور در بنیاد شهید و انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس یازدهم بود.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در دوره های هشتم، نهم و دهم نیز به عنوان نماینده مشهد و کلات در مجلس حضور داشت و در دوره‌های نهم و دهم دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس بوده است.

وی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم نیز به عنوان نامزد نهایی حضور داشت و رتبه چهارم را در میزان آرای مردم کسب کرد.

 

۶. محمدباقر قالیباف:

رزومه و سوابق ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری

محمدباقر قالیباف متولد شهریورماه ۱۳۴۰ در طرقبه مشهد است.

وی در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء انتخاب شد و سه سال پس از آن در سال ۷۶ با حکم رهبر معظم انقلاب، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۷۹ به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد.

قالیباف پس از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، در شهریورماه سال ۸۴ با رأی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و سه دوره متوالی به مدت ۱۲ سال در این سمت باقی ماند.

وی به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس یازدهم راه یافت و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسئولیت را برعهده گرفت.

محمدباقر قالیباف در مجلس دوازدهم نیز به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یافت و با ۱۹۸ رای نمایندگان به عنوان رییس مجلس در اجلاسیه اول مجلس دوازدهم انتخاب شد.

وی در دوره های نهم، یازدهم و دوازدهم نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، البته در انتخابات ۹۶ تا پایان در صحنه انتخابات باقی نماند و به نفع آیت الله سید ابراهیم رئیسی از رقابت کناره گیری کرد.