:
كمينه:۳۲.۶۲°
بیشینه:۳۳.۷۹°
Updated in: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد

207 هزار شرکت فعال، میلیون ها تولید کننده را به تجارت الکترونیکی ارتباط داده است / رشد کسب وکارهای تجارت الکترونیکی در استان های کشور در سال 1402

امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: تعداد کل اینمادهای فعال تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ بوده که رشد ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. رشد فعالیت کسب وکارهای تجارت الکترونیکی در استان ها از رشد قابل توجه برخوردار بوده است. در سال ۱۴۰۲ بیش از چهار میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۲۱۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

207 هزار شرکت فعال، میلیون ها تولید کننده را به تجارت الکترونیکی ارتباط داده است / رشد کسب وکارهای تجارت الکترونیکی در استان های کشور در سال 1402اقتصاد گردان -
امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این پرسش که تعداد 207 هزار شرکت فعال در تجارت الکترونیکی، چه سهمی از کل معاملات و تجارت کشور است؟ پاسخ داد: توجه داشته باشیم که برخی شرکت های بزرگ کشور مانند دی جی کالا بیش از 400 هزار تولید کننده را پوشش می دهد که همه آنها کالا تولید و به دی جی کالا تحویل می دهند و لذا با یک نماد اینماد دی جی کالا، عملا بیش از 400 هزار شرکت و تولید کننده در دنیای سنتی، به دنیای مدرن تجارت الکترونیکی متصل شده و حجم قابل توجهی از معاملات را پوشش داده است. همچنین کسب وکارهای بزرگ دیگر مانند اسنپ نیز به عنوان یک شرکت فعال محسوب می شود اما رقم بزرگی از معاملات و تجارت خدمات را پوشش داده است. براین اساس عدد 207 هزار شرکت فعال، عملا رقم بزرگی از تراکنش ها، معاملات و تجارت کشور را به حوزه تجارت الکترونیکی ارتباط داده است. 

رشد 74 درصدی و ثبت 51 میلیارد دلار تجارت الکترونیکی در سال 1402

۵۱ میلیارد دلار ارزش معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۲ بوده است. ارزش این معاملات ۷۴ درصد و تعداد آن‌ها ۳۱ درصد رشد کرده است.

کلاهدوزان در نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران، با حضور قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، و جمعی از اعضای وزارت صمت و فعالان تجارت الکترونیک گفت: ارزش معاملات را از سه‌هزار همت بالاتر ببرد. داده‌های گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که ارزش معاملات این حوزه در سال گذشته با رشد ۷۴ درصدی به رقم ۳۱۸۸ هزار میلیارد تومان و نزدیک به 3200 همت رسیده و پیش بینی می شود که با اجرای برنامه های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ارزش این معاملات در پایان سال ۱۴۰۳ به ۶ هزار همت برسد.
ارزش معاملات تجارت الکترونیکی از 423 همت در سال 1398 به 1097 همت در 99 و همچنین 1237 همت در 1400 و از سوی دیگر، 1833 همت در 1401 و همچنین 3188 همت در 1402 رسیده و در این سال ها به ترتیب 159، 13، 48 و 74 درصد رشد کرده است. 
رشد 74 درصدی ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در سال 1402 فراتر از تورم 45 درصدی اعلام شده رسمی کشور است و ارزش معاملات را از 1833 به 3188 همت رسانده و تنها در یکسال معادل 1355 همت بیشتر شده است. به عبارت دیگر، نه تنها تعداد شرکت ها، رقم تجارت و رشد 31 درصدی تعداد تراکنش ها، بلکه جذب و تشویق کسب وکارهای جدید در استان های مختلف و کسب و کارهای زیر یکسال را نیز جذب کرده است. آمارها نشان می دهد که کسب وکارهای شبکه های اجتماعی حدود 43 درصد از کسب وکارهای حوزه تجارت الکترونیک را نشان می دهد و این موضوع به نظارت، امنیت و بهبود کمی و کیفی معاملات تجاری در شبکه های اجتماعی کمک زیادی خواهد کرد. همچنین سهم پیام رسان ها 22 درصد، نرم افزار تلفن همراه 10 درصد و تلفن 25 درصد از معاملات تجارت الکترونیک بوده است. 

