اقتصاد گردان – محسن شمشیری
در دنیای امروز که فناوریها به شدت رشد کردهاند و هر شخصی یک موبایل هوشمند در کنار خود دارد که مجهز به دوربین و صدابرداری و همچنین مکان نما یا جی پی اس است، امکان ارسال لوکیشن و مکان مورد نظر به سازمان های امدادگر به سرعت فراهم است و در موارد ضروری، مردم حادثه دیده با ارسال لوکیشن می توانند پلیس، آتش نشانی، اورژانس، امداد خودرو، صلیب سرخ، هلال احمر و سایر نهادها و موسسات و سازمان های حمایتی و مجری قانون را با خبر کنند و امداد خواهی تنها به تماس تلفنی محدود نیست و حتی اگر امکان سخن گفتن در زمان حادثه را نداشته باشد، حداقل با ارسال لوکیشن، خبر می دهند که در محل مورد نظر دچار مشکل شده و حادثه ای رخ داده است.
این لوکیشن، پایه ارسال اولین داده های گزارش مربوط به یک حادثه است که در دقایق بعد با سایر توضیحات به پلیس و سایر دستگاه های امدادگر تکمیل خواهد شد و اگر تماس قطع شود و حادثه دیده امکان توضیحات بیشتر نداشته باشد، حداقل محل حادثه مشخص شده است.
از آنجا که میتوان از این ابزار برای کمک به مردم و یاری رساندن به افراد آسیب دیده استفاده کرد افراد می توانند با ارسال لوکیشن، به افراد نیازمند و آسیب دیده کمک کنند و ماموران پلیس، نیروهای اورژانس، آتش نشانی، امداد خودرو، صلیب سرخ و هلال احمر نیز سریع تر و دقیق تر به محل مراجعه خواهند کرد. براین اساس، در کنار اعلام شماره تلفن های سه رقمی که در سراسر جهان به عنوان تلفن های امداد و نجات اعلام می شود، می توان شماره ای جهت ارسال لوکیشن نیز در نظر گرفت که افراد به سرعت محل مورد نظر را با جزئیات آدرس اعلام کنند و به خصوص کسانی که از نقطه جغرافیایی و کوچه و محله و کیلومتر جاده اطلاعی ندارند، به سرعت امدادگران و پلیس را با خبر نمایند.
از سوی دیگر، این موضوع می تواند به مجریان قانون برای مقابله با قانون شکنان کمک کند زیرا افراد با این کار دقیقاً محل حادثه یا تخلف از قانون را در شهر و محله و خیابان و کوچه اطلاع داده و ماموران را با خبر میکنند تا به سرعت به محل مورد نظر مراجعه کنند و اگر افراد حادثه دیده امکان سخن گفتن و ارائه گزارش و اطلاعات را نداشته باشند، با این کار حداقل نقطه مورد نظر را برای پلیس و سازمان امدادگر مشخص خواهند کرد. از آنجا که ماموران به تجربه و سابقه موجود به نقاط حادثه خیز و خطرناک آشنا هستند، با مشاهده لوکیشن، بلافاصله راستی آزمایی موضوع و درستی پیام دریافتی را نیز بررسی خواهند کرد.
البته در فضای بین المللی و بلندمدت، به تدریج نرم افزار مربوط به این نوع خدمات امدادی باید با زیرساخت امن و ایمن برای مردم، ماموران و امدادگران و حمایت و پشتیبانی جهانی و سازمان های بین المللی همراه شود که قابل نفوذ و هک و تخلف نباشد و یک پشتیبانی موثر از سوی کشورهای جهان داشته باشد و قوانین و مقررات کارآمدی از آن حمایت کند تا استفاده از آن رفاه بشر، و امنیت امدادگران را تقویت نماید.
بسیاری از مردم در گشت و گذارهای عادی خود در جاده بین شهری، روستاها، و حتی در شهرهای بزرگ، از نام کوچه و محله و خیابان در حال عبور بی خبر هستند و اگر با حادثه و مشکلی مواجه می شوند، امکان اعلام نقطه مورد نظر را ندارند. در نتیجه با ارسال لوکیشن سریعتر می توانند به ماموران و امدادگران، محل مورد نظر را اطلاع دهند.
این کار نه تنها رفاه عمومی را بیشتر می کند بلکه با توضیح سریع و دقیق در مورد محل حادثه و نام کاربری شماره تلفن شخص حادثه دیده و راستی آزمایی پیام دریافت شده، می توان از خسارت های بیشتر، مثلا آتش سوزی، راه بندان و... جلوگیری کرد و هزینههای اجرای قانون و زمان رسیدگی به حوادث و مقابله با قانون شکنان را کمتر کرد و زمان امداد و نجات را کاهش داد و مشکلات جاده ها را نیز کمتر کرد.
