:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
چهل و چهار سال از تشکیل بانک ملت گذشت دستاوردها و شاخص های موفق امروز این بانک چیست؟

درخشش و دستاوردهای بانک ملت پس از 44 سال؛ از مدیران وکارکنان هوشمند تا تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور در بازار خدمات مالی

شاید بتوان مهمترین سرمایه و دستاورد بانک ملت را مدیران هوشمند و کارکنان و سرمایه انسانی توانمند آن در سال های اخیر معرفی کرد که نه تنها بانک ملت را به بزرگترین بانک کشور تبدیل کردند بلکه در شرایط سخت کرونا، زلزله و سیل و مشکلات اقتصادی در کنار مردم بودند. اما در شاخص های بانکی و پولی نیز طبق آمار بهار 1403 بانک ملت با سرمایه 71 هزار میلیارد تومانی و کفایت سرمایه مناسب، سهم 20 درصدی از تسهیلات و 9.5 درصدی از سپرده های ریالی و ارزی کشور، سهم بالای بیش از 16 درصدی از تراکنش ها، 40درصد تراکنش اینترنتی و 52 درصد تراکنش موبایلی، سهم 20 درصدی به پرداخت از مبلغ تراکنش های بازار، گردش مالی 361 همت وبملت در شاپرک و 38 همت ورودی منابع بیشتر حاصل از تراکنش های پذیرش شده و صادره دستاوردهای بسیاری داشته و بخشی از شاخص های توانمندی بانک ملت در شرایط امروز نظام بانکی کشور محسوب می شود.
کد خبر: ۲۱۹۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

درخشش و دستاوردهای بانک ملت پس از 44 سال؛ از مدیران وکارکنان هوشمند تا تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور در بازار خدمات مالی

اقتصاد گردان – محسن شمشیری
شاید بتوان مهمترین سرمایه و دستاورد بانک ملت را مدیران هوشمند و کارکنان و سرمایه انسانی توانمند آن در سال های اخیر معرفی کرد که نه تنها بانک ملت را به بزرگترین بانک کشور تبدیل کردند بلکه در شرایط سخت کرونا، زلزله و سیل و مشکلات اقتصادی در کنار مردم بودند. جا دارد از مدیران عامل فقید بانک ملت از جمله رضا دولت آبادی که تلاش بسیاری در ارتقای جایگاه بانک ملت انجام داده اند، قدردانی و برای نسل های آینده یادآوری شود که بهترین سرمایه هر موسسه ای از جمله موسسات مالی سرمایه انسانی و کارکنان و مدیران آن هستند. 
 اما در شاخص های بانکی و پولی نیز طبق آمار بهار 1403 بانک ملت با سرمایه 71 هزار میلیارد تومانی و کفایت سرمایه مناسب، سهم 20 درصدی از تسهیلات و 9.5 درصدی از سپرده های ریالی و ارزی کشور، سهم بالای بیش از 16 درصدی از تراکنش ها، 40درصد تراکنش اینترنتی و 52 درصد تراکنش موبایلی، سهم 20 درصدی به پرداخت از مبلغ تراکنش های بازار، گردش مالی 361 همت وبملت در شاپرک و 38 همت ورودی منابع بیشتر حاصل از تراکنش های پذیرش شده و صادره دستاوردهای بسیاری داشته و بخشی از شاخص های توانمندی بانک ملت در شرایط امروز نظام بانکی کشور محسوب می شود.

دستاوردهای بانک ملت با نماد وبملت در بازار سرمایه کشور، و شرکت های زیرمجموعه آن از جمله شرکت به پرداخت ملت که پیشتاز تحولات فناوری در بانکداری نوین و شبکه بانکداری الکترونیک کشور محسوب می شود، نشان می دهد که در 44 سال اخیر و از سال 1359 و زمان تشکیل بانک ملت، این بانک نه تنها از نظر میزان سرمایه رشد قابل توجهی داشته، بلکه از نظر جذب منابع و سپرده ها، حجم تسهیلات اعطایی به بخش های اقتصادی کشور، حضور در بازار تراکنش ها و شبکه پرداخت، حضور در بازارهای خدمات مالی، خدمت به مردم و مسوولیت های اجتماعی، دستاوردهای قابل توجهی داشته است. 
این بانک در سال های مختلف از جمله در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران در جایگاه نخست گروه بانک‌ها و بنگاه‌های اعتباری رده‌بندی شده‌است و در سالهای مختلف در بین سه شرکت برتر ایران از نظر میزان فروش و درآمد و سایر شاخص های ارزیابی عملکرد بوده است.


