:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
در روزنامه ایران انجام شد

پرسش هایی که شما نیز از مدیران سایپا دارید / پاسخ مدیران سایپا به مشتریان

پراید وانت و هاچ‌بک تیبا در راه است./ خط تولید تعطیل نشده کاهش تولید داشته و هزینه های سربار افزایش یافته است / نمایندگی‌ها باید پیش فاکتور بدهند.
کد خبر: ۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
خبراقتصادی: هفته گذشته مدیران گروه خودروسازی سایپا امیرحسن امیری مدیر بازاریابی و فروش و حمیدرضا خاکی مدیر امور مشتریان این مجموعه برای پاسخگویی به سؤالات مردمی به روزنامه ایران رفتند.
آن طور که روزنامه ایران منتشر کرده است در زمان 2 ساعت در نظر گرفته شده برای حل مشکلات مردم متأسفانه سیستم فنی روزنامه دچار مشکل شده و حدود 45 دقیقه امکان برقراری تماس فراهم نشده است. ، اما برای آن که برخی از سؤالات در حوزه خودرو عمومیت دارد چند سؤال را روزنامه از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا پرسید که پس از پایان یافتن سؤالات مردمی آمده است.






چرا قیمت قطعات سایپا را مرتب افزایش می‌دهید؟ به عنوان مثال قیمت سپر طی مدت اخیر از 21هزار تومان به 42هزار تومان رسیده است. این در حالی است که سپر‌ها کاملاً ایرانی است. واتر پمپ 17هزار تومانی نیز 40هزار تومان شده است.

خاکی: قیمت قطعات سایپا با توجه به نرخ تورم سالانه افزایش پیدا می‌کند. گروه خودروسازی سایپا از ابتدای سال قیمت قطعات خود را با توجه به حقوق مصرف‌کنندگان افزایش نداد اما دو ماه پیش به دلیل این‌که نرخ مواد اولیه بالا رفت ما نیز قیمت‌ها را بالا بردیم.


چرا باید 2برابر گران شود؟

خاکی:  قطعه سپر یک قطعه روزمره نیست لذا شما مرتب با آن سرو کار ندارید لذا این رشد قیمت سالانه در حداقل‌ها رخ می‌دهد تا مصرف‌‌کننده با قیمت‌های واقعی روبه‌رو نشود. سایپا شفاف عمل می‌کند و قیمت تمام قطعات خود را در سایت می‌آورد تا مشتریان از روند قیمتی مطلع شوند.

تیرماه برای پارس تندر 90 ثبت نام کردم و طی این مدت هر بار که با نمایندگی تماس می‌گیرم به‌رغم آن‌که زمان تحویل خودرو آبان ماه بود آنها هیچ پاسخی به من نمی‌دهند. در این خصوص باید چه کاری انجام دهم؟


امیری: برای قیمت جدید خودرو پارس تندر 90 چندین‌بار با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکاتبه کردیم، لذا تا زمانی که قیمت ابلاغ نشود نمی‌توان برای مشتریان دعوتنامه ارسال کرد یا این‌که خودرو را تحویل داد. به همین جهت ما نیز خواستار نرخ‌گذاری سریع‌تر خودرو تندر 90 هستیم. هر زمان قیمت نهایی شود خودرو به مردم تحویل داده خواهد شد، اما اگر عجله دارید می‌توانید خودرو خود را به تندر90 معمولی تبدیل کنید.

حدود زمان تحویل مشخص نیست؟

امیری: از نظر تولید، تأمین قطعه و توزیع، این خودرو مشکلی ندارد لذا مدت آن بستگی به ابلاغ سازمان حمایت دارد.


22 مرداد 131 sx ثبت نام کردم. 80 روز در تحویل این خودرو تأخیر وجود دارد.


امیری: یکسری از خودرو‌ها موجود است اما کسری قطعه دارد از این رو به نمایندگی‌ها بخشنامه داده‌ایم. این افراد بدون هیچ مشکلی می‌توانند خودرویشان را با خودرو‌های موجود تبدیل کنند. این کسری می‌تواند در زمینه رنگ هم باشد. به نمایندگی بروید و هر مدلی که خودرو موجود است را تقاضا کنید. اگر نتیجه‌ای حاصل نشد می‌توانید با شماره 096770 تماس بگیرید و درخواست خودتان را بفرستید تا مشکل بررسی شود.


