:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی تشریح کرد:

سهم مالیات بر ارزش افزوده در اجرای برخی پروژه‌های توسعه‌ای

بهزادی با بیان این که مصارف منابع مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۲ نشان دهنده تمرکز نظام مالیات در استفاده از مالیات به عنوان ابزاری کلیدی برای توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری زیرساختی و رفاه عمومی است، گفت: به طور نمونه سهم ۴ درصدی مالیات بر ارزش افزوده مبلغی بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده است که همه آن برای توسعه شهرهای مختلف هزینه خواهد شد.
کد خبر: ۲۱۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴

اقتصادگردان- حمید بهزادی بخش دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی در مورد مصارف مالیات در کشور به ایسنا گفت: مالیات یکی از منابع مهم در اختیار دولت در جهت توسعه اقتصادی ایران و همچنین ساخت پروژه‌های راهبردی و زیرساختی کشور است که موجب تحقق رفاه عمومی و افزایش دسترسی عادلانه مردم ایران به زیرساخت‌های متناسب خواهد شد. در بودجه نیز بیش از ۶۰ درصد منابع بودجه دولت را درامدهای پایدار با محوریت مالیات تشکیل داده است که دولت به پشتوانه این منابع پایدار، مصارف مهمی در زمینه هزینه‌های جاری و طرح‌های عمرانی و بازپرداخت اوراق را پاسخ می‌دهد.

واقعیت‌هایی درباره مالیات بر ارزش افزوده و صرف آن در زیرساخت‌ها

این مسئول دولتی در زمینه مصارف توسعه‌ای کشور در زمینه منابع مالیاتی ایران در حوزه‌های مختلف نظیر مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: در این میان یکی از مهم‌ترین مصارف مالیاتی ایران در زمینه مربوط به  مالیات بر ارزش افزوده و سهم شهرداری‌ها و سهم بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده است. سهم ۴ درصدی مالیات بر ارزش افزوده مبلغی بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده است که همه آن برای توسعه شهرهای مختلف هزینه خواهد شد. به طور مثال کمربندی شهر قزوین ایران با اعتبار  ۸,۰۰۰ میلیارد ریالی در سال گذشته به پایان رسید. همچنین تقاطع غیر مسطح شهدای خلبان(فاز اول) در استان کرمان نیز با اعتباری بیش از ۱۰,۰۰۰ میلیارد ریالی به پشتوانه همین منابع مالیاتی به بهره‌برداری رسید. این موارد غیر از سهم دولت از مالیات بر ارزش افزوده است و مستقیما در توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای هزینه خواهد شد.

مشوق‌های مالیاتی برای دانش بنیانی

بهزادی بخش در ادامه با اشاره به مالیات بر صادرات محصولات خام و نیمه‌خام و مصارف متمرکز آن در جهت دانش‌بنیان شدن صنایع و همچنین توسعه سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور گفت: بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی به طور خاص در راستای ایجاد منابع جهت توسعه کشور و رشد اقتصادی کشور با تکیه بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور اخذ می‌شوند. به طور مثال مالیات از صادرات محصولات خام و نیمه‌خام، یکی از مالیات‌های مهمی است که برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت در قالب مشوق‌های مالیاتی و همچنین تخصیص منابع مستقیم به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ورود فناوری به صنعت هزینه خواهد شد. شرکت های فعال در اقتصاد دانش بنیان، مهم‌ترین تجربه ورود و مشارکت موفق مردم در جهت توسعه اقتصادی کشور بوده است و توسعه اقتصاد دانش بنیان به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: تامین مالی توسعه بودجه محور کشور توسط مالیات، دیگر کارکرد مصارف مهم مالیاتی کشور است؛ علاوه بر اینکه مالیات موجب تامین مالی منابع پایدار دولت در جهت مقابله با کسری بودجه است؛ با آزاد کردن منابع حاصل از صادرات نفت و همچنین منابع صندوق توسعه ملی کشور موجب توسعه سرمایه‌گذاری در ایران خواهد شد

مالیات ابزاری برای توسعه اقتصادی است

حمید بهزادی بخش دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی در پایان گفت: مصارف منابع مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۲ نشان دهنده تمرکز نظام مالیات در استفاده از مالیات به عنوان ابزاری کلیدی برای توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری زیرساختی و رفاه عمومی است. هدف ایران با اولویت‌بندی درآمدهای مالیاتی از مالیات بر ارزش افزوده، بخش‌های خاص و صنایع دانش‌بنیان، تقویت نوآوری، افزایش بهره‌وری و ایجاد رشد پایدار است. سرمایه گذاری در فناوری، ایجاد انگیزه برای توسعه صنعت و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی دولت از طریق مالیات و کاهش کسری بودجه، گام های مهمی در جهت ایجاد اقتصادی مقاوم  در برابر تهدیدهای خارجی است که زمینه ساز ارتقای رفاه اجتماعی خواهد شد و موجب ایجاد فرصت هایی برای مشارکت افراد در پیشرفت اقتصادی کشور است.