تشکیل بانک ملت
به دنبال قانون ملی‌شدن بانک‌های خصوصی در 28 آذر 1358 مجمع عمومی بانک‌ها به استناد ماده ۱۷ لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها که در جلسه مورخ ۳/۷/۱۳۵۸ شورای انقلاب به تصویب رسیده بود، طرح ادغام بانک‌ها را تصویب نمود. بر این اساس بانک ملت عملا از ابتدای سال ۱۳۵۹ از ادغام ۱۰بانک خصوصی قبل از انقلاب، شامل بانک های تهران، پارس، عمران، بیمه ایران، داریوش، فرهنگیان، تجارت خارجی، اعتبارات تعاونی و توزیع، ایران و عرب، بین المللی ایران، ایجاد شد. در این سال ها اگرچه بانک ملت مانند سایر بانک های کشور فراز و نشیب هایی داشته اما با همت کارکنان و مدیران هوشمند خود، همواره از آخرین دستاوردها و استانداردهای بین المللی، رشد فناوری، اصلاحات ساختاری برخوردار بوده و به همین دلیل در حال حاضر نه تنها بزرگترین بانک کشور از نظر منابع و تسهیلات به شمار می آید، بلکه در بانکداری الکترونیک، فناوری، شبکه پرداخت، حضور در بازارها و خدمات مالی، بورس و اوراق بهادار، و سرمایه گذاری ها به بانک پیشتاز ایران تبدیل شده است. بسیاری از ناظران و کارشناسان مستقل، دلیل موفقیت بانک ملت را، حضور مدیران دلسوز این بانک در دو دهه اخیر ارزیابی کرده اند که همزمان با تحولات فناوری در جهان، اقتصاد ایران و نیاز مردم به خدمات نوین بانکداری، هوشمندی بالای مدیران و کارکنان این بانک باعث رشد و رونق و بهبود سطح کیفی در استانداردهای بانکی شده است. حضور موفق امروز بانک ملت در بازارهای مختلف، که کارت ها و حساب ها و نرم افزارهای بانک ملت در تمام بازارهای ارزی، طلا، بورس و سهام و خدمات مالی مشاهده می کنیم را باید به دلیل حضور به موقع، بستن قراردادها و اقدامات مدیران این بانک در چند دهه اخیر ارزیابی کنیم. 

بانک بزرگ خصوصی، با سهامی عام

درخشش و دستاوردهای بانک ملت پس از 44 سال؛ از مدیران وکارکنان هوشمند تا تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور در بازار خدمات مالیاین بانک از 17 فروردین 1387 به سهامی عام تبدیل شده و اگرچه بخشی از سهام آن دولتی و عمومی است و حدود 88 درصد سهام بانک را دولت، نهادها و سازمان های عمومی، سهام عدالت، صندوق ها و شخصیت های حقوقی مختلف مالک هستند اما سهم بیش از 11 درصدی سهامداران حقیقی نیز نشانه توجه مردم و سهامداران خرد به عملکرد مطلوب این بانک است. اما بخش عمده ای از سرمایه آن متعلق به بخش خصوصی محسوب می شود و در بازار سرمایه جذابیت بالایی دارد. سرمایه این بانک در ابتدا 3350 میلیون تومان بوده اما امروز به 71 همت رسیده که بزرگترین بانک کشور نام گرفته است. 
نگاهی به برخی شاخص ها در سال 1403 جایگاه این بانک را بهتر مشخص می کند، به طوری که در بهار 1403 سهم 20 درصدی وبملت از تسهیلات و 9.5 درصدی از سپرده های کشور، نشانه حضور موفق این بانک در بازار تسهیلات و سپرده های ارزی و ریالی کشور است. 
مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است.
بانک ملت در هر حوزه ای از بانکداری، بانکداری الکترونیک و شبکه پرداخت پیشتاز نظام بانکی بوده است

