:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷
پس از عبور از نرخ رشد زیر یک درصد سال 87 و بحران مالی جهان

افزایش قیمت نفت رشد اقتصادی 5 درصدی ایران را تثبیت کرد

افزایش قیمت نفت در سه سال اخیر، نرخ رشد اقتصاد ایران را از زیر یک درصد در سال 87 و در شرایط بحران مالی جهان و نفت 60 دلاری، به نرخ رشد 5.8 درصدی در سال 89 رسانده و نرخ رشد اقتصاد ایران در محدوده 5 تا 6 درصد یعنی ظرفیت تاریخی و طبیعی خود بازگشته و تثبیت شده است.
کد خبر: ۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۴
خبراقتصادی: افزایش قیمت نفت، نرخ رشد اقتصاد ایران را از زیر یک درصد در سال 87 و در شرایط بحران مالی جهان و نفت 60 دلاری، به نرخ رشد 5.8 درصدی در سال 89 رسانده و نرخ رشد اقتصاد ایران در محدوده 5 تا 6 درصد یعنی ظرفیت تاریخی و طبیعی خود بازگشته است.





کارشناسان معتقدند که اگر اتفاق و نوسان خاصی در اقتصاد ایران شاهد نباشیم و قیمت نفت کاهش نیابد، نرخ رشد اقتصاد ایران در محدوده 5 تا درصد تثبیت خواهد شد اما نوسان قیمت نفت، سیاست های کنترلی و اتفاقات خاص مانند بحران مالی جهان باعث کاهش رشد اقتصادی به محدوده یک تا 2 درصد می شود.
نرخ رشد اقتصادی ایران از سال 86 تا سال 89 نوسان شدیدی داشته و از 0.8 درصد تا 5.8 درصد در نوسان بوده است. تازه ترین گزارش رسمی بانک مرکزی در نشریه روند حاکی است، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 86 پنج درصد بوده است که این نرخ در سال بعد از آن یعنی 87 با افت شدید به 0.8 درصد رسید. نرخ رشد اقتصادی ایران در سالهای 88 و 89 نیز به ترتیب 3 درصد و 5.8 درصد اعلام شده است.





این روند نشان می دهد که تمایل طبیعت اقتصاد ایران نرخ رشد 5 تا 6 درصدی است و در دو دهه اخیر، میل به این نرخ داشته اما سیاست ها، اتفاقات خاص، سیاست های کنترلی، نوسان قیمت نفت و... در کاهش نرخ رشد اقتصاد ایران اثر گذار بوده است.
اثرات افزایش قیمت نفت بر رفاه مردم و قیمت ها نیز به صورت تاخیری یک یا دوساله است و پس از افزایش قیمت نفت، تحت تاثیر رشد بودجه عمومی دولت، رشد پایه پولی، نقدینگی و... تورم و سطح عمومی قیمت ها رشد می کند، اگر چه مبادلات و خرید و فروش نیز رشد می کند، اما سطح قدرت خرید و رفاه مردم و درآمد سرانه وتوزیع درآمد نیز از این شاخص های عمده و کلان تاثیر می پذیرد.
نرخ رشد اقتصادی ایران بدون محاسبه نفت در این چهارسال به ترتیب 5.4 درصد، 1.2 درصد، 3.7 درصد و 6.1 درصد بوده است. اما واقعیت این است که درآمد ارزی اصلی کشور نفت است و در نتیجه میزان واردات، خدمات، بودجه عمومی و... و حتی مالیات بر واردات و کالا متاثر از قیمت نفت است.
بانک مرکزی در این گزارش نرخ رشد ارزش افزوده بخش نفت را در سالهای 86  معادل 1.3 درصد؛ در سال 87 منفی 2 درصد؛ در سال 88 منفی 3.9 درصد و در سال 89 نیز 1.9 درصد اعلام کرده است.
نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی نیز در این چهار سال به ترتیب 6.4 درصد، منفی 11.8 درصد، 13.5 درصد و 8.8 درصد بوده است.
نرخ ارزش افزوده بخش صنایع و معادن نیز در این 4 سال به ترتیب 3.2 درصد، 5.5 درصد، 2.8 درصد و 9.3 درصد رشد کرده است.







گزارش بانک مرکزی حاکی است: نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در سالهای 86 تا 89 به ترتیب 1.1 درصد، 2.7 درصد، 5.1 درصد و 10 درصد بوده و نرخ رشد ارزش افزوده بخش ساختمان نیز در این سال ها 11.9درصد، 17.3 درصد، منفی 4.9 درصد و 7.3 درصد اعلام شده است.
ارزش افزوده بخش خدمات نیز در این چهار سال به ترتیب 6 درصد، 2.4 درصد، 2.2 درصد و 4 درصد رشد کرده است.