:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
پزشکیان با سهم 53 درصدی و 16.4 میلیون رای رئیس جمهور شد

میزان مشارکت انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم 49.8 درصد/ پزشکیان با 16.4 میلیون رای نهمین رئیس جمهور ایران شد

مشارکت در انتخابات 30 میلیون و 530 هزار رای معادل 49.8 درصد تعداد واجدین شرایط رای دان در انتخابات / مسعود پزشکیان حائز ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای معادل 53.7 درصد آرا / سعید جلیلی حائز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای معادل 44.3 درصد آرا / آرای باطله کمتر از 2 درصد آرا
کد خبر: ۲۱۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۲

پیشتازی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم در نتایج رسمی انتخابات / چهاردهمین رئیس جمهور ایراناقتصاد گردان

مجموع آرای ماخوذه (مجموع برگهای رأی صحیح و باطله مأخوذه) داخل و خارج ایران ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی است که آرای کاندیداها به شرح زیر است:

مسعود پزشکیان حائز ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای معادل 53.67 درصد آرا 

سعید جلیلی حائز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای معادل 44.34 درصد 

آرای باطله 607 هزار و 530 معادل 1.99 درصد آرا

سخنگوی ستاد انتخابات کشور یادآور شد: بر این اساس آقای مسعود پزشکیان به عنوان منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.
 وی افزود: در رابطه با میزان مشارکت باید به اطلاع رسانده شود که مبتنی بر تعداد تعرفه مصرف‌شده توسط رأی دهندگان که برابر با ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۹۳۱ رأی است، درصد مشارکت ۴۹.۸ درصد است.

طبق آرا  شمارش شده تا ساعت 2.30 بامداد شنبه و براساس اعلام وزارت کشور، اقای مسعود پزشکیان یک میلیون و ۲۶۳هزار ۸۷۴رای و سعید یک میلیون  و۲۴۴هزار و ۶۴۰رای را از مجموع دو میلیون و ۵۴۷هزار و ۳۸۱رای کسب کردند.

خبرهای رسیده در ساعت 3 صبح شنبه حکایت از پیشتازی مسعود پزشکیان بر رقیب خود سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم داشت که با مشارکت حدود 50 درصدی و آرای 30 میلیون نفری رای دهندگان، مسعود پزشکیان پیشتاز انتخابات است.

برخی منابع آرای پزشکیان را بیش از 16 میلیون رای  و همچنین رای سعید جلیلی را در حدود ۱۳ میلیون برآورد کردند. 

در ساعت 3 صبح،.محسن اسلامی در ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: آرای ۶ هزار و ۱۸۹ شعبه شمارش شده که شامل ۱۱۳ شهرستان و ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۸۱ آرای ماخوذه می شود که مسعود پزشکیان ۱ میلیون و۲۶۳ هزار و ۸۷۴ رای و سعید جلیلی ۱ میلیون و ۲۴۴ هزار و۶۴۰ رای را کسب کرده اند.

همچنین برخی چهره های سیاسی از هم اکنون در صفحات اجتماعی خود پیام های تبریکی برای پزشکیان منتشر کرده اند.

از سوی دیگر، رصد شبکه های اجتماعی اصولگرایان نشان می دهد که برخی از حامیان جلیلی و قالیباف همدیگر را مقصر شکست شان می دانند..