:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
رئیس سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی:

دولت چهاردهم ظرفیت‌های بالقوه در گردشگری سلامت را بالفعل کند

رئیس سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با اشاره به برگزاری سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که 17 تا 19 مرداد در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد با رویکرد مثبت دکتر پزشکیان به تجارت آزاد و حل بخشی از مشکلات تحریم و برقراری آف‌ای تی اف می‌توان همه ظرفیت‌های گردشگری سلامت در کشور که به صورت بالقوه وجود دارد را بالفعل کرد.
کد خبر: ۲۱۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
دولت چهاردهم ظرفیت‌های بالقوه در گردشگری سلامت را بالفعل کند

دولت چهاردهم ظرفیت‌های بالقوه در گردشگری سلامت را بالفعل کند

اقتصادگردان - محمدعلی محسنی‌بندپی در نشست سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که امروز در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: در بحث دارو و تجهیزات پزشکی باید به آشفته‌بازار آماری پایان داده شود. برای اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به بحث درمان قانون وجود دارد در این مسیر نیازمند هماهنگی وجود دارد.


رویکرد مثبت دکتر پزشکیان به تجارت آزاد


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با رویکرد مثبت دکتر پزشکیان به تجارت آزاد و حل بخشی از مشکلات تحریم و برقراری آف‌ای تی اف می‌توان همه ظرفیت‌های گردشگری سلامت در کشور که به صورت بالقوه وجود دارد را بالفعل کرد.


پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه برای درآمد ۶ میلیارد یورویی از گردشگری سلامت


وی تصریح کرد: در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت باید بتوان اهداف لازم را در این زمینه محقق کرد و سالانه می‌توان در بحث گردشگری سلامت مطابق با قانون برنامه هفتم توسعه ۶ میلیارد یورو درآمد ارزی به دست آورد.


رئیس سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: یک میلیارد دلار صادرات تجهیزات پزشکی، یک میلیارد دلار درآمد از دارو و ۶ میلیارد یورو درآمد از گردشگری سلامت در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده و از دولت چهاردهم انتظار می‌رود در تحقق این امر بخش خصوصی را همراهی کند.


محسنی بندپی با اشاره به اهمیت ارتباطات بین المللی در توسعه کشور، افزود: نقطه ضعف بسیاری کشور‌ها توسعه حوزه سلامت آنها است، باید ایران را از اقتصاد تک محصولی نجات دهیم، با توجه به اینکه یک درصد جمعیت دنیا و ۷ درصد منابع را در اختیار داریم، اما زندگی شایسته‌ای نداریم.


وی ادامه داد: در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم، دولت چهاردهم نگاه متفاوتی دارد، در قانون هفتم فصل مجزایی برای گردشگری داریم و حتی برای وزارت بهداشت تکالیفی تعیین شده است.


وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در ساماندهی افکار عمومی و مسئولان دارند، تصریح کرد: برنامه‌های هفتم توسعه معمولا جامع است، اما عدم الزام قانونی برای مسئولان نقطه ضعف اجرای برنامه‌ها است، اکنون برخی کشور‌های همسایه مانند عمان پزشکان ما را با دادن تسهیلات جذب می‌کنند، این زنگ خطری برای ما است و از دولت چهاردهم انتظار داریم نگاه جامع‌تر و ویژه تری به بحث سلامت و ارتقای سطح معیشتی پزشکان داشته باشد.


مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نقش بین المللی خود را بروز دهند


مجید زنگویی، دبیر کل مرکز گردشگری سلامت کشور‌های اسلامی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری سومین همایش بین المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طی روز‌های ۱۷ تا ۱۹ مردادماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما افزود: مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تلاش دارند نقش بین المللی خود را بروز دهند.
زنگویی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار وزارت بهداشت در گردشگری سلامت، افزود: دولت باید در گردشگری سلامت مشارکت بیشتری داشته باشد و از ظرفیت وزارت گردشگری بیشتر استفاده کند.


حضور کشور‌های اروپایی و آفریقایی در همایش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی


وی با اشاره به حضور کشور‌های اروپایی و آفریقایی در این همایش، تصریح کرد:سعی داریم برنامه‌های حمایتی برای دانشجویان و نسل آینده مدیریتی مراکز درمانی داشته باشیم؛ لذا دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در طول سال از خدمات ما بهره‌مند خواهند شد.


کریمی، رییس شورای سیاستگذاری گردشگری سلامت نیز در نشست سومین همایش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عنوان کرد: گردشگری سلامت یک‌سوم فروش نفت درآمد دارد، اما دست‌اندرکاران طی سال‌های گذشته توجهی به آن نداشته‌اند.


وی افزود: تقویت گردشگری سلامت نیازمند نیروی متخصص در این حوزه و نگهداشت این نیرو در کشور است و تربیت پزشک اینگونه نیست که بلافاصله بتوان در یک دوره زمانی کوتاه این نیرو را تربیت کرد.