مسوولیت های اجتماعی 
بانک ملت علاوه بر امور بانکی، هر گاه که مردم نیازمند یاری نظام بانکی بوده در کنار مردم قرار گرفته است و علاوه بر مسوولیت های اجتماعی مانند مدرسه سازی، تهیه کتاب و کتابخانه، نوشت افزار، لباس و کفش و امور خیریه، در مواقع ضروری مانند زلزله، آتش سوزی، سیل، کرونا و سایر مواقع که مردم نیازمند حمایت بوده اند، بیشترین حجم تسهیلات را پرداخت کرده است و بخصوص در دوره کرونا، یاری دهنده دولت، بخش درمان کشور و مردم بوده است.

سهم 20 درصدی وبملت از تسهیلات و 9.5 درصدی از سپرده های کشور
وبملت در بازار سرمایه با 71 همت سرمایه جایگاه قابل توجهی در بین سهام شرکت های مالی و بانکی دارد. 
براساس گزارش کدال بورس و صورت های مالی پایان خرداد 1403، درآمد تسهیلات بانک ملت در این سه ماه 38 هزار و 621 میلیارد تومان، درآمد سپرده گذاری 2823 میلیارد تومان، درآمد اوراق بدهی 336 میلیارد تومان، درآمد کارمزد 6910 میلیارد تومان بوده است. 
سپرده های دیداری ارزی بانک ملت نزد بانک ها 6569 میلیارد تومان، سپرده های مدت دار ریالی نزد بانک ها 6833 میلیارد تومان، سپرده های مدت دار ارزی نزد بانک ها 8870 میلیارد تومان و جمع سپرده های ریالی و ارزی وبملت نزد بانک های کشور معادل 143 همت گزارش شده است. 
میزان مانده سرمایه گذاری در اوراق نیز معادل 14 هزار و 370 میلیارد تومان شامل 6378 میلیارد تومان اوراق بهادار دولتی و 7992 میلیارد تومان سایر اوراق است. 
سرمایه گذاری در سهام بلندمدت نیز معادل 8086 میلیارد تومان گزارش شده است. همچنین در بخش هزینه ها هزینه سود سپرده برای جذب سپرده ها معادل 22622 میلیارد تومان، هزینه های مالی 2936 میلیارد تومان و هزینه کارمزد معادل 901 میلیارد تومان اعلام شده است. 

20 درصد مانده تسهیلات بانکی متعلق به بانک ملت است

درخشش و دستاوردهای بانک ملت پس از 44 سال؛ از مدیران وکارکنان هوشمند تا تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور در بازار خدمات مالیمانده تسهیلات وبملت در پایان اردیبهشت 1403 معادل 1585 همت اعلام شده که نسبت به 7919 همت تسهیلات ارزی و ریالی کل کشور معادل 20 درصد مانده تسهیلات ریالی و ارزی کل بانک هاست. به عبارت دیگر، 20 درصد تسهیلات نظام بانکی تنها توسط بانک ملت پرداخت شده و سهم بالایی در پرداخت تسهیلات داشته است. 

سهم 9.5 درصدی وبملت از مانده سپرده های بانک های کشور 

مانده سپرده های بانک ملت در اردیبهشت 1403 معادل 974 همت اعلام شده که نسبت به رقم 10242 همت مانده سپرده های ریالی و ارزی کل بانک های کشور سهم 9.5 درصدی داشته است. به عبارت دیگر، با وجود سهم کمتر بانک ملت از مانده سپرده های ریالی وارزی بانک های کشور، سهم وبملت از مانده تسهیلات، بیش از دو برابر سهم آن از سپرده ها بوده و نشان دهنده نقش و جایگاه، توانمندی، مدیریت منابع و حمایت بانک ملت از بخش های اقتصادی ر و حضور در حوزه مسوولیت های اجتماعی و کمک به خانواده ها و رونق کسب وکار مردم است. 

