:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
نیلی عنوان کرد

راهکاری برای حل ابر چالش‌های اقتصادی

دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهوری به بیان ابر چالش‌های اقتصاد ایران پرداخت و تصریح کرد که برای حل این ابرچالش ها باید پارادایم حاکم بر آن ها تغییر کند.
کد خبر: ۹۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- مسعود نیلی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: یکی از رسالت‌هایی که اتاق بازرگانی دنبال می‌کند این است که بر روی سیاست‌های دولت اثر بگذارد و بتوانند سیاست نادرستی را متوقف و به انجام سیاست درستی که در دستور کار نیست، تشویق کند. اینکه اتاق بتواند اثر گذار باشد یک شاخص موفقیت است.

وی افزود: اگر این سوال مطرح شود که فقط یک جمله می تواند درباره اداره اقتصاد و مشکلات اقتصادی مطرح کنید کار سختی خواهد بود. پیشنهاد من این است که اگر فقط بخواهیم روی یک موضوع دست بگذاریم آن موضوع را مطرح کنیم. اگر چنین وفاقی حاصل شود آن وقت اثرگذاری در سیاست گذاری موثر خواهد بود.

نیلی ادامه داد: اکنون در شرایطی به سر می بریم که اقتصاد ما دو چهره دارد. از یک طرف رشد اقتصادی خوب، تورم تک رقمی و اشتغال زایی نسبتا بالا روبه رو هستیم. در نقطه مقابل ابر چالش هایی را داریم که آنقدر بزرگ هستند که اسم ابر چالش را روی آن می‌گذاریم.

این استاد اقتصاد اضافه کرد: آنچه در عرصه بیرونی مشاهده می‌کنیم معمولا دو واکنش نسبت به این موضوعات است. یک دسته شوق زیادی نسبت به عملکرد مثبت اقتصاد دارند و در نقطه مقابل دسته دیگر منکر دستاوردها هستند و بر روی مشکلات تکیه می‌کنند. واقعیت این است که نه می توان دستاوردها را نادیده گرفت و نه می توان ابرچالش ها را نادیده گرفت. این دو تصویر کاملا قابل جمع هستند.

دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهوری اظهار کرد: اگر رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه را نگاه کنیم رشد اقتصادی به طور متوسط ۲.۵ درصد است و رشد ما نسبت به آن قابل قبول است. این دستاوردهای اقتصادی از نظر من با ابرچالش‌ها قابل جمع است. می‌توان در همین چارچوب و ساختار اقتصادی فعلی کمی دیگر هم اوضاع اقتصادی را بهبود داد، اما تداوم شرایط مطلوب نیازمند تغییر ساختار اقتصادی است. ساختار اقتصاد ما نمی‌تواند شرایط را برای رشد پایدار اقتصادی ایجاد کند.

نیلی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به رشد اقتصادی قابل قبول در سال‌های بعد برسیم باید ساختار اقتصاد را اصلاح کنیم. تعریفی که من از ساختار ارائه‌ می کنم قوائد بلند مدت حاکم بر اقتصاد است که بر روی بازیگران اقتصادی اثر می‌گذارد. ساختار اقتصاد ما از درونش ابر چالش تولید می شود. هیچ کدام از این ابر چالش‌ها را کسی به ما تحمیل نکرده و تصمیمات نادرست خودمان باعث آن ها شده است و باید اشتباه خودمان را بیان کنیم. تا زمانی که نپذیریم اشتباه کردیم راه‌حل هایی که ارائه‌ می دهیم راه حل های تکنسینی است و ریشه ای نیست.

دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: این شش ابر چالش با وجود اینکه بسیار با هم متفاوت است مثل آب، محیط زیست، صندوق‌های بازنشستگی و نظام بانکی همگی در یک چیز مشترک هستند و قوائدی بر آن ها حاکم است و آن این است که یک رفاه اضمحلال منابع را در خودش دارد. این شش ابر چالش با وجود تنوعی که دارند، اما پارادایم واحد بر آن ها حاکم است. آن چیزی که به عنوان ساختار اقتصادی ذکر می کنم مشخصات یک پارادایم اقتصاد سیاسی مبتنی بر مصرف منابع است که هیچ کاری به ورودی منابع ندارد.

نیلی تصریح کرد: برای این ابر چالش‌ها راهکار وجود دارد،اما اگر قرار باشد پارادایم موجود حفظ شود راهکاری برای آن ها وجود ندارد و باید این پارادایم موجود تغییر کند، ما بدون تغییر پارادایم اقتصاد سیاسی نمی‌توانیم راه حل فنی برای حل مسائل بدهیم. تمام جناح های سیاسی کشور کم و بیش یکسان نقش داشتند و باید همگی در اصلاح آن حضور داشته باشند. باید یک وفاق ملی حول اشتباهاتی است که در سال‌های گذشته داشتیم شکل بگیرد. مسئله این است که ما به شیوه‌ای که تاکنون منابع کشور را مصرف می‌کردیم، دیگر نمی‌توانیم حرکت کرده و منابع مان را مصرف کنیم.