:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
وقف‌چی تاکید کرد:

احیای فرش و صنایع‌دستی راهی ارزان و موثر در ایجاد اشتغال/ واردات ۹۵درصدی چاقو به‌جای استفاده از تولیدات هنرمندان داخلی

رییس فراکسیون فرش و صنایع دستی در مجلس معتقد است با اصلاح و تکمیل قوانین می‌توان گامی در راستای رونق فرش و صنایع دستی برداشت و آنها را به دوران اوج خود بازگرداند.
کد خبر: ۹۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲




اقتصادگردان_ علی وقفچی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اقدامات فراکسیون فرش و صنایع دستی در راستای رونق این صنایع، گفت: فراکسیون در مدت کوتاه دو ماهه آغاز به کار خود با موسسه استاندارد، گمرک، میراث فرهنگی، مرکز ملی فرش ایران، راه و ترابری، امور مالیاتی کشور، اتحادیه‌ها و صنوف مختلف، فعالان دولتی و خصوصی در عرصه فرش و صنایع دستی مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است، به همین منظور "طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی" را به منظور گنجاندن تمامی مسائل مربوط به فرش بررسی و پس از اضافه کردن نکاتی به آن به کمیسیون اصلی آن بازگرداند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع مانع تولید، صادرات و بیمه هنرمندان و استادکاران فرش در این طرح گنجانده شده است، برگزاری نمایشگاه فرش و صنایع دستی زنجان در مجلس را از دیگر اقدامات فراکسیون متبوعش خواند و افزود: فراکسیون در صورت موافقت مجلس آمادگی برگزاری نمایشگاه‌ها صنایع‌دستی دیگر استان‌ها را دارد.  

وی ادامه داد: همچنین فراکسیون فرش و صنایع دستی در این مدت از بنیاد فرش مرحوم رسام عرب‌زاده و حضور در جشنواره فرش آذربایجان غربی به منظور همفکری با فعالان ویژه در عرصه بافت فرش و تابلو فرش و حمایت از بخش خصوصی و افزایش ظرفیت‌های اشتغال و حفظ و صدور میراث فرهنگی بازدید کرده است.

فرش و صنایع‌دستی می‌تواند یکی از ارزان‌ترین و موثرترین کالاها در ایجاد اشتغال

وقفچی با تاکید براینکه فرش و صنایع‌دستی می‌تواند یکی از ارزان‌ترین و موثرترین کالاها در ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند، افزود: این واقعیت که تنها با صادرات نفت نمی‌توان کشور را اداره کرد غیرقابل چشم‌پوشی است لذا درآمد ناشی از صنایع دستی و فرش در صورت تولید و صادرات تخصصی می‌تواند زندگی نسل‌های بعدی را تغییر دهد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با اصلاح و تکمیل قوانین، بیمه همه هنرمندان، استادکاران و فعالان این عرصه و معافیت مالیاتی تولیدکنندگان بتوان گامی در راستای رونق این صنایع برداشته شود و فرش به دوران اوج خود بازگرداند.

رونق کشاورزی با احیای فرش

این نماینده مجلس با بیان اینکه احیای فرش رونق کشاورزی را به دنبال دارد، توضیح داد: میوه توت به عنوان ماده اولیه ابریشم در تمامی شهرهای کشور قابل کشت است در نتیجه رونق فرش ابریشم میتواند در رونق باغستان توت و کشاورزی موثر بوده و ارزش افزوده بالایی برای کشاورزی و صنایع دستی ایران داشته باشد.

ایجاد 300 هزار نفر شغل با استفاده از چاقوی تولید داخلی و حذف واردات 95 درصدی چاقو

رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی در مجلس با بیان اینکه در حالی 15 هزار نفر در زنجان از طریق تولید چاقو ارتزاق می‌کنند که تنها تولید 3 و نیم درصد چاقوی مصرفی کشور به این استان رسیده، توضیح داد: یک و نیم درصد دیگر از چاقوی مصرفی کشور خارج از استان زنجان و حدود 95 درصد آن واردات می‌شود در حالی که اگر تمامی نیاز کشور در داخل تولید شود می‌توان 300 هزار نفر شغل ایجاد کرد./