:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
عقب ماندن از فناوری های روز جهان و افزایش چند برابری مصرف انرژی

مدیران شرکت ها به میدان بیایند

" حمایت" و "تشویق" مدیران نیروگاه ها و شرکت ها در کاهش مصرف، دو رکن اساسی تغییر این رویکرد به شمار می آید. راهکار مهم این است که وسایل مصرف کننده انرژی، روش های مصرف، پیک و ساعات مصرف، مورد توجه قرار گیرد و مانند سایر کشورهای جهان، که روش هایی را در خانه، کارخانه، صنایع، نیروگاه و پالایشگاه، خودروسازی ها و... به کار می گیرند، ما نیز در ایران، موضوعات را به صورت فنی دنبال کنیم. از شرکت های معتبر بین المللی با فناوری روز جهان در طراحی شرکت ها و کارخانه ها و صنایع بهره ببریم تا مصرف انرژی و آلاینده ها کاهش یابد
کد خبر: ۲۱۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۷

مدیران شرکت ها به میدان بیاینداقتصاد گردان -  صنایع و فناوری بخش های مختلف مصرف کننده انرژی، از جمله صنایع پر مصرف، به دلیل کنترل قیمت ها، مداخله دولت، مدیریت دولتی و شبه دولتی، قیمت پایین انرژی، بی توجهی به اقلیم کم آب ایران، عدم انتخاب مدیران شایسته و حرفه ای، عدم تشویق مدیران در روشهای کارآمد کاهش مصرف و موضوعات دیگر، عملا کار زیادی را در بخش بهینه سازی انجام نداده اند که لازم است در یک حرکت عمومی و با عزم ملی، همه نیروگاه ها و صنایع، به روزرسانی شود.

