:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷

ارزش صادرات فرش و صنایع دستی ۱۲.۵ درصد افزایش یافت

ارزش صادرات فرش و صنایع دستی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۳۷۴ میلیون دلار رسید.
کد خبر: ۹۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲







اقتصادگردان_ به گزارش خبرنگار فرصت پرس: سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیر نفتی کشور بدون میعانات گازی در سال ۱۳۹۵ به ارزش ۳۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات فرش و صنایع دستی ایران ۳۷۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۱۳۹۴ از لحاظ ارزشی ۱۲.۵ درصد افزایش داشت و از لحاظ وزنی ۱۸.۳ درصد کاهش داشت.
میزان صادرات فرش و صنایع دستی در سال ۱۳۹۵ از لحاظ وزنی ۱۰ هزار تن و در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۲ هزار تن بود که نشان از کاهش وزنی صادرات در سال ۱۳۹۵ دارد، اما از لحاظ ارزشی میزان صادرات در سال ۱۳۹۴ به میزان ۳۳۳ میلیون دلار بود که در سال ۱۳۹۵ با افزایش ۱۲.۵ درصدی به ۳۷۴ میلیون دلار رسید.
رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰۰ کارخانه کوچک و بزرگ تولید فرش ماشینی در کشور فعال هستند و از آنجایی که اکثر این کارخانه ها از دستگاه های مدرن و به روز دنیا بهره مندند، امکان دو برابر شدن تولید وجود دارد.
«محمدهادی کمالیان» با اشاره به اینکه سالیانه ۱۷۰ میلیون مترمربع فرش ماشینی در کشور تولید می شود که ۸۰ تا ۹۰ میلیون مترمربع نیاز داخلی است، افزود: معمولا کارخانه ها با بخشی از ظرفیت خود فعالند این در حالی است که صنعت فرش می تواند هم اشغالزایی و ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و پتانسیل افزایش تولید در این صنعت وجود دارد. 
به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع صادرات و واردات ایران در چهارماهه نخست امسال به ۲۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار رسید که ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است.
پارسال مجموع تجارت خارجی ایران ۲۷ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار بود. مجموع صادرات غیر نفتی ایران در این مدت نیز به ۱۳ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار رسید.