رشد 47 درصدی اینمادها در 1402

207 هزار شرکت فعال، میلیون ها تولید کننده را به تجارت الکترونیکی ارتباط داده است / رشد کسب وکارهای تجارت الکترونیکی در استان های کشور در سال 1402کلاهدوزان اظهار داشت: تعداد کل اینمادهای فعال در سال ۱۴۰۲ درمقایسه‌با ۱۴۰۱ حدود ۴۷ درصد رشد کرده است
تعداد معاملات الکترونیکی دولتی نیز در این دوره پنج ساله 1402 - 1398 از 250 هزار به 439 هزار رسیده و مبلغ آن نیز از 85 همت به 1119 همت افزایش داشته و از جمله در سال 1402 رشد 71 درصدی در مبلغ و 4 درصدی در تعداد معاملات داشته است. 

سهم فروش کالا از تعداد واحدهای تجارت الکترونیک 62 درصد، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات 11 درصد، خدمات آموزشی و فرهنگی 10 درصد، خدمات پشتیبانی و توسعه کسب وکار 4 درصد و سایر خدمات 13 درصد بوده است. 

همچنین به گفته وی تعداد کل اینمادهای فعال تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ بوده که رشد ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۲ بیش از چهار میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.
وی افزود: ۴۲ درصد از شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی، نوپا (یک تا ۴ سال) هستند که نشان می‌دهد اقبال مردم به راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی افزایش یافته است. ۳۵ درصد شرکت‌ها کمتر از یک سال، ۱۸ درصد شرکت‌ها ۴ تا ۸ سال و ۵ درصد شرکت‌ها بالای ۸ سال عمر دارند.

تعداد کل اینمادهای فعال در سال ۱۴۰۲ درمقایسه‌با ۱۴۰۱ حدود ۴۷ درصد رشد کرده است

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که تعداد کل واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد فعال ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ واحد بوده است که حدود ۳۷ هزار مورد از آن‌ها اینماد خاکستری و مابقی اینماد ستاره‌دار داشته‌اند. همچنین، تعداد کل اینمادهای فعال در سال ۱۴۰۲ درمقایسه‌با ۱۴۰۱ حدود ۴۷ درصد رشد کرده و تعداد اینمادهای صادرشده در سال گذشته نیز، ۱۱۳ درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است.
وی تصریح کرد: ۴۲ درصد از شرکت‌های مذکور نوپا (یک تا ۴ سال) هستند که نشان می‌دهد اقبال مردم به راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی افزایش یافته است ۳۵ درصد شرکت‌ها کمتر از یک سال، ۱۸ درصد شرکت‌ها ۴ تا ۸ سال و ۵ درصد شرکت‌ها بالای ۸ سال عمر دارند.
کلاهدوزان افزود: استان‌های تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در صدر تجارت الکترونیکی هستند.
وی گفت: ۶۳ درصد شرکت‌های مذکور فقط به صورت تخصصی در حوزه فروش کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات و ۳ درصد به صورت مشترک در بخش کالا و خدمات فعال هستند.
رئیس مرکز توسعه تجارت با بیان اینکه ۴۳ درصد کسب و کارها از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان با مشتریان خود در ارتباط هستند، گفت: رویکردی که بنا داریم از انجام آن در مرکز توسعه تجارت اجتناب کنیم عدم افزایش تصدی‌گری، وضع نکردن قواعد پیچیده، عدم بلاتکلیفی در تدوین و اعلام قوانین و مخالفت با موازی کاری است. در مقابل رویکرد جدید حمایت از کسب‌وکارهای موفق، تقویت مأموریت سیاستگذاری و توسعه‌ای مرکز، افزایش نقش آفرینی پلتفرم‌ها و بخش خصوصی، تعیین ضوابط منعطف با توجه به نوع و سابقه کسب و کار، تقویت حضور اتحادیه، انجمن و تشکل‌های مردمی با رویکرد تقویت خود تنظیم گری و تنظیم گری را در دستور کار خود قرار گرفته است.