بی‌اعتقادی مدیران به موضوع گردشگری سلامت


وی با اشاره به بی‌اعتقادی مدیران به موضوع گردشگری سلامت گفت: دولت‌ها به درآمد نفت دلبستگی دارند. در این میان آمار‌هایی از میزان گردشگری سلامت به غلط داده می‌شود و می‌گویند سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت به کشور آمده‌اند. آیا مهاجر افغانی که سرما بخورد و آمپولی بزند گردشگر خارجی محسوب می‌شود.


به جای عملکرد آمارسازی می‌شود


رییس شورای سیاستگذاری گردشگری سلامت خاطرنشان کرد: به جای عملکرد، آمارسازی انجام شده، اما ما در تلاش هستیم تا از اقتصاد گردشگری عقب نمانیم. گردشگری سلامت حوزه گسترده‌ای از مشاغل و زیر مجموعه دارد و رنج زیادی بردیم که نشان دهیم گردشگری سلامت با گردشگری درمان متفاوت است.


دولت چهاردهم به بحث گردشگری سلامت توجه جدی نشان دهد


کریمی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم امسال همایش و نمایشگاه گردشگری سلامت را به خوبی برگزار شود و این امیدواری وجود دارد که دولت چهاردهم به بحث گردشگری سلامت توجه جدی نشان دهد.


رییس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشور‌های اسلامی عنوان کرد: این نمایشگاه کمک به کشور است و تلاش می‌کند رونق مشتعل وابسته به این حوزه مهم اقتصادی را به دنبال داشته باشد.


عباسی، دبیر شورای راهبردی مرکز توسعه گردشگری سلامت نیز در این نشست بیان کرد: یک سال وقت ما به این گذشت که گردشگری سلامت زنجیره کاملی از خدماتی است که نمی‌تواند تصدی‌گری واحد داشته باشد و تنها وزارت گردشگری نمی‌تواند مدعی آن باشد. البته بخش‌خصوصی می‌تواند ادعای بیشتری در این بحث داشته باشد ما تلاش کردیم ارتباط دستگاه‌های متولی بهداشت و سلامت و گردشگری بهبود یابد.


ایران جزو ۲۰ مقصد گردشگری سلامت است


وی گفت: تلاش کردیم ارتباط مناسبی بین فعالان این بخش ایجاد شود و روحیه تمامیت‌خواهی پایان یابد. نتیجه زحمات بخش خصوصی در حوزه گردشگری دیده شده و به طور مستمر رصد می‌شود تا مشخص شود چه تاثیری بر روند گردشگری سلامت داشته و معین شده ایران جزو ۲۰ مقصد گردشگری سلامت است.
عباسی عنوان کرد: سیاست ما این بوده که با آموزش زنجیره گردشگری سلامت تکمیل شود و برای توانمندی بخش خصوصی و قطب‌های گردشگری تلاش شده و ۳ هزار شرکت اسما نیز شناسایی شده است.


هند سالانه ۴۵ میلیارد دلار از گردشگری سلامت درآمد ارزی دارد


عباسی عنوان کرد: ایران ۲ درصد آب‌های گرم درمانی را در اختیار دارد و ضوابط و استاندارد‌های آن را ارتقا داده و تلاش می‌شود بخشی از هتل‌های کشور به سمت هتل سلامت حرکت کنند به این معنا که غذای سالم و ارگانیک ارایه دهند و مکان فیزیکی آنها از نطر نور و دما و ... به شاخص‌های سلامت نزدیک شود. بی‌شک گردشگری سلامت ما توان جذب مناسب ارزی در این حوزه را دارد همانگونه که هند سالانه ۴۵ میلیارد دلار در این حوزه درآمد ارزی دارد.


زنگویی، دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت نیز گفت: در ساختار‌های کشور به صورت فردمحوری امور در حال پیگیری است و باید به سیستمی بدل شود.


بیدگلی رئیس امور تشکل‌های اتاق بازرگانی نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: در اتاق بازرگانی تهران پتانسیل خوبی وجود دارد تا بتوان فضای کار را برای بحث گردشگری سلامت فراهم کرد. این پتانسیل در حوزه اتصال کسب و کار‌ها نیز وجود دارد. سه ترند سال‌های آتی سلامت، سالمندی و گردشگری است و نیاز هست تا با اتصال انجمن‌های متعدد و استفاده از دانش و صنایع های‌تک شکل دیگری از گردشگری سلامت را رقم زد.


وی عنوان کرد: علاقه‌مند هستیم تشکل‌ها عضو اتاق بازرگانی شوید؛ و آمادگی داریم در حوزه پژوهشی اقتصاد زنجیره باشیم و اتاق تهران خانه همه تشکل‌ها است.
بیدگلی گفت: منابع صادرات نفتی ممکن است در سال‌های آتی بلاوجه شوند و لازم است تا در قالب درآمد‌های ارزی دیگر به اداره کشور پرداخت.