:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
رضا شریفی کارشناس صنعت: دولت چهاردهم باید تحرک بیشتری در توسعه معدن و صنایع معدنی ایجاد کند

معدن با سهم 0.1 درصدی از رشد اقتصادی و به اندازه املاک و مستغلات می تواند جایگزین نفت شود؟ / نگاه توسعه ای دولت به بخش معدن و صنایع معدنی باید تقویت شود

رضا شریفی کارشناس صنعت: همچنان سهم بالای نفت با 1 ، اطلاعات و ارتباطات 0.6، ساختمان و آموزش و کشاورزی هر کدام با 0.3 درصدی از تولید ناخالص داخلی مهمترین عوامل رشد تولید ناخالص داخلی است و سهم معدن با 0.1 درصدی از رشد اقتصادی و به اندازه املاک و مستغلات اندک است. به عبارت دیگر، سهم بخش ها از 100 درصد تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که بخش های آموزش با 10.6، تفریح و سرگرمی 16.4، ساختمان7.4، نفت 9.5 و ارتباطات 10.7 درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در حالی که سهم معدن از کل رشد اقتصادی تنها 5.1 درصد بوده است. رشد ارتباطات به معنای رشد فناوری های ارتباطی و اینترنت و تلفن و شبکه های مجازی است اما سهم بخش های تولیدی و صنعتی مثل معدن اندک است
کد خبر: ۲۲۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵

اقتصاد گردان –


سهم بخش های اقتصادی از رشد تولید ناخالص داخلی 3.2 درصدی سه ماهه بهار 1403 نشان می دهد که نفت وگاز با 1 درصد، خدمات با 1.1 درصد، صنایع و معادن با 0.8 درصد، کشاورزی با 0.3، روی هم 3.2 درصد رشد تولید ناخالص داخلی را شکل داده اند. 
در زیربخش ها نیز در صنایع و معادن،  استخراج معدن 0.1 درصد، صنعت 0.4 درصد، ساختمان 0.3 درصد سهم داشته اند و بقیه بخش های تامین برق و گاز، آب و فاضلاب، در حد صفر بوده اند. 
در گروه خدمات، عمده فروشی و خرده فروشی و تعمیرات وسایل نقلیه موتوری 0.3 درصد، حمل و نقل و انبارداری 0.2 درصد، اطلاعات و ارتباطات 0.6 درصد، املاک و مستغلات 0.1 درصد، آموزش 0.3 درصد، هنر و سرگرمی و تفریح 0.1 درصد، تامین اجتماعی 0.5- سهم داشته اند. براین اساس علاوه بر این که امور عمومی و تامین اجتماعی رشد منفی داشته، باید توجه داشت که تفریح و سرگرمی و املاک و مستغلات به اندازه بخش معدن سهم داشته اند. در حالی که برای رهایی از نفت، باید روی معدن حساب ویژه باز شود و رشد بخش معدن و صنایع معدنی به شدت رشد کند تا بتواند به رشد اقتصادی منجر شده و جایگزین نفت وگاز شود و ثروت و درآمد سرانه کشور را افزایش دهد. 
معدن با سهم 0.1 درصدی از رشد اقتصادی و به اندازه املاک و مستغلات می تواند جایگزین نفت شود؟ / نگاه توسعه ای دولت به بخش معدن و صنایع معدنی باید تقویت شودسهم بالای اطلاعات و ارتباطات 0.6 درصدی  از تولید ناخالص داخلی به معنای رشد فناوری های ارتباطی و اینترنت و تلفن و شبکه های مجازی است.
سهم تامین برق و گاز، آبرسانی و فاضلاب، تامین جا و غذا، فعالیت های مالی و بیمه، بهداشت و مددکاری اجتماعی نیز از رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده است. این در حالیست که در سال های قبل، سهم و رشد بخش های مالی و بانکی و بیمه ای از تولید ناخالص داخلی بالا و قابل توجه بوده است.
 همچنان سهم بالای نفت با 1 ، اطلاعات و ارتباطات 0.6، ساختمان و آموزش و کشاورزی هر کدام با 0.3 درصدی  از تولید ناخالص داخلی مهمترین عوامل رشد تولید ناخالص داخلی است  و سهم معدن با 0.1 درصدی از رشد اقتصادی و به اندازه املاک و مستغلات اندک است.  به عبارت دیگر، سهم بخش ها از 100 درصد تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که بخش های آموزش با 10.6، تفریح و سرگرمی 16.4، ساختمان7.4،  نفت 9.5 و ارتباطات 10.7 درصد، بیشترین  سهم را به خود اختصاص داده اند. در حالی که سهم معدن از کل رشد اقتصادی تنها 5.1 درصد بوده است. رشد ارتباطات به معنای رشد فناوری های ارتباطی و اینترنت و تلفن و شبکه های مجازی است اما سهم بخش های تولیدی و صنعتی مثل معدن اندک است.

سهم هر بخش از 100 درصد رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی به شرح زیر است:

 معدن با سهم 0.1 درصدی از رشد اقتصادی و به اندازه املاک و مستغلات نمی تواند جایگزین نفت شود؟

معدن با سهم 0.1 درصدی از رشد اقتصادی و به اندازه املاک و مستغلات نمی تواند جایگزین نفت شود؟