:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸

نمایشگاه فرش دستباف ایرانی در سکوت تبلیغاتی برگزار شد

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایران با حضور 730 شرکت تولیدی و صادراتی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
اقتصادگردان_ به گزارش  ام بی ای نیوز این نمایشگاه هر ساله با هدف اعتلای صنعت دیرپای فرش دستباف و گردهمایی دست اندرکاران این حوزه برپا می شود. دست بافته های نفیس ایرانی در غرفه های سالن های مختلف نمایشگاه این بار در انتظار بازدیدکنندگان ماندند، چراکه ضعف اطلاع رسانی باعث شده بود مخاطبان کمتر در جریان چنین رویدادی قرار بگیرند.



در بیست و ششمین نمایشگاه نیز حضور برندهای مطرح صنعت فرش کشور که فرهنگ و اصالت فرش ایرانی را به رخ هر بیننده ای می کشند، مثل همیشه پررنگ است اما با تردیدها و افسوس هایی همراه است که دلیل آن از دست رفتن یکه تازی نام ایران برتارک بازارهای بین المللی فرش است.

بازاریابی برای کالاهای مختلف نیازمند استراتژی و تکنیک های منحصر به فردی است که گاهی از علومی نظیر جامعه شناسی و روان شناسی و حتی ارتباطات انسانی و هنر و مد استفاده می کند.

بازارهای دنیا فرش ایران را به عنوان نماد اصالت و قدمت و کیفیت می شناسند، اما این روزها دست اندرکاران تولید و صادرات قالی ایرانی برای بازارهای از دست رفته توسط چین و هندوستان و مشکلات صادرات و. . . دل نگرانی هایی دارند.

مختارزاده مدیر شرکت صادراتی آل رسول که 60 سال سابقه فعالیت در حوزه صادرات فرش دستباف دارد، می گوید: مشکلات زیادی سر راه صادرکنندگان فرش وجود دارد. فرش ایرانی در دنیا اصالت و آبروی ایران را یدک می کشد و هنوز هم با توجه به مشکلاتی که به خاطر کم کاری های ما در بازارهای بین المللی ایجادشده حرف اول را در دنیا فرش ایران می زند.

او با تأکید بر اینکه 60 سال سابقه کار صادراتی به همه دنیا داشته از وضعیت به وجود آمده طی سال های اخیر ابراز نگرانی کرده و می گوید: موضوع مالیات بر صادرات که طی سال های قبل لغو شده بود، اکنون دوباره مطرح شده است که با توجه به مشکلات زیادی که برای فروش و عرضه فرش ایرانی وجود دارد نگران کننده است.

او با انتقاد از وضعیت اطلاع رسانی و تبلیغات برپایی چنین نمایشگاهی گفت: سیاست های حمایتی داخلی در کنار فعالیت های صاحبان مشاغل مرتبط با فرش دستباف، می تواند اثرگذار باشد اینکه فقط 30ثانیه برای اطلاع رسانی برپایی نمایشگاهی که اصالت و تاریخ و فرهنگ یک کشور را نمایش می دهد، در رسانه تلویزیون اختصاص یابد ولی برای تبلیغ اسنک و فرش ماشینی شاهد برنامه های بلند تبلیغاتی هستیم جای تاسف دارد.

وی افزود: حتی یک بیلبورد در مسیرهای منتهی به نمایشگاه که در این ایام نسبت به زمان و مکان برگزاری نمایشگاه فرش دستباف اطلاع رسانی شود دیده نمی شد و این نشانه بی توجهی به این رویداد بزرگ است.

محوطه نمایشگاه نیز در روز سوم برگزاری خلوت تر از حد انتظار بود و سالن های آکنده از فرش و تابلوفرش با حداقل مخاطبان و بازدیدکنندگان روزهای نسبتا گرم اول شهریورماه را سپری کردند.

تولیدی تابلوفرش یاقوتی که از بازار تبریز در این نمایشگاه شرکت کرده بود اما از رونق فروش تابلوفرش در بازارهای داخلی می گوید.