64.5 درصد جذب منابع بانک ملت کم هزینه و بدون هزینه است

از رقم سپرده ها بیش از 320 همت معادل 32.9 درصد سپرده بدون هزینه، 307 همت معادل 31.6 درصد سپرده کم هزینه بوده و روی هم 64.5 درصد سپرده کم هزینه و بدون هزینه بوده که نشانه موفقیت وبملت در جذب منابع کم هزینه است. 
از سوی دیگر، سهم سپرده های بلندمدت یا با هزینه بالا نیز معادل 347 همت یا 35.5 درصد کل سپرده های بانک ملت است. 

رتبه نخست بانک ملت و به پرداخت در شبکه پرداخت کشور 
گزارش شبکه پرداخت بانکی و تراکنش های شاپرک در خرداد 1403 نشان می دهد که بانک ملت با بیش از 16.06 درصد سهم مبلغی کل تراکنش های بازار، سهم 16.57 درصدی از مبلغ تراکنش های اینترنتی، بیش از 52 درصد مبلغ موبایلی، 15.86 درصد مبلغ کارتخوان فروشگاهی، همچنان پیشتاز بازار تراکنش های بانکی است. 
از نظر سهم تعدادی نیز بانک ملت با سهم 40.6 درصدی از تعداد تراکنش اینترنتی، بیش از 52 درصد تعداد تراکنش موبایلی، پیشتاز تعداد تراکنش ها بوده است. بانک ملت در صدور کارت های اعتباری نیز با سهم 16.61 درصد رتبه اول بازار را کسب کرده است. 

رتبه نخست به پرداخت ملت در بازار تراکنش ها برای سال های متمادی

درخشش و دستاوردهای بانک ملت پس از 44 سال؛ از مدیران وکارکنان هوشمند تا تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور در بازار خدمات مالیبانک ملت و شرکت به پرداخت ملت، برای سال های متمادی از زمان رشد بانکداری الکترونیک و دیجیتال، با فناوری های مختلف توانسته اند رتبه نخست و سهم بالای تعداد و مبلغ تراکنش ها و پیشتازی در بازار تراکنش ها را به خود اختصاص دهند و این موضوع باعث شده که بانک ملت، در جذب منابع و ورودی منابع از طریق تراکنش ها بیشترین جذب منابع را از طریق ورود منابع نسبت به پرداخت وجه داشته باشد و با پیشتازی خود در بازار، منابع قابل توجهی را جذب بانک نماید 
در خرداد ماه 1403 شرکت به پرداخت ملت نیز با بیش از 48 درصد مبلغ تراکنش موبایلی، پیشتاز بازار تراکنش ها بوده است. از نظر تعدادی نیز به پرداخت با سهم 38.8 درصدی از تعداد تراکنش اینترنتی، 45 درصدی از تعداد تراکنش موبایلی، مقام اول تعداد تراکنش ها را داشته است. 
سهم 19.94 درصدی یعنی یک پنجم یا 20 درصد مبلغ تراکنش ها، و سم 18.74 درصدی به پرداخت از تعداد تراکنش ها در خرداد 1403 نسبت به سایر شرکت های پرداخت و رتبه دوم از نظر تعداد و مبلغ نشان دهنده حضور موفق این شرکت در بازار است. این شرکت ها در سال های گذشته، همواره پیشتاز و رتبه نخست بازار را به خود اختصاص داده بود. از نظر ابزار پذیرش اینترنتی با سهم 38.8 و 50 درصد از تعداد تراکنش ها همچنان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. و در بازار کارتخوان ها فروشگاهی نیز سهم به پرداخت 16.77 درصد از تعداد تراکنش ها بوده است. 
