:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
تبادلات تجاری با 196 کشور دنیا

ایران با کدام کشورها رابطه تجاری ندارد؟

خبر اقتصادی: ایران در 11 ماهه سال 1391 با 196 کشور و منطقه دنیا تبادلات تجاری داشت که در این بین تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با 97 کشور دنیا منفی و با 99 کشور دیگر نیز مثبت بود. کشورمان با حدود 30 کشور دنیا هیچ رابطه تجاری غیرنفتی نداشته است
کد خبر: ۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸


به گزارش  (ایسنا)، ایران در 11 ماهه سال 1391 با 196 کشور و منطقه دنیا تبادلات تجاری داشت که در این بین تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با 97 کشور دنیا منفی و با 99 کشور دیگر نیز مثبت بود.

همچنین عراق، افغانستان، هند، ترکمنستان و پاکستان پنج کشور طرف معامله ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت در 11 ماهه سال جاری بودند. امارات، کره‌جنوبی، سوئیس، ترکیه و چین هم پنج کشور طرف معامله ایران با بیشترین تراز تجاری منفی در همین مدت بودند.

از سوی دیگر آمار نشان می‌دهد که ایران در مدت زمان یادشده با حدود 30 کشور دنیا هیچ رابطه تجاری نداشته است.

اگرچه در آمار گمرک گزینه‌ای به نام سایر کشورها وجود دارد اما این رقم به نسبت کشورهایی که نام آن‌ها در بین شرکای تجاری ایران وجود ندارد آنقدر ناچیز است که می‌توان آن‌را نادیده گرفت.

ایران امسال با کشورهایی مانند جامائیکا، بوتان، لائوس، چاد، یکی از دو کشور کنگو (به دلیل ابهام در آمار گمرک)، گینه‌های استوایی و بیسائو و کومور رابطه تجاری غیرنفتی نداشته است.

باهاما، بلیز، آفریقای مرکزی، دومینیکا، گرانادا، کیریباتی، لسوتو، پالائو، پاپوا گینه نو، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادینز، جزایر سلیمان، سودان جنوبی، سائوتومه و پرنسیپ، تیمور شرقی، تونگا، تووالو، وانواتو و واتیکان نیز از کشورهای دیگری هستند که ایران طی 11 ماهه امسال هیچ تبادل تجاری با آن‌ها نداشته است.