:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
مديرعامل بيمه دي در چهارمین نشست انجمن خبرنگاران بیمه تحليل كرد:

از برنامه نظارتي امين تا نگاه توسعه گراي همتي

مجید بختیاری،مدير عامل بيمه دي گفت: بايد به صورت تخصصی به نهادسازي در صنعت بيمه توجه شود، در غیر این صورت ممکن است اطلاعات درستی به مخاطبان منتقل نشود و درنتیجه مخاطب دچار گمراهی و اشتباه شودکار بیمه، کار تخصصی است و افرادی که به طور تخصصی در این صنعت فعالیت نکرده باشند، طبیعی است مطالبی را بنویسند که افراد حرفه ای را خسته کند.
کد خبر: ۸۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳


اقتصادگرداناحسان شمشيري - مجید بختیاری،مدير عامل بيمه دي، در چهارمین نشست انجمن خبرنگاران بیمه كه باهدف بررسي راهكارهاي رسيدن به اهداف برنامه ششم توسعه برگزار شد،گفت: شرکتهای بیمه نهاد سازی نمی کنند و یا عمدتا به نهادهای موجود و تقویت آنها توجه ندارند.در حالي كه نهاد سازی و تقويت نهادهای موجود ضمن کاهش هزینه شرکتهای بیمه، تاثیر زیادی در تقویت خدمات آنها خواهد داشت.
 وي با بیان اینکه از مشكلات اصلی صنعت بیمه بحث نهادسازی است؛ گفت: یکی از الزامات اساسی صنعت بیمه این است که در رابطه با رسانه ها و فرهنگ سازي نيز به صورت حرفه اي عمل كند و نهادسازي كند تا بتواند اهداف مورد نظر جهت افزايش ضريب نفوذ بيمه و تقويت بيمه هاي غيراجباري را محقق كند. 

کوتاهی صنعت بیمه در نهاد سازی

وي افزود: بايد به صورت تخصصی به نهادسازي توجه شود؛ در غیر این صورت ممکن است اطلاعات درستی به مخاطب منتقل نشود و درنتیجه مخاطب دچار گمراهی و اشتباه شود. کار بیمه، کار تخصصی است و افرادی که به طور تخصصی در این صنعت فعالیت نکرده باشند، طبیعی است مطالبی را بنویسند که افراد حرفه ای را خسته کند.
وی اذعان داشت: تنها جایی که ضریب نفوذ نسبت به معیارهای جهانی به شدت جای رشد دارد؛ بیمه عمر است و دراین راستا ما باید بتوانیم محصول و خدمت جدید را تعریف کنیم.
وي  تاکید کرد: اساسا صنعت بیمه باید برای سهامدار بازده مناسب داشته باشد. بخشی از این موضوع به داخل صنعت برمی گردد که بر این اساس شرکت های بیمه باید خوب کار کنند و خلاقیت داشته باشند و در این راستا لازم است با مدل های مرجع رفت و آمد کنند.
به گفته وی؛ نباید تا این اندازه نگاهی از بالا به پایین به شرکت های بیمه داشته باشیم؛ اگر بتوانیم نگاه خود را در صنعت بیمه در قالب برنامه ششم توسعه و دیگر برنامه های آتی جدی تر کنیم و قابلیت های این صنعت دیده شود و مردم باور بیشتری به بیمه داشته باشند و خود شرکت های بیمه ای هم کار خود را بهتر انجام دهند، صنعت بیمه هم رونق بیشتری پیدا می کند.
وی با بیان اینکه شخصیت کلی صنعت باید نگاهی برون گرایانه داشته باشد؛ اظهار داشت: باید نگاهی اجتماعی تر در این صنعت حاکم شود؛ لازم است صنعت بیمه در بخش های مختلف به ویژه حاکمیت، حرف ها و دغدغه های خود را طرح کند و اینگونه نباشد که از بیرون برای آن تصمیم بگیرند و خود کاری نتواند انجام دهد.

