:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۴
با تاکید استاندار اصفهان:

دلایل کاهش صادرات فرش دستباف در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت/ تصویب ۹ راهکار برای حل مشکلات اساسی این بخش

دکتر رسول زرگرپور اظهارداشت: با توجه به رونق ارتباطات خارجی و همچنین جایگاه ویژه صنایع دستی در استان ، دلایل کاهش ۲۵ درصدی صادرات فرش دستباف بایستی بررسی گردد.
کد خبر: ۹۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱





اقتصادگردان_ به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در پنجاهمین جلسه ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، که پیرامون بررسی مشکلات تولید و صادرات فرش دستباف برگزار گردید، اظهارداشت: در جلسه ی کارگروه توسعه صادرات استان گزارشی مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی صادرات فرش دستباف ارائه گردید و بر همین اساس دستور پیگیری این موضوع و طرح در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی صادر شد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان نباید در صادرات فرش دستباف ۲۵ درصد کاهش داشته باشد، افزود: جایگاه نهم صادرات استان در کشور برازنده ی اصفهان نیست چرا که استان اصفهان استانی اقتصادی است و تراز اقتصادی بالایی دارد و انتظار می رود که در صادرات جایگاه کاملا ویژه ای داشته باشد.
رسول زرگرپور اضافه کرد: با توجه به رونق ارتباطات خارجی و همچنین جایگاه ویژه صنایع دستی، نباید با کاهش صادرات این کالا مواجه می شدیم که به همین منظور از اتاق بازرگانی و دفتر امور اقتصادی استانداری درخواست شد که عوامل کاهش صادرات فرش دستباف پیگیری و مشکلات احصا گردد تا در جلسه ی شورای گفتگو بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود.
استاندار اصفهان با اشاره به گزارش کمیته کارشناسی شورا در خصوص اینکه اولویت حمل بار صادر کنندگان و همچنین کالاهای تولیدی استان در فرودگاه اصفهان رعایت نمی شود به مصوبه شورای گفتگو در این مورد پرداخت و افزود: در همین راستا مقرر گردید کلیه دست اندرکاران صادرات کالا از جمله شرکت ایران ایر و گمرک استان اولویت ترخیص و حمل بار به خارج از کشور را به تولیدات استان به خصوص صنایع دستی و فرش دستباف اختصاص دهد و همچنین کالاهای صادراتی استان به ویژه صنایع دستی و فرش دستباف تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز با اولویت مورد پذیرش و حمل به مقصد قرار گیرند تا امکان عرضه در نمایشگاههای بین المللی فراهم گردد. 
استاندار اصفهان به مشکل مطالبه گمرک و عوارض واردات فرش های دستباف تولید ایرانی مرجوعی اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان این مشکل را از مهمترین مشکلات خود عنوان می کنند.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته به دلایل مختلف کشورهای رقیب بخشی از بازار فرش را تصاحب کرده اند ، گفت: در همین راستا صادرکنندگان فرش به دلیل عدم موفقیت در فروش، مجبور به مرجوع نمودن بخشی از کالاهای صادر شده علیرغم پرداخت هزینه های صادرات و هزینه های برگشت کالا هستند .
رسول زرگرپور اظهارداشت: نباید بر خلاف قانون عمل نمود ولی باید به نفع مردم حرکت کنیم و لازم است که در این رابطه قوانین به نفع صادر کنندگان و به صورت موسع تفسیر شود چرا که تمامی قوانین و مقررات به این دلیل وضع شده است که محرک تولید و اشتغال نه عاملی برای جلوگیری از آن باشد.
زرگرپور یادآور شد: در این رابطه و در اجرای مصوبه هیأت دولت در خصوص الحاق تبصره ۳ به ذیل ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، واردات قطعی فرش های دستباف صادراتی برگشتی از مبادی رسمی توسط صادرکننده پس از احراز تولید در ایران از سوی گمرک، در صورت ارائه اسناد صدور معوض معادل کالاهای صادراتی وارده بدون پرداخت حقوق ورودی قابل ترخیص شناخته می شود که در این رابطه گمرکات استان لازم است که اصلاح رویه ای داشته باشد.