خرداد ماه تندر 90 ثبت نام کردم و 12 آذر آن را تحویل گرفتم. برای این خودرو بیش از 20 میلیون تومان واریز شد اما قرار بود از مجموعه شما 3 میلیون و 589 تومان برگشت داده شود. حال چگونه می‌توان این پول را پس گرفت؟ کارتی که داده شد نیز هنوز خالی است و پول عودت داده نشده است.



امیری: این پول به کارت خدمات خودرویی واریز خواهدشد. پس از بررسی‌های لازم از سوی سایپا وجه واریز خواهد شد. البته لازم به ذکر است افرادی که تا قبل از تاریخ 12 مهرماه نسبت به پرداخت کامل پول خود اقدام کردند مشمول افزایش قیمت نخواهند شد و خودرو‌هایشان را با قیمت قبل تحویل خواهند گرفت اما آن دسته افرادی که هنوز بخشی از وجه پول خودرویشان باقی ‌مانده یا در مهرماه واریز کردند باید طبق مصوبه سازمان حمایت با نرخ جدید خودرو خود را بگیرند.


بهمن ماه سال گذشته یک دستگاه خودرو تیبا تحویل گرفتم. این خودرو کارت چهار ستاره نارنجی داشت اما زمانی که برای ضمانت 5 هزار و 10هزار کیلومتر به نمایندگی قم مراجعه کردم آنها پول خدمات را دریافت کردند این کارت چه خدماتی دارد؟

خاکی: سرویس اولیه خودرو شما باید کاملاً رایگان انجام می‌شد اگر نمایندگی هزینه‌ای دریافت کرده تخلف بوده است و ما با آن برخورد می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر وجه مسترد شود، اما در سرویس اولیه اگر قرار باشد روغن تعویض شود مشتری فقط باید پول روغن را پرداخت کند و اجرت نباید اخذ شود. لازم به ذکر است برای سرویس ادواری که در 10 هزار و 20 هزار کیلومتر است حتماً افراد باید به نمایندگی مراجعه کنند در غیر این صورت خودرو از گارانتی خارج خواهد شد.


 معلولیت جسمی و حرکتی دارم. آیا می‌توانم ماکسیما اتومات از سایپا خریداری کنم؟

امیری: تولید خودرو ماکسیما به اتمام رسیده است. اگر فروشی هم داشته باشیم از طریق نمایندگی‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا مردم مطلع شوند. قطعاً اگر ماکسیما در انبار و پارکینگ‌ها موجود باشد به مردم تحویل خواهیم داد. این در حالی است که ما هنوز چند دستگاه ماکسیما تعهد داریم لذا آنها در اولویت تحویل هستند.


برای ثبت‌نام مگان 2000 چه زمان می‌توان اقدام کرد؟


امیری: هفته گذشته از طریق سایت و نمایندگی‌ها برای تحویل این خودرو در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ثبت نام کردیم.






سایت ثبت‌نام مگان بسته است؟

امیری: خیر بسته نیست. در ماه‌های آتی مجدداً پیش فروش مگان آغاز خواهد شد.

اواخر اردیبهشت دو خودرو پراید ثبت نام کردم. زمان تحویل این خودرو‌ها تیرماه اعلام شد. متأسفانه وامی که قرار بود دریافت کنیم کنسل شد لذا یکی از خودرو‌ها را 16 شهریور ماه صلح کردیم. حواله این خودرو پس از افزایش قیمت‌ها ارسال شد اما هنوز این خودرو تحویل داده نشده است.

امیری: فرایند صلح زمانبر است، لذا ممکن است نمایندگی با سرعت صلح را به دفتر فروش ارسال نکرده باشد که باعث وقفه شده است. موضوع بررسی می‌شود تا مشکل حل شود.


ممکن است به خاطر افزایش قیمت تحویل خودرو‌ها با وقفه روبه‌رو شده باشد؟


امیری: به هیچ عنوان سایپا چنین کاری انجام نمی‌دهد. مطمئناً خودرو موجود نبوده که به شما تحویل داده نشده است. از سویی تمام خودرو‌ها که قبل از 12 مهرماه قراردادشان با سایپا منعقد شده و پول را کامل پرداخت کردند مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند. رویکرد ما و ایران‌خودرو دپو خودرو نیست چرا که هزینه نارضایتی را افزایش می‌دهد بدین جهت همواره به دنبال آن هستیم خودرو با سرعت به مشتریان تحویل داده شود.


