:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹

دولت مکلف به ساماندهی و بیمه کردن بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شد

مجلس دولت را مکلف کرد در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان و بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی کددار مصوب سال ۸۸ نسبت به ساماندهی و بیمه کردن آنها اقدام کند.
کد خبر: ۹۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰





اقتصادگردان_ به گزارش فرشنامه، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه 22 خرداد و در بررسی جزییات طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی در ماده 1 این طرح مصوب کرده اند: صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنایع دستی و هنری که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیباشناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس در تولید می شود و فرایند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی عمدتاً با دست و با کمک ابزار موردنیاز انجام می شود. رشته های صنایع دستی از قبیل نساجی سنتی، بافته های داری و غیرداری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع دستی استخوان، رودوزیهای سنتی، آبگینه، صنایع دستی کاغذی، طراحی و نقاشی سنتی، سازهای سنتی، میناکاری و پیشه های وابسته به گروههای یاد شده می باشد.
 
طبق تبصره 1 این ماده تشخیص مصادیق صنایع و اشخاص موضوع این ماده که فاقد بیمه تامین اجتماعی است برای برخورداری از بیمه مذکور با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
 
طبق ماده 2 این طرح دولت مکلف است در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار، (کددار) مصوب 18/5/1388 نسبت به ساماندهی و بیمه کردن تمامی واجدین شرایط اقدام کند.
 
براساس تبصره 1 این ماده در اجرای قانون فوق عدم حضور در ساعت معین در محل کار نمی تواند درخصوص فرش و قالی مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان صرفاً براساس مساحت مذکور در ماده 2 قانون فوق الذکر انجام می شود و این حکم از ابتدای اجرای قانون یاد شده لازم الاجرا است.
 
طبق تبصره 2 این ماده دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون فوق از تمامی امتیازات و تعرفه های بخش صنعت در مورد حاملهای انرژی آب، برق، گاز وام بانکی برخوردار می باشد.
 
طبق تبصره 3 این ماده حمایت های موضوع این قانون با هماهنگی وزارت صنعت معدن و تجارت و سایر دستگاهها و تشکلهای زیربط در مورد قالیبافی و بافندگی فرش اجرا می شود.