سهم از مبلغ تراکنش ها نیز نشان می دهد که به پرداخت ملت با 18.39 درصد مبلغ تراکنش کارتخوان های فروشگاهی، 26.14 درصد مبلغ تراکنش های اینترنتی، 48.05 درصد مبلغ تراکنش های موبایلی، پیشتاز بازار در فناوری های جدید ونوین پرداخت بوده است. 
سهم به پرداخت ملت از تعداد تراکنش های خرید نیز 18.61 درصد، تعداد تراکنش قبض و خرید شارژ 25.44 درصد و تعداد تراکنش مانده گیری 12.24 درصد بوده است. سهم به پرداخت ملت از مبلغ تراکنش خرید نیز 20 درصد و سهم از مبلغ تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ نیز 14.45 درصد بوده است. 
سهم بانک ملت در تعداد تراکنش های بازار 16.17 درصد و سهم از مبلغ تراکنش ها 16.06 درصد بوده و رتبه نخست بانک ها را به خود اختصاص داده است. در ابزارهای پذیرش نیز با سهم تعداد و مبلغ 13.66 درصد و 15.86 درصد تراکنش کارتخوان فروشگاهی، 40.6 درصد و 16.57 درصد تراکنش اینترنتی، و 52.04 و 52.27 درصد تراکنش موبایلی، رتبه نخست را در بین بانک های کشور داشته است. 
سهم بانک ملت از کل تعداد کارت های تراکنش دار نیز معادل 10.43 درصد بوده اما هوشمندی این بانک در جذب سپرده ها و فعالان کسب وکار باعث شده که با این تعداد سهم اول را در تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی داشته باشد. 
سهم بانک ملت از تعداد کارت های صادرکننده پرداخت در کارت های اعتباری 16.61 درصد در کارت برداشت 10.41 درصد و در بن کارت و کارت هدیه 9.16 درصد بوده است. 
سهم تعدادی و مبلغی بانک ملت از تراکنش صادر شده 10.68 و 12.99 درصد و سهم تعدادی و مبغلی از تراکنش پذیرش شده به ترتیب 16.17 و 16.06 درصد بوده و نشان می دهد که سهم مبلغی تراکنش پذیرش شده به میزان بیش از 3 واحد درصد بیشتر بوده و این موضوع عملا باعث ورودی بیشتر وجه و منابع به بانک ملت در مقابل خروج پول و منابع ووجه پرداخت از بانک ملت بوده است و باعث جذب منابع بیشتر بانک ملت شده است. 
بانک ملت در مجموع در خرداد 1403 معادل 1میلیارد و 177 میلیون و 934 هزار تراکنش صادره و پذیرش شده داشته و عملا 223 میلیون و 501 هزار تراکنش پذیرش شده بیشتر داشته است. 
اختلاف مبلغ تراکنش پذیرش شده با صادره نیز نشان میدهد که بانک ملت معادل 38 هزار و 80 میلیارد تومان ورودی منابع یا جذب پول بیشتر از طریق اختلاف تراکنش های صادره و پذیرش شده داشته است و این به نفع جذب منابع بانک ملت بوده است. 
گردش مالی شاپرک بانک ملت در خرداد 1403 معادل 360 هزار و 971 میلیارد تومان بوده که بالاتر از همه بانک های کشور است. 