 آیا شرایط ویژه فروش دارید بخصوص در مورد خودرو 131؟


امیری: برای شرایط فروش اعتباری هنوز تصمیم‌گیری خاصی صورت نگرفته است اما در قالب لیزینگ می‌توانید خودرو خریداری کنید. امیدوارم با بهبود شرایط بتوانیم به صورت چکی خودرو به فروش برسانیم.

تا پایان امسال افزایش قیمت خواهید داشت؟


امیری: افزایش قیمت خودرو به دلیل گران شدن مواد اولیه خواهیم داشت، از این رو سایپا درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرده است.


پرایدم آب کم می‌کند، به‌رغم این‌که چندین بار به نمایندگی رفتم اما همچنان مشکل به قوت خود باقی است. این در حالی است که برای تعویض قطعه 685 هزار تومان پرداخت کردم. آیا انصاف است با پرداخت چنین مبلغی باز هم خودروام خراب باشد؟

خاکی: تیم فنی و مهندسی سایپا مشکل را بررسی خواهد کرد اگر ایراد از نمایندگی باشد شما را به نمایندگی دیگر ارجاع می‌دهیم و دیگر پول از شما دریافت نخواهیم کرد بلکه از حساب نمایندگی که خودرو را ابتدا تعمیر کرده دریافت می‌کنیم.

پراید 132 sx از طریق رایان سایپا به صورت اقساط ماهانه خریداری کردم. هنوز این خودرو را تحویل نگرفتم. البته 6 میلیون تومان واریز کردم. تاکنون دوبار این خودرو را تبدیل کردم اما باز هم تحویل نگرفتم.

امیری: می‌توان به 132 sL این خودرو را تغییر داد البته فاقد کیسه هواست. همان‌گونه که مطلع هستید اکنون تولید خودرو با ایربگ به دلایل شرایط تحریم مشکل دارد لذا از تحویل خودروهای sx معذور هستیم. به نمایندگی بروید خودرو خود را تغییر دهید.

تا چه زمان می‌توان منتظر بود؟

امیری: بهتر است خودرو خود را تبدیل کنید.

سال گذشته پراید sx ارتقا یافته خریداری کردم. دو در عقب آن خط خوردگی داشت که توسط سایپا تعویض شد. گیربکس هم بشدت مشکل داشت که از طریق سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت توانستم آن را عوض کنم، اما مجدداً گیربکس دچار مشکل شده است. این ماشین 18هزار کارکرد دارد.

خاکی: همکاران ما طی روزهای اخیر با شما تماس می‌گیرند تا مشکل سریعاً حل شود.

 نمایندگی‌ها پیش فاکتور پراید نمی‌دهند؟


امیری- حتماً این امر پیگیری می‌شود. نمایندگی‌ها باید پیش فاکتور بدهند.

 با توجه به قطع شدن مکالمات ما در خصوص حمایت دولت از خودرو سازان و زیان ده بودن برخی از خودرو ها و....سوال پرسیدیم. خودروسازان همواره از سوی دولت مورد حمایت قرار می گیرند که نمونه بارز آن تعرفه واردات خودرو است.به نظر شما این حمایت‌ها کافی نیست؟

خاکی: به اعتقاد من تعرفه واردات 50 درصد به منزله حمایت از صنعت خودرو‌سازی نیست.

امیری: حمایت از خودروسازان بسیار ضعیف است. خودرو در زندگی روزمره افراد قرار گرفته و دیگر جزو کالاهای لوکس محسوب نمی شود لذا توجه به این صنعت که حداقل 60صنعت را در بر می گیرد بسیار حیاتی می باشد.

چند خط از گروه خودروسازی سایپا تعطیل شده است؟

خاکی: حجم تولید کم شده اما خطوط تولید خودرو تعطیل نشده‌اند.
امیری: به دلیل کاهش تولید، خطوط با ظرفیت کامل خود کار نمی‌کنند. این امر سبب افزایش هزینه‌های سربار شده است.