در برخی حوادث، افراد امکان حرف زدن و اعلام آدرس محل حادثه خود را ندارند، و یا اطلاعی از نقطه مورد نظر روی نقشه جغرافیایی ندارند و ممکن است که اطلاعات غلط ارائه دهند که باعث سردرگمی دیگران می شود. اما با ارسال لوکیشن، سریعتر از محل حادثه باخبر می شوند.
هر چند که راستی آزمایی از دقت و درستی ارسال پیام و شخص امداد خواه، ممکن است به دریافت شماره تلفن و نام و یا توضیحات دیگری نیاز داشته باشد، اما حداقل پایه اصلی اطلاع رسانی در مورد حوادث یعنی محل مورد نظر دریافت شده است و حتی اگر اطلاعات دیگری موجود نباشد، در دقایق و ساعات بعدی، می توان گزارش موضوع حادثه را تکمیل کرد. به عنوان مثال اگر کسی با سرقت و صدمه فیزیکی یا نداشتن توان جسمی، آتش و دود و تنگی نفس مواجه شود، حداقل با ارسال لوکیشن خود، پلیس و اورژانس و آتش نشانی و... را در جریان موضوع قرار می دهد.
قطعا با رشد شدید فناوری ها و هوش مصنوعی که زندگی را به دنیای شیشه ای و قابل مشاهده تبدیل کرده، اعتبار سنجی و راستی آزمایی افراد و پیام ها نیز مانند دریافت کد ملی و روشن شدن سوابق کیفری و مالیاتی و ... به سرعت انجام خواهد شد و سازمان های امدادگر ی توانند در لحظه اول دریافت لوکیشن و درخواست امداد، اعتبار تماس گیرنده و امدادخواه و مشاهدات او را راستی آزمایی و ارزیابی کرده و به سرعت امدادگران را به مقصد هدایت می کنند و با افزایش رفاه عمومی و کاهش خسارت حوادث، زمان امداد رسانی کمتر می کنند و از دقایق طلایی امداد به مردم بهتر استفاده خواهد شد.
لذا پیشنهاد میشود که پلیس، آتش نشانی، اورژانس و سایر مراکز امدادگر، در کنار شماره تلفن و دریافت آدرس و سایر توضیحات از تماس گیرنده، مجهز به دریافت لوکیشن و مکان نما شوند و ماموران و همکاران خود را سریع تر به مقصد هدایت و راهنمایی کنند و یا حداقل اطلاعات اولیه را در مورد بررسی موضوع داشته باشند و به ماموران گشت خود اعلام کنند که موضوع بررسی شود. این اقدامات قطعا به سرعت عمل و کاهش هزینه های انسانی، جلوگیری از اتلاف وقت و رسیدگی سریع به حادثه دیده در دقایق طلایی امداد و نجات کمک خواهد کرد.
در برخی از تماسهای مردمی شاهد بودهایم که افراد حادثه دیده امکان اعلام دقیق محل حادثه را نداشتهاند و قادر نبودهاند که در تاریکی شب کوچه و محله و خیابان و کیلومتر جاده را تشخیص دهند و تنها از طریق برخی تابلوها، به پلیس و اورژانس و آشنایان خود اطلاعات داده اند و ساعتها منتظر رسیدن مامور بوده اند و چشم به جاده دوخته اند و ماموران نیز به دنبال خودروها و افراد حادثه دیده در خیابان بوده اند که کدام خیابان و بلوار و بریدگی را باید دور بزنند تا به فرد مورد نظر برسند اما امروزه نرم افزارهای راهنمای رسیدن به مقصد می تواند تمام امدادگران و امدادخواهان را برای رسیدگی به افراد حادثه دیده و کاهش زمان و هزینه یاری دهد.
از دقایق طلایی رسیدگی به امدادخواهان و افراد حادثه دیده با استفاده از لوکیشن، بهتر می توان استفاده کرد و برای سازمان های امداد و نجات، پلیس، آتش نشانی و اورژانس باید امکان دریافت لوکیشن از سوی افراد حادثه دیده و مردمی که نیازمند کمک هستند را فراهم نماییم.
A three-digit number to receive the location of the help requester via mobile internet
by Mohsen Shamshiri
In today's world, where technologies have grown tremendously and every person has a smart mobile phone with them, which is equipped with a camera and sound recorder, as well as a GPS, it is possible to send the desired location to rescue organizations quickly. And in necessary cases, the people affected by the accident can send the location to the police, fire department, emergency, car rescue, traffic police, Red Cross, Red Crescent and other support and law enforcement institutions and organizations and ask for help. It is not limited to phone calls, and even if it is not possible to speak at the time of the accident, at least by sending the location, they inform that there is a problem and an accident has occurred in the desired location.