بختیاری با بیان اینکه قصد ندارم نگاهی جانبدارانه به مسائل داشته باشم؛ افزود: ولی شخصا معتقدم که رئیس کل سابق بیمه مرکزی تاثیر بسیار زیادی در ایجاد یک نظام نظارتی قوی در صنعت بیمه داشته است. و همتی، رئیس جدید بیمه مرکزی هم نگاهی توسعه گرا دارد و کاملا این امر از گذشته کاری ایشان و بحث تاسیس شرکت های بیمه خصوصی نمایان است. بنابراین فرصت خوبی در صنعت بیمه جهت تغییرات جدید فراهم شده است.
وي با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم این است که صنعت بیمه نگاهی برون گرایانه و اجتماعی تر داشته باشد و بتواند به جلو حرکت کند؛ اظهار داشت: برای مثال در قانون برنامه، شاید بسیار قبل تر می توانستیم با مجموعه هایی که در مرکز پژوهش ها و ... بوده، ارتباط برقرار کنیم و دغدغه های خود را به گوش آن ها برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه از دیگر مباحث مهم صنعت بیمه، توسعه و تعمیم فرهنگ بیمه است؛ گفت: این موضوع باید از پایه ای ترین بخش های آموزشی کشور شروع شود. حتی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و بعد در دانشگاه باید این بحث آموزش داده شود؛ چراکه وظیفه دانشگاه هم که تربیت نیروی خبره و کارشناس است. واقعیت این است که ما باید 2 واحد درسی حداقل در کتاب مدارس در مورد مزایای بیمه بگنجانیم. این موضوع نیازمند یک رویکرد جامعه گرایانه تر در صنعت بیمه است.
بختیاری با بیان اینکه حاکمیت به صنعت بیمه به عنوان یک محیط و فضای کسب و کار نگاه نمی کند؛ اظهار داشت: در این رابطه رئیس کل بیمه مرکزی کار بسیار ارزشمندی انجام داد و تمام مدیران عامل بیمه را به کمیسیون اقتصادی مجلس برده و همین که دیداری بین مدیران بیمه ای و نمایندگان مجلس صورت گرفت و در طی آن، دو طرف نظرات همدیگر را شنیدند؛ کار بسیار خوبی بود.
به گفته وی؛ ما باید در کلیت صنعت بیمه نگاهی قوی تری داشته باشیم؛ چراکه ما مشکل سازمان اجرایی برای ارائه خدمات بیمه ای در کشور نداریم و حتی باید گفت تا حدودی تعداد این نهادها زیاد است.
بختیاری درباره صندوق بیمه حوادث طبیعی نيز گفت: ما به اندازه کافی بازیگر و مجری برای این کار داشتیم و می توانستیم این بحث را جلو ببریم. شرکت های بیمه علاقه زیادی به ورود به بحث بیمه حوادث طبیعی دارند؛ نکته اصلی این است که اگر ما خود صنعت را درست عرضه می کردیم و قابلیت های آن را بیان می کردیم نیازی به ایجاد یک بازیگر جدید نبود. سوال این است که صندوق همگانی بیمه حوادث خدمت خود را در چه جایی ارائه خواهد کرد؟ و چه افرادی امور مختلف آن را انجام می دهند؟ مسئله اصلی این است که تمام این ساختار و سازوکار اجرایی در کشور موجود است.
وی در مورد قانون جدید شخص ثالت خاطرنشان شد: قانون را با نگاهی کلی به ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران یک گام نسبت به قانون قبلی بهتر می بینم. بعد از ابلاغ این قانون، بحث نرخ شکنی را به مانند قبل نداریم و شرکت ها 2.5 درصد را به سختی پرداخت می کنند؛ یعنی اتحاد خوبی در شرکت ها برای رعایت این موضوع به وجود آمده است.
بختیاری با بیان اینکه حاکمیت به صنعت بیمه باید به عنوان یک فضای کسب و کار نگاه کند؛ گفت: قبلا هم اشاره کرده ام که معمولا به صنایع مضر و آلاینده عوارض بسته می شود و این نشان دهنده نگاه حاکمیت است. از آنجایی که این بخش از کسب و کار بازده ندارد؛ شرکت های زیادی تمایلی به ورود به بحث سرمایه گذاری در شرکت های بیمه را ندارند. وقتی در یک بنگاه اقتصادی، امکان انتفاع فراهم شود، خود این بنگاه راه های لازم را پیدا می کند. یکی از گرفتاری هایی که امروز وجود دارد این است که زمانی که به صنعت بیمه عوارض بسته می شود، خدمت گران می شود و درنتیجه تعداد افرادی که بیمه نمی شوند، زیاد می شود.
بختیاری با بیان اینکه صندوق بیمه حوادث طبیعی، فعل خوبی است؛ اذعان داشت: یکی از کارهای خوبی که در قانون انجام شده است همین موضوع است. تنها بحث این است که ما نیاز به ساختار جدید نداریم.
وی در رابطه با اثرات مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان شد: این موضوع یک اثر مالی برای مصرف کننده دارد که حق بیمه را گران می کند و درنهایت این هزینه ها از خود مصرف کننده گرفته می شود. همچنین اثر بدی هم برای مجریان صنعت بیمه دارد؛ یعنی مجری صنعت که باید به فکر تحقیق و توسعه باشد، دغدغه این را دارد که مالیات را درست دریافت و پایان ماه هم به موقع پرداخت کند. حال اگر به موقع پرداخت نشود، بخش زیادی از ظرفیت های شرکت های بیمه که عمدتا هم موکول به ستاد است باید صرف رفت و آمد به جلسات مالیاتی شود و همین امور آسیب زیادی به شرکت ها وارد می کند.
كارشناس صنعت بيمه با تاکید بر اینکه عوارض گرفتناز  صنعت بیمه با هر توجیهی اقدام بدی محسوب می شود؛ گفت: در این راستا سوال جدی این است که مگر دغدغه کشور، بسط و توسعه صنعت بیمه و هدف سند راهبردی در سطوح ملی رسیدن به این مهم نیست؟ نیروی انتظامی یک وظیفه ذاتی هم دارد و چرا ما باید پول این کار را بدهیم؟
وی متذکر شد: ما بیمه ای ها نباید متعصب باشیم؛ لازم است تا حدودی از روش هایی که سال های متمادی تکرار کردیم، دست بکشیم. این موضوع به این مفهوم نیست که اهالی بیمه بد کار کرده اند، بلکه نسبت به برخی صنایع دیگر هم بهتر فعالیت داشته اند؛ برای مثال همین الان صنعت بیمه در حال پرداخت خسارت 350 میلیارد تومانی آتش سوزی پتروشیمی بوعلی است. در این راستا نگاه ما باید نگاهی نوآورانه باشد.