 خودرو‌هایی که مشکل قطعه دارند در چه شرایطی هستند؟


خاکی: خودروهایی که به هر نحوی با مشکل قطعه روبه‌رو شدند از خط تولید خارج و پس از تکمیل قطعه به بازار ارسال خواهند شد. البته تعداد این خودرو‌ها زیاد نیست، باید به این نکته اشاره کنم خودروهایی که در انتظار قطعه هستند به هیچ عنوان به فروش نرسیدند و پیش فروش نشدند.

 به ازای هر خودرو چه تعداد نیرو فعالیت می‌کنند؟

امیری: میزان اشتغالزایی براساس معیار بین‌المللی به ازای هر خودرو دو نفر به صورت مستقیم است. در کل فضای صنعت خودرو کشور ما سه و نیم میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

اکنون وضعیت نمایندگی‌ها چگونه است؟

خاکی: نمایندگی‌ها هر سه ماه یکبار باید اطلاعاتشان به روز شود و خوشبختانه از نظر بهره‌وری ارزیابی‌ها نشان می‌دهد وضعیت مطلوبی داریم و رضایت مشتریان ارتقا یافته است. همچنین در رویکرد جدید گروه خودروسازی سایپا خدمات پس از فروش در تمام مجموعه‌های این بخش یکپارچه شده است. از این رو هر مشکلی در حوزه خودرو پیش بیاید از بخش خودروهای سواری تا سنگین و حتی لیزینگ می‌توان با سیستم یکپارچه سایپا پیگیری کرد. در این راستا میزان رضایت مشتریان اکنون به بیش از 68 درصد رسیده است. این عدد روند صعودی پیشرفت در این حوزه را نشان می‌دهد. همچنین برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان نمایندگی‌ها با رتبه 4 به طور کل حذف شده و نمایندگی‌ها با رتبه 3 به رتبه‌های یک و دو در حال ارتقا هستند.سایپا به دنبال فعالیت‌های کیفی خود است.








 محصول جدیدی وارد بازار خواهد شد؟


امیری: یکی از محصولات جدید خانواده ایکس 100 که قرار است خانواده سایپا آن را روانه بازار کند، پراید وانت (ایکس100 وانت) است. کار این خودرو نهایی شده و بزودی پیش فروش این خودرو آغاز می‌شود. خودرو یادشده توسط مرکز تحقیقات و فناوری شرکت سایپا طراحی شده است. بخش‌های مختلف این خودرو به دلیل آن‌که باری است موتور، سیستم تعلیق، کمک و ... آن تقویت شده است. همچنین گروه خودروسازی سایپا، هاچ‌بک تیبا را تولید خواهد کرد. به احتمال زیاد این خودرو در کاشان به تولید می‌رسد. حدود قیمتی هنوز برای هیچ کدام از خودروها نهایی نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود از خودروهای یادشده استقبال گسترده‌ای صورت گیرد.
در مورد خودروهای دیگر با شرکای تجاری وارد مذاکره شده بودیم اما به خاطر مشکلات پیش آمده در شرایط حاضر متوقف شده است. قرار بود نیمه سراتو جایگزین زانتیا شود. خط تولید این خودرو هم اکنون در سایپا نصب شده است. همچنین نیمه C4 از خانواده سیتروئن داشتیم که قرار بود برای سال 91 دو هزار دستگاه تولید شود اما به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی متوقف شده است. در این راستا امیدواریم هرچه سریع‌تر پروژه‌های یاد شده فعال شوند.

 فرق فروش‌ خودرو در داخل و خارج کشور چیست؟

امیری: روش‌های فروش بستگی به مباحث مالی دارد، در سایر کشورها مؤسسات، بانک‌ها و لیزینگ‌ها بسیار فعال وارد عمل می‌شوند اما در ایران این‌گونه نیست. هزینه‌های لیزینگ و سودهای بانکی بسیار بالا است. بانک‌ها همکاری مناسبی با خودروسازان و مردم ندارند.
برخلاف تمام دنیا خودروسازان وطنی از منابع داخلی خود تسهیلات برای فروش خودرو می‌دهند، ما باید از الگوهای تمام دنیا درس بگیریم.
در سایر کشورها سوئد به شرکت ولوو، فرانسه در سال 2007 به شرکت پژو سیتروئن و رنو کمک کرد و جنرال موتورز نیز با اعلام ورشکستگی 172 میلیارد دلار دولت امریکا از آن حمایت کرد تا این خودروسازی بسته نشود.
یکی از اهداف مهم در حمایت‌ها حفظ اشتغالزایی است، در شرایط فعلی هم خودروسازان داخلی به دلیل گران شدن مواد اولیه با بحران مواجه شدند، بدین جهت دولت باید کمک کند.

