:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
وزیر صمت:

تحقق شعار سال، با مشارکت مردم و جذاب شدن تولید اتفاق می‌افتد

وزیر صمت گفت: جهش تولید تنها با مشارکت مردم و جذاب شدن تولید اتفاق می‌افتد و برای این جذاب شدن باید گام‌های زیادی برداشت که البته نیاز است ابتدا موانع موجود برداشته شود.
کد خبر: ۲۱۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

اقتصادگردان- عباس علی‌آبادی ۱۸ اردیبهشت در سی‌ودومین همایش بین‌المللی مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی اراک اظهار کرد: امروز به عنوان کشور صاحب فناوری در دنیا شناخته شده‌ایم اما با وجود همه توانایی‌ها، در بخش‌هایی مورد انتقاد قرار داریم.

وی با اشاره به کنسرسیوم توسعه اقتصادی امیرکبیر استان مرکزی افزود: این کنسرسیوم ظرفیت خوبی است و باید آن را قدر دانست و به بهترین شکل از آن استفاده کرد. در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» باید مردم و سرمایه‌های خرد آنها وارد کار شوند، لذا لازم است در این کنسرسیوم نیز مردم استان با سرمایه‌های خرد عضو و وارد شوند.

علی آبادی با اشاره به موضوع محیط زیست و تاکید بر تعهد به محیط زیست بر لزوم حفاظت از محیط زیست در مسیر پیگیری توسعه پایدار و مسئولیت پذیری صنایع در این راستا تاکید کرد و گفت: صنایع آلاینده باید نواقص را رفع کرده و آلودگی‌های زیست محیطی را از بین ببرند چراکه فعالیت یک صنعت نباید نابودی محیط زیست را بدنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: مهندسان مکانیک باید معضلات دو حوزه آب و هوا و مشکلات در این دو حوزه را حل کنند و مصرف بی رویه انرژی باید اصلاح شود.

وزیر صمت با بیان اینکه ۹۳ هزارمگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد که در هیچ جای دنیا وجود ندارد، گفت: جزو پرمصرف‌ترین کشورها در حوزه انرژی هستیم و باید جلوگیری از هدررفت انرژی و صرفه جویی در دستور کار قرار گیرد.

علی آبادی اضافه کرد: مهندسان مکانیک باید ایده هایی را جهت کاهش مصرف ارائه کنند تا اراک و سایر شهرها به شهر پاک تبدیل شوند.

وی با تاکید بر لزوم برقی‌شدن اتوبوس و تاکسی‌ها در شهر اراک، افزود: فرایند برقی شدن برگشت‌پذیر است و هزینه کمتری نیز نسبت به سوخت به همراه خواهد داشت.

علی آبادی ذخیره سازی انرژی را یکی از اهداف برشمرد و گفت: کاهش تولید آلودگی در سطح شهر باید به عنوان برنامه در اراک و سایر شهرها مورد توجه قرار گیرد.

وزیر صمت با اشاره به شعار سال بیان کرد: جهش تولید تنها با مشارکت مردم و جذاب شدن تولید اتفاق می‌افتد و برای این جذاب شدن باید گامهای زیادی برداشت که البته نیاز است ابتدا موانع موجود برداشته شود.

علی آبادی عنوان کرد: هر شرکتی که از مسیر خلاقیت و مهندسی توانست کالا تولید و صادر کند، ارز تولید شده از او گرفته نمی‌شود.

وی در خصوص این کنفرانس افزود: انجمن مهندسی مکانیک از قدیمی‌ترین و بزرگترین انجمن‌های کشور است و در تلاش است چهره واقعی از مهندسان را عرضه کند که محصولی بسیار باارزش است. مهندسی مکانیک در ترکیب با سایر علوم امروز جلوه‌های تازه‌ای را خلق کرده و وقت آن رسیده که یک گام به جلو حرکت کنیم و با هوش انسانی و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

علی آبادی در خصوص کنفرانس مهندسان مکانیک ایران اضافه کرد: ۶۸۹ مقاله به این کنفرانس رسیده که ۴۲۳ مقاله با داوری بیش از ۸۵۰ داور تخصصی و ۹۴ دبیر پذیرفته شده اند. بیشترین مقاله‌ها در حوزه ترمومکانیک و انتقال حرارت ارائه شده است. در حاشیه این کنفرانس هفت نشست تخصصی و سه کارگاه آموزشی و سخنرانی پنج سخنران کلیدی و بازدیدهای تخصصی برگزار خواهد شد.

وزیر صمت افزود: یکی از افتخارات کشور این است که در زمانی که تصور می شد کسی با ایران ارتباط نمی گیرد، ۲۲۰۰ بازرگان در کشور پذیرفته شدند در حالی که ۳۸۰۰ بازرگان متقاضی بودند و اینها فرصت‌های خوبی است که برای کشور ایجاد شده است.

استاندار مرکزی نیز گفت: کنسرسیوم توسعه اقتصادی امیرکبیر استان مرکزی در راستای توسعه اقتصادی شکل گرفته و سازوکارهای آن به زودی اطلاع‌رسانی دقیق می‌شود.

فرزاد مخلص‌الائمه بیان کرد: اقشار مختلف مردم و هر فردی که توانایی کمک به توسعه اقتصادی را داشته باشد، می‌تواند در این کنسیرسیوم حضور یابد.

به گزارش ایسنا، در این همایش تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری میان شرکت های آذرآب، نیروگاه اتمی هرمز و دانشگاه صنعتی اراک تحت عنوان تفاهم‌نامه سه جانبه شرکت نیروگاه‌های اتمی هرمز منعقد شد.

همچنین از کنسرسیوم توسعه اقتصادی امیرکبیر استان مرکزی نیز رونمایی شد، این کنسرسیوم با تعامل دانشگاه صنعتی برقرار شده است.