:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸

روش صحیح سالم‌سازی سبزیجات

یک کارشناس بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا مرکز بهداشت همدان گفت: روش صحیح سالم‌سازی سبزیجات در سلامتی افراد بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۵۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
43267.jpg

خبر اقتصادی - مسعود شجاعیان اظهار کرد: در برخی مزارع سبزیجات با آب فاضلاب و آب‌های غیرمطمئن پرورش می‌یابند بنابراین مصرف‌کننده باید آگاه باشد و سبزیجات را قبل از مصرف با روش صحیح سالم‌سازی کند.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: برخی افراد گمان می‌کنند با آب و نمک می‌توان سبزیجات را سالم‌سازی کرد اما باید گفت که این روش به تنهایی کافی نبوده و سالم‌سازی سبزیجات در چهار مرحله انجام می‌شود.

شجاعیان تاکید کرد: برای جلوگیری از ورود انگل و میکروب‌هایی که به سبزیجات چسبیده‌اند به داخل بدن، حتما باید سالم‌سازی سبزیجات به روش صحیح انجام شود.

این کارشناس مرکز بهداشت همدان عنوان کرد: در مرحله اول باید سبزیجات پاک‌سازی شوند به گونه‌ای که سبزیجات را به خوبی از گل و لای پاک کنیم و با آب تمیز آن را بشوییم.

وی افزود: مرحله دوم نیز مرحله انگل‌زدایی است به طوریکه پنج لیتر آب را درون ظرفی می‌ریزیم و به ازای هر لیتر سه قطره مایع ظرف‌شویی اضافه کرده تا تخم انگل‌هایی که بر روی سبزی چسبیده از آن جدا شود سپس سبزیجاتی که در آب و کف قوطه‌ور شده را آبکشی می‌کنیم.

شجاعیان اظهار کرد: مرحله سوم سالم‌سازی سبزیجات، ضدعفونی کردن است به طوریکه سبزیجات را درون پنج لیتر آب ریخته و به ازای هر پنج لیتر آب نصف قاشق چای‌خوری پودر پرکلرین را اضافه کرده و شست‌وشو می‌دهیم.

این کارشناس گفت: برای ضدعفونی کردن، سبزیجات را به مدت پنج تا 15 دقیقه در داخل آب سالم قرار دهید تا باکتری‌های موجود از بین برود سپس سبزی‌ها را خارج می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در مرحله پایانی نیز با آب سالم سبزیجات را آب‌کشی کرده و آماده مصرف می‌شود.