:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸

دلایل کاهش صادرات غیرنفتی

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقدامی برای توسعه صادرات نشده است، گفت: افزایش نرخ ارز متناسب با تورم یکی از راه‌های ثابت نگه داشتن میزان صادرات است که نرخ آن را هم تصنعی پایین نگه‌ داشته‌اند.
کد خبر: ۹۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱








اقتصادگردان_ سیدرضی حاجی آقا میری در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد دلایل کاهش صادرات غیرنفتی در 4 ماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته گفت: هیچ هدفی را نمی‌توان بدون اقدام و با حرف زدن به دست آورد، بنابراین وقتی برای توسعه صادرات اقدامی انجام نشده و فقط حرف زده‌ایم، چگونه می‌توان انتظار افزایش صادرات را داشت؟
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ثابت نگه‌داشتن تصنعی قیمت ارز یکی از عوامل مؤثر بر روی کاهش صادرات است، افزود: یکی از معضلات اساسی ما در صادرات، قیمت تمام شده کالاست که قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ما حدود 21 درصد بالاتر از قیمت‌ جهانی است.
وی با تأکید بر اینکه مطابق با قانون و براساس برنامه‌های پنج‌ساله، نرخ شناور مدیریت شده ارز باید هرسال متناسب با نرخ تورم افزایش یابد، بیان داشت: این در حالی است که  برعکس عمل کرده‌ایم و قیمت ارز را تصنعی پایین نگه‌داشتیم. 
حاجی آقا میری با بیان اینکه ثابت نگه‌داشتن قیمت ارز منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شود، افزود:  متناسب نگه داشتن نرخ ارز با تورم باعث ثابت نگه داشتن نرخ ارز می‌شود.  
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: برای افزایش صادرات باید بازاریابی و تعامل خارجی داشت. 
وی افزود: مشوق صادراتی از جمله وعده‌هایی بود که برای رونق صادرات داده شد، اما هنوز محقق نشده است.
حاجی آقامیری با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران یکی از مولفه‌های مهم صادرات است، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه سه مؤلفه یعنی تعامل با جهان، واقعی شدن نرخ ارز و یک نرخی شدن ارز اتفاق بیفتد. 
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: سرمایه‌گذاری خارجی در افزایش صادرات و اشتغال نقش بسیار مهمی دارد، اما تا زمانی که این سه مولفه اتفاق نیفتد نمی‌توان سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد. 
به گزارش فارس: مجموع صادرات غیر نفتی ایران در چهارماه اول سال‌جاری به 13 میلیارد و 459 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 9.54 درصد کاهش داشته است.
سهم عمده کاهش صادرات به سایر کالاها با 14.99 درصد مربوط می شود و سهم پتروشیمی 3.72 درصد و سهم میعانات گازی 4.17 درصد است. در میان کشورها صادرات ایران به امارات متحده عربی و هند با افت شدیدی همراه بوده است.