این تولیدی که فقط تابلوفرش های سبک فرانسوی یا پرنسسی را عرضه می کند، به عنوان یک شریک معتبر در زمینه تولید تابلوفرش های نفیس در کشور شناخته شده است. رحیم یاقوتی مدیر این مجموعه معتقد است شرکت در نمایشگاه های داخلی در شهرهای مختلف مهم ترین عامل بازاریابی و شناساندن هنر تابلوفرش نفیس به مخاطبان بوده است.

وی می گوید شهر قم رتبه نخست تقاضا و سفارش و خرید تابلوفرش های نفیس را در کشور دارد و بعد از آن تهران، کرج و مشهد و اصفهان قرار دارند.

اما صادرات این کالا نیز به دلیل عدم اطلاع رسانی و نبود شناخت کافی چندان رونق ندارد و بازارهای داخلی عمده ترین هدف این کالا هستند.

وی کپی برداری از کار برندهای مطرح را که بین مخاطبان شناخته شده است یکی از معضلات کار حرفه ای در این حوزه عنوان کرد.

سالن 38 مثل همیشه میزبان برندهایی بود که در جایگاه همیشگی خود حضور داشتند. هر غرفه که معمولا نام های شناخته شده خود را داشت از نظم خاصی برخوردار بود چرا که غرفه ها در سالن با توجه به متراژ و مساحت جایگاه خاصی را هر سال به شکل منظمی به خود اختصاص می دهند.

برند عظیم زاده در مرکز سالن (38ب) در محل همیشگی قرار دارد، استاندارد بودن کالای فرش صادراتی و تضمین 10 ساله موضوعی است که عظیم زاده به آن تأکید می کند و بسیاری از مشتریان در کشورهای دنیا برای این نام اعتبار و ارزش بالایی قائلند.

فهبد، مدیر تبلیغات این شرکت می گوید: برای حفظ نام فرش ایران و اعتلای موقعیت آن علاوه بر اقدامات سخت افزاری که شامل طرح و نقشه و ظرافت بافت و گره فرش ایرانی می شود، موضوعاتی نظیر مطالعه بازارهای هدف و سلایق مردم نقاط مختلف دنیا و کار فرهنگی در کنار سایر موضوعات مطرح است.

برپایی نمایشگاه هایی نظیر صنعت فرش در کنار اهمیت اقتصادی و بازرگانی که دارد به لحاظ پشتوانه فرهنگی و میراث اصیل جنبه های آموزشی و مطالعاتی که ویژگی چنین نمایشگاه هایی است، به عنوان نمونه جشنواره فرش برتر توسط مرکز ملی فرش ایران در کنار چنین رویدادی نشانه روند رو به توسعه اهداف برگزاری نمایشگاه است.

در فضای داخل سالن ها طبق سنت دیرینه برخی قالی ها زیرپای بازدیدکنندگان گسترده شده بود و اینجا مخاطبان روی فرش های دستباف گسترده شده در کف سالن ها قدم می زدند؛ حس خوبی که شاید برای یک ایرانی قابل درک باشد صاحبان غرفه ها نیز استدلال پاخوردن قالی را برای این اقدام مطرح می کردند.

برخی فرش های آنتیک در غرفه مخصوص به خود که آن هم هر سال در سالن 38 و کنار غرفه عظیم زاده حضور دارد به چشم می خورد.

صادقی مسئول این غرفه خاص است که رنگ و بوی قدمت دارد. فرش های نفیسی که قدمت آن به صدها سال قبل بازمی گردد. او می گوید: این گالری آنتیک اقدام به خرید فرش های قدیمی ایرانی از همه کشورهای دنیا نظیر ایتالیا و فرانسه و انگلیس می کند و مشتریان آن نیز تجار و یا افراد علاقه مند به چنین کالاهایی هستند.

یکی از فرش های زیبایی که در این گالری وجود داشت به نام بافنده آن (آم قلی) که بافنده فرش های دربار ایران در دوران گذشته بوده معروف است و به گفته مسئول غرفه این نوع قالی ها با نام بافنده خود به برند جهانی و بین المللی تبدیل شده و به این عنوان شناخته شده است.   

منبع: فرصت امروز