از آنجا که بخش بزرگی از سهامداران عمده صنایع وکارخانه ها،  را دولت و نهادهای شبه دولتی مانند تامین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی، و... تشکیل می دهند، شایسته است که در مجمع شرکت های بزرگ مانند پالایشگاه ها، روان کارها، نیروگاه ها، صنایع هیدروکربنی، پتروشیمی، فولاد، مس، معادن، سیمان و... سهامداران عمده و خرد، به اهمیت فیلتراسیون، تعویض فیلترها، کاهش آلاینده ها و نوسازی و بازسازی خطوط تولید توجه داشته باشند و از مدیران برای اورهال یک تا چند هفته ای کارخانه ها برای تعویض فیلترها و سایر اقدامات اصلاح ساختار مصرف انرژی در کارخانه ها حمایت کنند زیرا این عمل اثر مستقیم بر مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها دارد و سلامت جامعه و خود سهامداران را حفظ می کند. 
سهامداران اگر سود نقدی از بابت شرکت بابت کار 24 ساعته و با آلاینده زیاد دریافت کنند باید بخشی از پول خود و جامعه و دولت را صرف سلامت و بهداشت جامعه نمایند. اما اگر اجازه دهند که اورهال و اصلاح ساختار مصرف انرژی انجام شود نه تنها در مسوولیت اجتماعی و برندسازی برای شرکت مشارکت کرده اند و به تولید همراه با مشارکت مردم و مسوولیت اجتماعی اهمیت داده اند، بلکه در عین حال هزینه  شرکت را  کاهش می دهند و بابت مصرف انرژی کمتر و آب کمتر شرکت ها پول کمتری پرداخت می کنند. در نتیجه اگر اورهال و هزینه فیلترها و اصلاح ساختار معقول و متناسب باشد در نهایت سود قابل توجه نصیب شرکت و سهامداران و جامعه می کند. مردم دنبال درآمد و سود و پول هستند تا خرج کنند و رفاه داشته باشند و یکی از راه های رفاه می تواند کاهش آلاینده ها و مصرف انرژی در جامعه و شرکت ها و کارخانه ها باشد. 
اصولا چرا از سرعت فناوری جهان در تولید و مصرف عقب مانده ایم و هنوز شرکت ها و صنایع و مصرف کنندگان انرژی، خود را با روش ها و فناوری روز جهان وفق نداده اند؟ 
این که کشوری دارای ذخایر نفت و گاز هستیم باید باعث چنین وضعیتی شود؟ چرا در نروژ و آمریکا و کشورهای دیگر که نفت و گاز دارند، چنین رشد بالای مصرف و بی توجهی به اصلاح ساختار مصرف وجود ندارد؟
در فصل تابستان وگرمای هوا، با کسری برق مواجه می شویم و بسیاری از شرکت هاو کارخانه ها و ادارات ساعت کاری را تغییر می دهند تا بخش خانگی و مصرف کنندگان و بخصوص استان های گرمسیر جنوب با کمبود برق مواجه نشوند. 
در فصل زمستان و سرد شدن هوا، مصرف گاز به اوج خود می رسد و بسیاری از شرکت ها و فعالیت ها مانند فولادسازی و پتروشیمی و... با قطع گاز مواجه می شوند و تولید و صادراتشان کاهش می یابد. 
در سراسر سال، تولید و تردد و مصرف سوخت خودروها هر روز روبه افزایش است و به خصوص در شهریور و مهر، اسفند و فروردین که با تعطیلات و مسافرت و بازگشایی مدارس مواجه می شویم ترافیک به اوج خود می رسد و شهرهایی مانند تهران به دلیل بافت هندسی مناسب خود، با انبوه خودروها و ترافیک و میلیون ها ساعت اتلاف وقت و مصرف روزانه 130 میلیون متر مکعب مواجه می شوند. 
براین اساس، باید راهکارهای مختلف کاهش مصرف، و ذخیره سازی و تامین منابع و سوخت از اثر قیمت ها و مشوق ها بر مصرف و تولید، تا بهینه سازی مصرف کننده انرژی در دستور کار صنایع مختلف باشد تا در زمستان و تابستان با مشکل توقف تولید و تعطیلی و یا ساعات کار کمتر مواجه نباشند. 
متاسفانه به دلیل عدم تناسب متغیرهای قیمت بنزین، آب، گازو برق به بهانه حمایت از خانوارهای کم درآمدو متوسط و یا پیشگیری از واکنش عمومی به دلیل تورم و مشکلات کسب وکار و ساختار اقتصاد، برخی راهکارها یا عملی نیست و یا اگر هم اجرایی شود به دلیل پر کشش بودن تقاضای برق و گاز و آب و بنزین، عملا نتیجه مناسب را ندارد و تا زمانی که بسیاری از بسترها فراهم نشود، نمی توان به اثر قیمت ها امیدوار بود. در نتیجه راهکار اصلی این است که در همه زمینه ها اقدامات لازم انجام شود از اصلاح و بهینه سازی مصرف در خانه ها، کارخانه ها، خودروها، صنایع و نیروگاه ها، تا بهبود فناوری و به روز کردن روش تولید، ذخیره سازی انرژی و آب و... باید مورد توجه باشد و در کوتاه مدت، هر کس به سهم خود به وسایل مصرف کننده انرژی در خانه و صنعت و خودرو توجه کند تا بحران و چالش هاو آلاینده های کمتر را شاهد باشیم. 
براین اساس، راهکار مهم این است که وسایل مصرف کننده انرژی، روش های مصرف، پیک و ساعات مصرف، مورد توجه قرار گیرد و مانند سایر کشورهای جهان، که روش هایی را در خانه، کارخانه، صنایع، نیروگاه و پالایشگاه، خودروسازی ها و... به کار می گیرند، ما نیز در ایران، موضوعات را به صورت فنی دنبال کنیم. از شرکت های معتبر بین المللی با فناوری روز جهان در طراحی شرکت ها و کارخانه ها و صنایع بهره ببریم تا مصرف انرژی و آلاینده ها کاهش یابد.