استاندار اصفهان اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم اداره کل امور مالیاتی استان را از دیگر مشکلات قشر بافنده عنوان کرد و افزود: لازم است که اداره کل امور مالیاتی استان ترتیبی اتخاذ نماید که خرید و فروش های زیر ده میلیون تومان بافندگان فرش دستباف خانگی از این ماده مستثنی شوند.
زرگرپور به برخی از مشکلات احصا شده اشاره کرد و افزود: تاخیر در صدور و تمدید کارت بافندگان فرش توسط اداره کل فنی و حرفه ای باعث تاخیر در انجام امور جاری آنان شده است و باید اداره کل فنی و حرفه ای استان نسبت به شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی حداقل مدارک مورد نیاز برای صدور و تمدید کارت اقدام نماید تا ارائه مدارک و مستندات لازم بافندگان در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد. 
* منطقه ی ویژه ی علم و فناوری نقطه ی عطفی در رابطه با توسعه ی استان است/ با مصوبه شورای عالی عتف بستر لازم برای تحقق محور توسعه ی علم و فناوری فراهم شده است
مدیر ارشد استان در ادامه به ایجاد منطقه ی ویژه ی علم و فناوری در اصفهان اشاره کرد و افزود: از سال ۸۲ یک تفکر خلاق و یک ایده ی بسیار پیشرو در زمان خود شکل می گیرد و ایجاد منطقه ی ویژه ی علم و فناوری در دستور کار قرار می گیرد.
استاندار اصفهان با بیان ظرفیت های بالای اصفهان در زمینه ی علمی و دانشگاهی، اظهارداشت : اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور بعد از تهران با ۱۵۰ واحد دانشگاهی و ۳۳۰ هزار دانشجو و ۷ هزار دانشجوی دکترا است و بحث علم و فناوری در مرحله ی پیشرفته ی کامل در این استان ها قرار گرفته و تکنولوژی در استان اصفهان جایگاه خاص و ویژه دارد و بر همین اساس منطقی ترین استان برای ایجاد کریدور علم و فناوری اصفهان می باشد.
رسول زرگرپور با اشاره به اینکه در۱۵ سال گذشته این کار صورت نگرفته بود و فرصت طلایی را از دست دادیم، افزود: در چند سال گذشته پیگیری های جدی در این رابطه صورت گرفت و اساسنامه ی ویژه ی کریدور علم و فناوری اصفهان در شورای عالی عتف به تصویب رسید این کار مهم روی ریل اجرا قرار گرفت.
استاندار اصفهان افزود: ۵ استان متقاضی ایجاد این کریدور هستند که اساسنامه ی این استان ها و اساسنامه ی ویژه ی استان اصفهان به تصویب رسیده و در چند هفته ی گذشته هم هیأت موسس، هیأت امنا و هیأت مدیره انتخاب شد و امیدوارم که در این هفته مدیرعامل منطقه ی ویژه ی علم و فناوری اصفهان نیز مشخص گردد و سازمان استقرار کریدور علم و فناوری این استان مستقرشود.
زرگرپور با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با ۵۵۰ شرکت دانش بنیان و ۶ هزار و ۵۰۰ فعال دکترا و فوق لیسانس علم را به ثروت تبدیل می کند خاطر نشان کرد: ۵۰۰ هکتار زمین در محوطه دانشگاه صنعتی اصفهان برای این منظور اختصاص یافته و تمامی ضوابط و تسهیلات و مقررات موجود در شهرک به منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان تسری خواهد یافت.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در سند آمایش سرزمین توسعه علم و فناوری در اولویت محورهای توسعه ی استان قرار دارد، افزود: بستر لازم برای تحقق این مهم را منطقه ی ویژه ی علم و فناوری فراهم می کند.
زرگرپور به اعضای هیأت مدیره ی منطقه ی ویژه ی علم و فناوری اشاره کرد و افزود: هیأت مدیره از۴ عضو دولتی و ۳ عضو غیر دولتی تشکیل شده و اتاق بازرگانی ، شهرداری و شرکت فولاد مبارکه از اعضای غیر دولتی آن بشمار می روند .
استاندار اصفهان ایجاد منطقه ی ویژه ی علم و فناوری را نقطه ی عطفی در رابطه با توسعه ی استان برشمرد و افزود: این کار خلاقانه که ۱۵ سال پیش شروع شده بود با پیگیری های مجدانه در دو سال گذشته محقق شد و امیدواریم که منطقه ی اصفهان به یک منطقه ی ویژه ی علم و فناوری تبدیل شود .
گفتنی است در این جلسه ۹ محور اصلی از پیشنهادات کمیته ی کارشناسی شورا در خصوص بررسی مشکلات فرش دستباف بررسی و به تصویب رسید.