:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
به‌روز شده در: ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
دستور پزشکیان به دستگاه‌های دولتی برای کمک به بهبود بازار سرمایه

اقتصاد با دستور رئیس جمهور و سایر مسوولان به دستگاه های دولتی درست نمی شود ، باید بهبود روابط خارجی و فضای کسب وکار داخلی و احساس تعلق مردم در دستور کار باشد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با برشمردن برخی مشکلات موجود در بازار سرمایه، پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و... را مطرح کرد.
کد خبر: ۲۲۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
اقتصادگردان- گروه اقتصادی - در جلسه‌ ستاد اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور پس از شنیدن گزارش و راهکارهای ارائه‌شده سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مختلف برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صادر کرد.
صبح امروز جلسه‌ ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضای ستاد اقتصادی دولت برگزار شد.
در این جلسه، حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش کاملی از چالش‌ها، انتظارات، پیشنهادها و برنامه‌های سازمان در حوزه اصلاح روندهای بازار سرمایه ارائه کرد. 
وی با برشمردن برخی مشکلات موجود در بازار سرمایه، پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و... را مطرح کرد.
او با اشاره به مأموریت‌های بنیادین بازار سرمایه در تسهیل تشکیل سرمایه، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، افزایش کارایی بازار و ارتقای شفافیت، آماری از عملکرد بورس در حوزه تأمین مالی ارائه داد.
صیدی در این جلسه بر لزوم ارائه جدول زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه تأکید کرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با برشمردن برخی مشکلات موجود در بازار سرمایه، پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و... را مطرح کرد.
 
اقتصاد با دستور رئیس جمهور و سایر مسوولان به دستگاه های دولتی درست نمی شود
 
اما پرسش اساسی این است که دستگاه های دولتی چه کاری می توانند در این شرایط برای بورس انجام دهند. دغدغه اصلی دستگاه های دولتی این است که در شرایط جنگی منطقه، که در رشد قیمت ارز نیز اثرگذار است و با کسری بودجه دولت مواجه هستند، منابع بیشتری را جذب دستگاه های دولتی کنند و در نتیجه خود این موضوع، عامل جذب کمتر نقدینگی به بازار سرمایه است. بخشی از سرمایه ها نیز از بورس خارج شده و رقم معاملات نشان می دهد که نقدینگی و سرمایه های دولتی و خصوصی و صندوق ها تمایل کمتری به حضور در بورس دارد. 
رئیس جمهور و دولت و سایر نهادهای نظام و مسوولان ارشد کشور، باید توجه داشته باشند که بهبود بازار سرمایه تنها با دستور امکان پذیر نیست. باید یکسری اقدامات اساسی انجام شود تا رضایت و احساس تعلق مردم تقویت شود و محیط بین المللی و منطقه و داخل کشور برای سرمایه گذاری و تولید و فعالیت اجتماعی واقتصادی تغییر کند. 
براین اساس رئیس جمهور و دولت باید همه تلاش خود را به کار بگیرند که اولا آتش جنگ از منطقه دور باشدو به صلح و ثبات کمک کند. دوما برای مقابله با تحریم ها و رفع تحریم ها اقداماتی انجام دهند و شرایط مذاکره با آمریکا را از طریق کاهش تنش ها در منطقه دنبال نمایند و به جنگ پایان دهند و در عین حال، شرایط برای کاهش تحریم ها و فشار تحریم ها کاهش یابد. 
سوما همان طور که رئیس جمهور اعلام کرده مخارج دولت کاهش یابد و با جلب رضایت مردم و بهبود سرمایه گذاری ها، دخالت و حضور دولت کاهش یافته و کار اقتصاد و تجارت توسط خود مردم و با بهره وری بیشتر همراه شود. 
مردم در شرایط مشکلات معیشتی و کاهش درآمد و مشکلات کسب وکار قرار دارند و اصلاحات ساختاری با همکاری دولت ومجلس و سایر نهادهای کشور، می تواند نشاط و تحرک و سرمایه گذاری ها را بیشتر کند و کشور ثروتمند و بامنابع بسیار ایران را در جهان مطرح کند و به جای تنش و درگیری های سه دهه اخیر، در منطقه سرمایه گذاری های بسیار انجام دهد. مردم باید احترام و جلب رضایت از سوی دولت و نهادهای نظام را احساس کنند و حقوق مالکیت و امنیت سرمایه گذاری ها و شغل و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی را باور کنند تا تولید و تجارت وصادرات تقویت شود.
 
با ثابت نگه داشتن شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی چند دهه اخیر در داخل کشور، و همچنین مسائل منطقه و بین المللی، نمی توان انتظار رشد سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را داشت و اگر تحولات و اصلاحات اساسی انجام شود مردم نیز با اقدامات مورد نظر دولت از جمله تعادل در بازار انرژی، ارز، بانک و سرمایه همراهی خواهند کرد و سرمایه ها به سمت ایران و بازار حرکت خواهد کرد و...