 اکنون کدام خودروها زیان‌ده هستند؟

امیری: همه خودروها در خط زیان قرار گرفتند. هر خودرویی که ارزبری بیشتری داشته باشد مثل مگان و تندر90 زیان‌دهی آن بیشتر است.

 فعالیت سایپا درخارج از مرزها چگونه است؟

امیری: یک نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش داریم، اما قرار است یک سایت در کشور عراق احداث شود. یکی از بازارهای خوب صادراتی سایپا کشور مذکور است. ما بازار صادراتی بسیار خوبی داریم اما حفظ بازارها منوط به افزایش تولید خودرو است.همه افراد تصور می‌کنند صنعت خودرو از بالاترین نوع حمایت برخوردار است اما در واقع چنین چیزی نیست ومتأسفانه حمایتی از این صنعت اشتغالزا صورت نمی‌گیرد. مشکلات خارجی از قبیل تحریم قابل حل است ولی معضلات داخلی بیشترین آسیب را می‌رساند. اگر قرار است براساس افق 1404 به جایگاه اول در منطقه برسیم باید در این حوزه اقدامات مناسب صورت گیرد.

 قیمت خودروها در بازار پائین آمده است؟


امیری: حدود 100‌هزار خودرو وارد بازار کردیم بر این‌اساس قیمت تندر 90 پس از عرضه، از 25 میلیون تومان به 24 میلیون‌و 800 هزار تومان، مگان 1600 از 52 به 50، مگان 2000 از 60 به 57 و ماکسیما از 93 به 83 میلیون تومان رسیده است. هدف حذف اختلاف بازار و کارخانه است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۹
محمد امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
0
0
سلام ماشین من یعنی تیبا ضبطش کار نمیکند من آن را چه کار کنم؟؟؟...
محمد رضا محمدی فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
0
0
ایا میتوان رینک 16 الومینیومی که در سراتو 2000 مونتاز وجود دارد به جای رینک فولادی 15 1600 انداخت
مجید مظلومی
|
Germany
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
0
آقا اگه نمیتواید ماشینو به موقع بید چرااز قول میدهد ...تحویل ما تیر ماه بود هنوز خبری نیست اخه نامرد من میخوام باماششین کار کنم
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
0
0
وقتی ک به سایپا زنگ میزنیم تا ببینیم چی شده چرا تحویل نمدین خیلی بد رفتار میکنن انگار ک طلبکارن انشااله .... بدقولا ا
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
0
0
باسلام.... میخواستم بدونم یک پراید گرفتم .بدون رادیو پخش .هروز یک چیز ازمحصولات کم میکونین مگه چقدره؟؟ حمایت ازتولید داخلی:-)
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
0
0
چندروزه یک پراید گرفتم برخلاف دفترچه ای دادن وتوش نوشته دارای پخش صوتی وسویچ ریموتدار وصندلی قابل تنظیم ارتفاع هیچ کدوم نیس ....اینم مشتری مداری سایپا...مگه اینا چقدر هزینه داره
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
0
خودرو ساندرو استپ وی اینجانب تحویل هفته چهارم بهمن هست ، خواستم بدانم چه مدلی میشه ۹۶یا ۹۷
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
0
خودرو ساندرو استپ وی اینجانب تحویل هفته چهارم بهمن هست ، خواستم بدانم چه مدلی میشه ۹۶یا ۹۷
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
با سلام
بهمن ماه 96خودروی برلیانس ثبت نام کردم باقیمت روز!
15اسفند شرکت به بهانه تقویت موتور حدودا5میلیون قیمتشو افزایش داد
وهمچنین در اردیبهشت ماه 97نیز