This location is the basis for sending the first report data related to an incident, which will be completed with other explanations to the police and other emergency services in the next few minutes. is
Since this tool can be used to help people and help injured people, people can help needy and injured people by sending their location, and police officers, emergency forces, fire department, car rescue, Red Cross And the Red Crescent will also refer to the place faster and more accurately. Therefore, in addition to announcing the three-digit phone numbers that are announced all over the world as emergency numbers, a number for sending the location can also be considered so that people can quickly announce the desired location with address details. And especially those who don't know about the geographical point, street, neighborhood and km of the road, should quickly inform the rescuers and the police.
On the other hand, this issue can help law enforcers to deal with law breakers, because by doing this, people can inform the exact location of the accident or violation of the law in the city, neighborhood, street, and alley, and inform the officers to quickly go to the desired place and if the victims of the accident are not able to speak and provide reports and information, they will at least identify the desired point for the police and the rescue organization. Since the agents are familiar with the experience and history of the dangerous and accident-prone places, upon seeing the location, they will immediately verify the issue and check the correctness of the received message.
Of course, in the international and long-term environment, gradually, the software related to this type of relief services should be accompanied by a safe and secure infrastructure for people, agents and rescuers, and global support and international organizations that cannot be hacked or violated. and have an effective support from the countries of the world and effective laws and regulations support it so that its use strengthens human welfare and the safety of rescuers.
Many people are unaware of the name of the alley, neighborhood and street they are passing in their normal excursions on the intercity road, villages, and even in big cities, and if they encounter an accident or problem, it is possible to announce the desired point. do not have As a result, by sending the location, they can inform the agents and rescuers about the desired location faster.
This work not only increases public welfare, but by quickly and accurately explaining the location of the accident and the username and phone number of the person involved in the accident and verifying the message received, it is possible to avoid more damages, such as fire, traffic jams, etc. .. prevented and reduced the costs of law enforcement and the time of dealing with incidents and dealing with lawbreakers, and reduced the time of rescue and relief and also reduced the problems of the roads.
In some incidents, people are not able to speak and announce the address of their accident location, or they do not know the desired point on the geographic map, and they may provide wrong information that causes confusion to others. But by sending the location, they will know about the accident site faster.
Although the verification of the accuracy and correctness of sending the message and the person seeking help may require receiving the phone number and name or other explanations, but at least the main basis of informing about the incidents, i.e. the desired location, has been received and even If no other information is available, the incident report can be completed in the following minutes and hours. For example, if someone is faced with theft and physical damage or lack of physical strength, fire, smoke, and shortness of breath, at least by sending his location, he informs the police, emergency, fire department, etc. about the matter.
Certainly, with the rapid growth of technologies and artificial intelligence, which has turned life into a glass and visible world, the validation and verification of people and messages, such as receiving the national code and clarifying criminal and tax records, etc., will be done quickly. and rescue organizations can verify and evaluate the credibility of the caller and the aid seeker and his observations at the first moment of receiving the location and request for aid and quickly guide the aid workers to the destination and by increasing public welfare and reducing the damage of accidents , the time of providing aid will be reduced and the golden minutes of aid to the people will be better used.
Therefore, it is suggested that the police, fire department, emergency and other rescue centers, in addition to receiving the phone number and receiving the address and other information from the caller, should be equipped to receive the location and cursor and guide their agents and colleagues to the destination faster. or at least have basic information about investigating the matter and inform their patrol agents that the matter will be investigated. These measures will definitely help to speed up the operation and reduce human costs, avoid wasting time and quickly deal with the incident in the golden minutes of rescue and rescue.
In some of the public calls, we have witnessed that the victims of the accident did not have the possibility to announce the exact location of the accident and were not able to distinguish the alley, neighborhood, street and kilometer of the road in the darkness of the night, and only through some signs, to the police, emergency and their acquaintances. They have given information and waited for hours for the officer to arrive and kept their eyes on the road, and the officers were also looking for cars and accident victims on the street, which street, boulevard, and cut they should go around to reach the desired person, but today Destination guidance software can help all rescuers and rescuers to deal with the victims and reduce time and cost.
The golden minutes of dealing with rescuers and people affected by accidents can be used better by using the location, and for rescue and rescue organizations, police, fire department and emergency services, it should be possible to receive the location from the people affected by the accident and people who need help. to provide