:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸

مذاکرات مقدماتی ژنو 3 امروز کلید می‌خورد

با هدف تلاش برای فراهم کردن مقدمات مذاکرات ژنو 3، فرستاده سازمان ملل به سوریه امروز (سه‌شنبه) در ژنو رایزنی‌های جداگانه‌ای را با طرف‌های درگیر سوری آغاز می‌کند.
کد خبر: ۵۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
aljazeera-157.jpeg

خبر اقتصادی - احمد فوزی، سخنگوی سازمان ملل عنوان داشت: مذاکراتی که قرار بود روز دوشنبه آغاز شود بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور نمایندگان و سفیران کشورهای مدعو و شماری از کارشناسان آغاز می‌شود و این مذاکرات حدود چهار تا شش هفته طول خواهد کشید.

به گزارش ایسنا، همچنین پیش از آغاز مذاکرات استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت‌وگویی با خبرنگاران خواهد داشت.

انتظار می‌رود که در رایزنی‌های مقدماتی کشورهای ذی‌ربط در بحران سوریه و دیگر طرف‌های بین‌المللی و تعدادی از دیپلمات‌های عرب و خارجی حضور داشته باشند.

این مذاکرات میان دی‌میستورا یا معاونش با هیات‌های مختلف به صورت جداگانه برگزار می‌شود تا از میزان آمادگی هیات‌ها برای انتقال از مرحله مشاوره به مذاکرات رسمی براساس بیانیه ژنو1 اطلاع کسب شود.

سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرد که استفان دی‌میستورا خواهان عدم حضور رسانه‌ها در جریان این رایزنی‌ها شده و عکاسان اجازه تهیه عکس از این نشست‌ها را ندارند و تنها منابع رسانه‌ای سازمان ملل می‌توانند این نشست‌ها را پوشش دهند. همچنین مذاکرات به صورت سری و محرمانه و با تدابیر شدید امنیتی صورت خواهد گرفت.

از ایران نیز برای حضور در این مشورت‌ها دعوت شده است اما سازمان ملل تاکنون فهرست طرف‌هایی را که حضور در این گفت‌وگوها را پذیرفته‌اند منتشر نکرده است.

همچنین در حالی که دولت سوریه هنوز به طور رسمی مشارکت خود در این گفت‌وگوها را اعلام نکرده یک منبع در سوریه گفت که دمشق حسام‌الدین علاء، نماینده خود در شورای حقوق بشر در ژنو را به عنوان نماینده خود در این گفت‌وگوها اعزام می‌کند.

از سوی دیگر منابع دیپلمات غربی در مصاحبه با روزنامه الحیاط عنوان داشتند که نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت روز دوشنبه آتی نشستی را برگزار خواهند کرد تا از گفت‌وگوهایی که استفان دی‌میستورا با نمایندگان نظام سوریه و مخالفان آغاز خواهد کرد، حمایت کنند.

در همین حال سالم المسلط، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که هدف از مشارکت این ائتلاف در گفت‌وگوهای دوجانبه که امروز در ژنو آغاز می‌شود، "براندازی نظام سوریه" است.

وی تاکید کرد که ائتلاف از هرگونه راهکار سیاسی برای بحران سوریه استقبال می‌کند اما به این شرط که نظام نقشی در آینده این کشور نداشته باشد.

پیشتر خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان به اطلاع استفان دی‌میستورا اعلام کرده بود که با حضور در دیدارها در ژنو موافق است.

المسلط تصریح کرد که تصمیم ائتلاف مخالفان برای رسیدن به ژنو و شرکت در این دیدارها به صورت فردی اتخاذ نشده است چراکه ائتلاف با تعداد زیادی از نمایندگان گروه‌های نظامی و سازمان‌های جامعه مدنی دیدارهایی داشت که در جریان آن به توافق پنج بندی برای هرگونه راهکار سیاسی در سوریه دست یافتند.

همزمان هیثم المالح، رئیس هیات حقوقی ائتلاف مخالفان عنوان داشت که تردید دارد استفان دی‌میستورا بتواند دست به اقدام خارق‌العاده‌ای در حل بحران سوریه بزند.

وی در مصاحبه با روزنامه النهار گفت: دی‌میستورا هیچ طرح جدیدی ندارد و دعوتی که از طرف‌ها صورت گرفته در سطح شخصی و نه در سطح سیاسی بوده است و افرادی که به این نشست دعوت شده‌اند احتمالاً به 400 تن می‌رسند که این مساله به تفرقه میان مخالفان مینجامد.