خدمات بانک ملت
بانک ملت خدمات مختلفی از حساب های سرمایه گذاری تا کارت های بانکی، سامانه های بانکی در دسترس مردم از موبایل بانک تا اینترنت بانک را گسترش داده است. 

 ملت کارت، بن کارت ملت، هدیه کارت ملت، کارت اعتباری ملت، مجازی کارت ملت، ملت کارت خانواده

سامانه‌ها شامل پلتفرم مگابانک سامانه همراه بانک ملت پیشخوان الکترونیک ملت فرابانک تسهیلات غیر حضوری و غیر قضاوتی سامانه مباشر ملت سامانه یکپارچه مدیریت حسابهای بانکی محب است. 

ـ خدمات بانکداری الکترونیکی خدمات نوین بانکی شامل موارد ذیل است:
 سامانه حساب جاری الکترونیک ملت جام 
«جام» نوعی حساب جاری الکترونیک Online است که واریز و برداشت از آن در تمامی شعب مجهز به این سامانه امکان‌پذیر است و مانده حساب در لحظه ثبت عملیات، متاثر خواهد شد.
 سامانه ملت کارت Mellat card 
حساب ملت کارت نوع جدید و تکامل یافته از حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به همراه کیف پول الکترونیکی بوده که در راستای توسعه و گسترش بانکداری الکترونیکی و همچنین پاسخگویی به نیازهای بانکی مشتریان طراحی و راه‌اندازی شده است.
متقاضیان با در اختیار داشتن کارت‌های هوشمند smart صادره قادر خواهند بود تا با استفاده از پایانه‌های خودپرداز ATM و پایانه‌های POS از خدمات بانکی مانند: برداشت و واریز وجه، انتقال وجوه، پرداخت قبوض برق، تلفن و... بهره‌مند گردند.
اتصال سامانه‌های ملت کارت و جام:
اتصال سامانه‌های ملت کارت و جام خدمت نوینی از «بانک ملت» است که در راستای تحقق اهداف دولت محترم و به منظور ارائه سرویس و خدمات مطلوب بانکی به مشتریان راه‌اندازی شده است.
خدمات طرح
با اتصال سامانه‌های ملت کارت و جام، انتقال مکانیزه وجه از حساب‌های جام و ملت کارت به حساب‌های جام و ملت کارت خود و دیگران با استفاده از پایانه‌های خودپرداز امکان‌پذیر شده است:
مزایا و آثار اجتماعی و اقتصادی طرح
- حذف الزام مشتری به حضور در شعب به منظور انجام امور بانکی خود از جمله واریز و برداشت چه از حساب پرداخت قبوض، دریافت صورتحساب و انتقال وجه از حساب خود به حساب دیگران.
- کاهش حضور اسکناس در حین انتقال وجه و به تبع آن جلوگیری از چاپ اسکناس و جایگزینی پول الکترونیکی در مبادلات و مراودات تجاری و مالی.
- سرویس‌دهی ۲۴ ساعته به مشتریان از طریق پایانه‌های خودپرداز بانک ملت در سراسر کشور.
- کاهش حجم قابل توجه ترددها و سفرهای درون شهری و به تبع آن کاهش هزینه‌ها.
- امکان دریافت کلیه خدمات فوق از طریق اینترنت در فاز بعدی پروژه.
بهره‌گیری از پایانه‌های پرداخت الکترونیک POS در شعب بانک:
در راستای گسترش و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات ارائه به دارندگان ملت کارت، نصب و بهره‌برداری از پایانه‌های پرداخته الکترونیک POS در شعب بانک در حال اجرا می‌باشد. بر این اساس دارندگان ملت کارت با مراجعه به هر یک از شعب بانک ملت و استفاده از پایانه‌های POS قادر خواهند بود، عملیات مورد نظر خود را تا حصول نتیجه، رهبری نماینده و صرفا در هنگام دریافت و یا واریز وجه، مسوول ذی‌ربط در شعبه به منظور شمارش و کنترل وجوه در هدایت عملیات سهیم می‌شود.
صدور و ارائه بن کارت
«بن کارت»، کارتی است جهت واریز وجوه مربوط به کمک‌خرید غیرنقدی پرسنل سازمان‌ها و موسسات که در حال حاضر به صورت کاغذی به کارکنان ارائه می‌گردد.
با ارائه کارت مزبور، کارکنان‌ سازمان‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز دارای پایانه POS و یا در محیط اینترنت نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز اقدام نماید.
افتتاح پایگاه شبانه‌روزی خدمات بانکی اتوبانک ملت 
پایگاه شبانه‌روزی شعبه بانک در ایام پایانی سال 84 جهت ارائه خدمات بانکی به صورت Online و شبانه‌روزی مشتریان با امکانات ذیل افتتاح گردید:
 ۴پایانه خودپرداز جهت خودروهای سواری
 2پایانه خودپرداز برای عابران پیاده
 یک باجه به منظور ارائه خدمات الکترونیکی نظیر افتتاح حساب‌‌های الکترونیکی، پرداخت چک‌های جام، دریافت قبوض و... 


