:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
دکتر مهدی کریمی تفرشی با اشاره به اثرات برجام در صنایع غذایی هم صنف: پیشنهاد حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالا

کیفیت محصولات غذایی ایران افزایش یافته و صنایع انتظار دارند که مسوولان در تشویق صادرات و تامین نقدینگی همراهی کنند

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف اعلام کرد که از نظر تولید و عرضه هیچ مشکلی برای ماه رمضان وجود ندارد و طرح مسئله افزایش قیمت در ماه رمضان بی معنی استرئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف از پیشنهاد حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالا به وزارت صنعت خبر داد.
کد خبر: ۹۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
اقتصادگردان- نشست خبری آقای دکتر مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف و نائب رییس هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان و رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی،مواد غذایی، «ایران آگروفود 2017»در عصر برگزار شد.



« مهدی کریمی تفرشی»  مدیر صنایع غذایی گلها، در نشست خبری پنج شنبه 4 خردادماه 1396  که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و مواد غذایی «ایران آگروفود 2017» برگزار شد، با بیان اینکه صنعت غذا در ایران خصوصی ترین صنعت است، گفت: دولت باید نقش خودش را در این زمینه کاهش دهد و سهم اختیارات بیشتری برای بخش خصوصی قائل شود چرا که هر بخش خصوصی نقش بیشتری داشته آن صنعت موفق‌تر بوده است.
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف در جمع خبرنگاران یکی از مشکلات این صنعت را کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت ها و خرید دستگاه های بسته بندی نوین دانست و پیشنهاد کرد بانک ها برای حمایت از تولید، تسهیلات را با احتساب تعرفه های تولید در اختیار صنعت غذا بگذارند نه اینکه تعرفه تولید مواد غذایی را مانند دیگر صنایع ببینند.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف اعلام کرد که از نظر تولید و عرضه هیچ مشکلی برای ماه رمضان وجود ندارد و طرح مسئله افزایش قیمت در ماه رمضان بی معنی است.
رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها درباره وضعیت صادرات مواد غذایی ایران گفت: پس از برجام با رفع مشکلات در گشایش های اعتباری و کاهش موانع گمرکی، صادرات مواد غذایی روند خوبی را در پیش گرفته است. 
برجام اثرات مثبتی در بازار داخلی و خارجی محصولات و صنایع غذایی داشته است به گونه ای که در زمان تحریم ها تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شان که از خارج باید وارد می شد با مشکلات عدیده ای مواجه بودند اما پس از امضای برجام نه تنها این مشکل برطرف شد بلکه قیمت و کیفیت این مواد مورد نیاز صنایع افزایش بیشتری پیدا کرد چرا که بازارهای جهانی به روی ما باز شد و قدرت انتخاب بیشتری داشتیم و این عامل سبب شد تا رقابت در بازار افزایش پیدا کند.
وی افزود: صادرات مواد غذایی ایران به کشورهای همسود همچون روسیه که مورد تحریم جهانی قرار گرفته است، وضعیت خوبی دارد و با توجه به مشکلات سیاسی میان این کشور و ترکیه اکنون زمان مناسبی برای بهره مندی بازرگانان ایرانی از بازار بکر روسیه است. 
این تولیدکننده موادغذایی توصیه کرد بازرگانان برای ورود به بازار کشورهایی مانند روسیه و گرجستان در صورت رعایت استانداردهای لازم و کیفیت محصول می توانند به راحتی محصولات غذایی خود را به این کشورها صادر کنند. 
وی اضافه کرد: پس از فروپاشی شوروی سابق برخی تولیدکنندگان ایرانی به صادرات کالاهای غیرکیفی به کشورهای همسود دست زدند بنابراین هنوز دیدگاه منفی نسبت به صنعت مواد غذایی ایران وجود دارد که فقط با صدور کالای کیفی می توان چهره مخدوش ایران در این زمینه را ترمیم کرد. 
وی گفت: اکنون مواد غذایی ایران به روسیه، کانادا، استرالیا، برخی کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود اما به دلیل مشکلاتی در گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) و سوئیفت هنوز نتوانسته ایم به منطقه اروپای غربی و آمریکا صادرات چندانی داشت.
مهدی کریمی تفرشی در نشست خبری که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و مواد غذایی «ایران آگروفود 2017» برگزار شد، با بیان اینکه صنعت غذا در ایران خصوصی ترین صنعت است، گفت: دولت باید نقشه خودش را در این زمینه کاهش دهد و سهم اختیارات بیشتری برای بخش خصوصی قائل شود چرا که هر بخش خصوصی نقش بیشتری داشته آن صنعت موفق‌تر بوده است
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد این است که مشوق های صادراتی با تأخیر پرداخت می شود در حالی که کشورهای همسایه ایران با قوانینی که دارند به سرعت و به محض خروج محموله صادراتی از گمرک هایشان مشوق های خوبی در اختیار صادرکنندگان خود قرار می‌دهند چرا که وقتی تولید یک محصول بیش از نیاز بازار میشود بازار داخلی از آن اشباع می شود باید به فکر صادرات آن بود.
کریمی تفرشی تاکید کرد : طرح مسئله افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان معنایی ندارد و تنها باعث ایجاد دغدغه و نگرانی در مردم می شود ته وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه‌ریزی‌های صورت داده تا افزایش قیمت محصولات مختلف در ایام و ماه های خاصی در صورت نیاز اعمال شود تا دیگر مردم در هر بازه زمانی از این مسئله نگرانی نداشته باشند.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات در صنایع غذایی این است که وقتی برندی مطرح می شود و مشتری برای خود پیدا می‌کند برخی به جای تلاش برای ایجاد یک برند مورد اعتماد مردم به دنبال تقلب هستند و محصولات تولیدی خود را که به صورت زیر زمینی است به نام این برند های مطرح به بازار می دهند که البته دستگاه های نظارتی در این زمینه همکاری خوبی با صنایع دارند و به منظور شناسایی آنها را پلمپ می‌کنند اما از مردم می‌خواهیم زمانی که یک محصول مورد اعتماد شان را خریداری کردند شاهد کاهش کیفیت محسوس آن بودند صنایع یا دستگاه‌های نظارتی را در جریان قرار دهند چرا که ممکن است آن محصول تقلبی باشد.

