:
كمينه:۳۲.۶۲°
بیشینه:۳۳.۷۹°
Updated in: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نشست کمیته تجارت بدون کاغذ برون مرزی اعلام کرد

رشد ۱۰۰ درصدی امضای الکترونیکی در یک سال اخیر / گزارش ایران در توسعه تجارت بدون کاغذ در نشست بانکوک

همکاری های بین المللی ایران برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری / تجارت بدون کاغذ فرصت استثنایی برای حل مسائل وارد کننده و صادر کننده ایجاد می‌کند. تجارت الکترونیکی کشور سقف ۳۰۰۰ همت را شکست. ایران آمادگی کامل برای همکاری‌ بین المللی برای توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی دارد. / توسعه ظرفیت‌های جدید تجاری بین ایران و کشورهای آسیا-اقیانوسیه / توسعه ظرفیت‌های جدید تجارت برون مرزی برای ایران و کشورهای عضو CPTA
کد خبر: ۲۱۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵

رشد ۱۰۰ درصدی امضای الکترونیکی در یک سال اخیر / گزارش ایران در توسعه تجارت بدون کاغذ در نشست بانکوکاقتصاد گردان   - امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی، اعلام کرد که این نشست از تاریخ ۳ تا ۵ ژوئن ۲۰۲۴ در مرکز کنفرانس سازمان ملل متحد در بانکوک و به صورت آنلاین و  باحضور مقامات رسمی کشورهای عضو برگزار شد. توافق‌نامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه  CPTA، در سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کشورهای متعددی شامل آذربایجان، بنگلادش، چین، ایران، قرقیزستان، مغولستان، فیلیپین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تیمور-لسته، ترکمنستان و تووالو در آن عضویت دارند. بر اساس این توافق‌نامه، اعضا متعهد به تبادل و به رسمیت شناختن متقابل داده‌ها و اسناد تجاری به صورت الکترونیکی هستند که این امر به تسهیل و تسریع تجارت بین‌المللی کمک می‌کند و بسیاری از موانع و دردسرهای تجار را کاهش می‌دهد. 
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی(مرکز تتا)؛ امین کلاهدوزان رئیس مرکز تجارت الکترونیکی در پایان این نشست، ضمن اشاره به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی افزود: بر اساس توافق‌نامه CPTA، اعضا متعهد به تبادل و به رسمیت شناختن متقابل داده‌ها و اسناد تجاری به صورت الکترونیکی هستند که این امر کمک بسزایی در تسهیل و تسریع تجارت برون مرزی داشته و بسیاری از موانع تجار ایرانی را کاهش می‌دهد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل تجارت برون مرزی و ایجاد روابط گسترده اقتصادی بدون کاغذ و برطرف کردن موانع موجود بر سر مسیر توسعه تجارت خارجی با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیکی در این نشست حضور یافته است. 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این نشست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی کارگروه، در تدوین پیش‌نویس‌های مرتبط در این موافقت‌نامه کاملاً فعال بوده و نظرات اصلی کشور در نسخه‌‌های تهیه شده اعمال شده است. نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی امضای الکترونیکی در کشور، اظهار داشت: از جمله زیرساخت‌های مهم اجرای CPTA در ایران، گسترش امضای الکترونیکی است که در سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.
رشد ۱۰۰ درصدی امضای الکترونیکی در یک سال اخیر / گزارش ایران در توسعه تجارت بدون کاغذ در نشست بانکوککلاهدوزان با اشاره به اساسنامه مرکز، تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۲ اساسنامه مصوب مرکز، این مرکز نقطه تماس ایران با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فعال در تجارت الکترونیکی با هماهنگی وزارت امور خارجه است. ایران همواره آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری است و معتقدیم با استفاده از فناوری‌های نوین در کنار همکاری‌های بین‌المللی، آینده‌ای روشن در پیش‌روی تجارت الکترونیکی کشور قرار دارد.
کلاهدوزان افزود: "ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی کارگروه، نقش مهمی در تدوین و بررسی پیش‌نویس‌ها و راهنماهای مرتبط با تجارت بدون کاغذ فرامرزی داشته است. در این نشست، ایران با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به بهبود پیش‌نویس راهنماهای اجرایی و حقوقی کمک کرده است."
وی تصریح کرد: ایران در سال گذشته رشد قابل توجهی در اکوسیستم تجارت الکترونیکی خود داشته و حجم معاملات تجارت الکترونیکی با ۷۴ درصد رشد مواجه شده است. از جمله زیرساخت‌های مهم اجرای CPTA در ایران، گسترش امضای الکترونیکی است که در سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: "رویکرد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی استفاده از توان بخش خصوصی توانمند است به جای اینکه بخش دولتی را بزرگ کند. بخش دولتی در جایگاه سیاست‌گذاری و تسهیلگری فعالیت می‌کند و به بخش خصوصی فرصت می‌دهد تا با استفاده از نوآوری و فناوری‌های نوین، توسعه و بهبود فرآیندهای تجاری را پیش ببرد."
در پایان، کلاهدوزان تاکید کرد که این تصمیمات و پیاده‌سازی آن‌ها به نفع واردکننده و صادرکننده ایرانی بوده و زمینه تسهیل تجاری بین کشورهای عضو را فراهم می‌کند. ایران همواره آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری است و معتقد است که با استفاده از فناوری‌های نوین و همکاری‌های بین‌المللی، می‌توان به آینده‌ای روشن و پر از پیشرفت در زمینه تجارت دست یافت.