تلفنبانک ملت
با استفاده از این خدمت، مشتریان بانک می توانند کلیه اطلاعات مربوط به حساب قرض‌الحسنه جاری، پس‌انداز و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت خود را در هر لحظه و از هر نقطه دنیا از طریق برقرارکردن ارتباط تلفنی و دورنگار دریافت نمایند. برای استفاده از این خدمت، مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک در تهران و شهرستان‌ها بروشور مربوط به نحوه استفاده از سیستم تلفنبانک را اخذ نمایند.
همچنین دارندگان حساب‌های جاری، پس‌انداز و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در تهران می‌توانند قبوض تلفن ثابت و برق خود را در تمامی اوقات شبانه روز حتی ایام تعطیل از طریق تلفنبانک ملت پرداخت نمایند.
جهت استفاده ازسیستم تلفنبانک ملت، مشتریان گرامی این بانک می‌توانند شماره عبور یا رمز مخصوص خود را از شعبی که در آن حساب دارند دریافت و با برقراری تماس با خطوط تلفنی که به این امر اختصاص یافته است نسبت به دریافت خدمات اقدام نمایند.
اینترنت
یکی از ابزارهای مهم در امر اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات به مشتریان بانک، شبکه اینترنت می‌باشد. امروزه کمتر نهاد و سازمان مالی و غیرمالی معتبر در جهان وجود دارد که نسبت به این پدیده نوین توجهی از خود نشان نداده باشد.
خدمات سایر خدمات بانک ملت نیز به شرح زیر است:
 آتی بانک ملت صندوق امانات بانک ملت چک مسافرتی ایران چک بانک ملت

شرکت های تابعه بانک ملت
هلدینگ بهساز مشارکت‌های ملت، صرافی ملت، توسعه بازاریابی و فروش ماد، ساختمانی بانک ملت، تدبیر ملت، چاپ بانک ملت، راهبری صنایع بهساز، طرح و اندیشه بهساز ملت، واسپاری ملت، جهان بهساز مفرح، هلدینگ گروه مالی ملت، بیمه ما، کارگزاری بانک ملت، تامین سرمایه بانک ملت، سرمایه گذاری توسعه معین ملت، هلدینگ فن آوران هوشمند بهسازان فردا، بهسازان ملت، به پرداخت ملت، مهندسی سیستم یاس ارغوانی، مهندسی صنایع یاس ارغوانی، مهندسی نرم افزار شقایق، زیر ساخت امن تراکنشی، هلدینگ آتیه خواهان، مه بانگ، خدمات بیمه ای آتیه نگر ما، همیار تامین آتیه، نیرو تامین آتیه خواهان، تجارت بین المللی آتیه، معین گردشگری ملت، تاکسیرانی آتیه تاکسی تابان، مشاوره مدیریت IT آوین

افتخارات بانک ملت در دو دهه اخیر 
درخشش و دستاوردهای بانک ملت پس از 44 سال؛ از مدیران وکارکنان هوشمند تا تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور در بازار خدمات مالیکسب مقام نخست در بین بانک‌های دولتی در طرح ارزیابی عملکرد و تعیین کارایی بانک‌های دولتی در سال ۱۳۸۲
کسب مقام برتر در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ از سوی موسسه بین المللی The Banker
تقدیر وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی از بانک ملت در سال ۱۳۸۷
تنها بانک برگزیده در ردیف پنج سازمان برتر در زمینه ارتقاء نظام سلامت اداری و مبارزه با فساد در سال ۱۳۸۹
کسب رتبه ششم صد شرکت برتر در سال مالی ۱۳۹۲
کسب عنوان سازمان برتر در حوزه فناوری و مدیریت سلامت اداری کشور در سال ۱۳۹۳
کسب عنوان کارآفرین برتر در کنفرانس ملی کارآفرینی و تولید ملی در سال ۱۳۹۳
کسب تقدیرنامه چهار ستاره جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۱۳۹۳
کسب تندیس زرین برند محبوب در حوزه خدمات بانکی و الکترونیکی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵
کسب تندیس زرین محبوب‌ترین بانک ایران به انتخاب پنجاه هزار مشتری شبکه بانکی در سال ۱۳۹۵
کسب تندیس برترین خدمات الکترونیکی به انتخاب پنجاه هزار مشتری شبکه بانکی در سال ۱۳۹۵
کسب عنوان سومین شرکت برتر ایران در رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران در سال ۱۳۹۵
کسب عنوان نخست در بین بانک‌ها و موسسات اعتباری در شاخص فروش بر اساس عملکرد مالی سال ۱۴۰۰
کسب عنوان نخست در رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران بر اساس رده بندی سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۱ در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری
کسب تندیس زرین بانک محبوب ایران به انتخاب یکصد هزار مشتری شبکه بانکی ۱۳۹۶