:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳

ممنوعیت تدریجی صدور «چک رمزدار (بین بانکی)»

به اطلاع مشتریان گرامی می‌رساند؛ بانک مرکزی ج.ا.ا، در راستای اجرای «قانون اصلاح قانون صدور چک» و با لحاظ نمودن مزایا و مشابهت کارکردی «چک تضمین شده» (چک بانکی) نسبت به «چک رمزدار» (چک بین بانکی)، در نظر دارد، «چک تضمین شده» را جایگزین «چک رمزدار» نماید و به تبع آن، ممنوعیت صدور «چک رمزدار» به صورت تدریجی و گام به گام، اجرایی گردد.
کد خبر: ۲۲۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳

اقتصادگردان- با عنایت به مراتب فوق، برخی مزایای «چک‌ تضمین شده» به شرح ذیل است:

  •  «چک تضمین شده» قابل‌‌استعلام می‌باشد و با عنایت به این‌که تمامی چک‌های مذکور مجهز به «شناسه صیاد» می‌باشند و در بستر «سامانه صیاد» (پیچک) صادر می‌شوند، می‌توان در زمان دریافت چک، با استفاده از شناسه 16 رقمی مذکور از طریق درگاه‌های نوین بانکی (اینترنت بانک و همراه بانک)، برنامک‌های موبایلی و سرشماره 4040701701 (به صورت پیامکی) از صحت چک صادرشده آگاهی یافت؛ این در حالی است که «چک رمزدار» قابلیت استعلام ندارد و صرفاً از طریق مراجعه به شعبه صادرکنندۀ چک، صحت آن قابل بررسی است. بر این اساس، احتمال جعل «چک تضمین شده» بسیار اندک می‌باشد.
  • وصول «چک تضمین شده» از سوی بانک، تضمین شده است و امکان برگشت آن وجود ندارد.
  • «چک تضمین شده» در وجه شخص و سپرده معین و به‌صورت غیر قابل انتقال صادر می‌شود و کلیه هم‌وطنان گرامی می‌توانند در مراودات تجاری خود از آن استفاده نمایند.
  •  چک‌های تضمین‌شده بدون محدودیت جغرافیایی در سراسر کشور قابل صدور و مبادله هستند؛ این در حالی است که نقدشوندگی «چک رمزدار» منوط به تبادل آن در محدوده جغرافیایی مشخص است.
  •  امکان تبادل چک «چک‌ تضمین‌شده» بین بانک‌ها و از طریق «سامانه چکاوک» میسر است.

با عنایت به مراتب فوق، مشتریان گرامی می‌توانند به جای درخواست صدور «چک رمزدار»، از «چک تضمین شده» استفاده نمایند و از مزایای پیش‌گفته بهره‌مند شوند.