پیشنهاد حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالا

 مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف، با بیان اینکه قیمت مصرف کننده فقط در ایران روی کالا درج می شود افزود: پیشنهاد ما به وزرات صنعت، معدن و تجارت این است قیمت مصرف کننده بر روی کالا حذف و از طریق بارزسی اتحادیه ها، انجمن ها و تشکل ها، کنترل قیمت ها اعمال شود که این امر در دراز مدت به نفع مصرف کننده خواهد بود.

وی با اشاره به این که حضور تعاونی ها و سازمان های مردم نهاد فعال در صنایع غذایی فعال تر و جدی تر شده و این حضور را به استمرار می توان مشاهده کرد گفت: پیش بینی می شود در آینده نزدیک، تعاونی ها 25 تا 30 درصد از بازار تولید صنایع غذایی را به خود اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: بازار روسیه با تحریم هایی که از جانب غرب صورت گرفته، مانند دروازه ای به روی تولیدکنندگان ایرانی باز شده که می تواند دروازه ورود ایران به حوزه کشورهای آسیای میانه و سی آی اس باشد.

کریمی گفت: 70 تا 75 درصد از تولید صنایع غذایی کشور به مصرف داخلی می رسد و 25 تا 30 درصد هم به دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه صادر می شود.



وی افزود: مهمترین چالش تولید صنایع غدایی، کمبود نقدینگی است از این رو از بانک ها تقاضا داریم با تولیدکنندگان تعامل خوبی برقرار کنند و تسهیلات را با تعرفه تولید در اختیار بنگاه های تولیدی قرار دهند تا در نتیجه آن قیمت تمام شده کاهش یافته و مصرف کننده بتواند کالا را با قیمت مناسب دریافت کند.

کریمی، بروکراسی زائد اداری را دیگر چالش صنایع غذایی برشمرد و گفت: توسعه صنایع غذایی در پیچ و خم بروکراسی زائد وزارتخانه ها، تشکل ها و ادارات گیر می کند که موجب می شود سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این حوزه منصرف شوند از این رو درخواست ما این است فضا با حذف کاغذبازی ها برای توسعه صنایع غذایی بازتر شود.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف گفت: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان برای بقا در بازار از وزن محصول کم می کنند اما باید دانست این راهکار مناسبی نیست زیرا مصرف کننده باید در شرایط برابر کمی و کیفی انتخاب کند و شأن او حفظ شود.