به گفته بختیاری؛صنعت بیمه باید نسبت به تعهدات بیمه نامه پایبند بماند و آن را به هر طریقی انجام دهد؛ این امر موجبات رضایتمندی مردم را حاصل می کند. همچنین باید آنچه که توسط شرکت های بیمه در بازار عرضه می شود، متناسب با سلایق و انتظارات مردم باشد، در غیر این صورت ما باید به طراحی خدمت در داخل بنگاه ها اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه در داخل شرکت های بیمه باید بر روی بحث نوآوری کار شود، در رابطه با اشکال این نوآوری گفت: تسهیل در شیوه ارائه خدمت و تنوع سازی در خود خدمت از اشکال نوآوری هستند.
اين كارشناس صنعت بيمه ادامه داد: سوال این است که کوپن ثالث به چه کار می آید؟ آیا راه حل جایگزین وجود ندارد؟ برای این کار، مقدار زیادی کاغذ چاپ می شود و در بسیاری از مواقع منشا بسیاری از تقلب ها، دادن کوپن های ثالث است. باید شرکت های بیمه این نوآوری را داشته باشند که یک چالش ایجاد کنند و در طی آن اعلام کنند که کوپن ثالث کارکرد جدی ندارد و لازم است روش جایگزین برای آن ایجاد شود.
بختیاری گفت: باید به اصول صنعت بیمه توجه داشته باشیم. برای مثال آیین نامه های 69 و 90 آیین نامه های خوبی بودند که باید ادامه پیدا می کردند.
به گفته بختیاری؛ در بحث بیمه های عمر تلاش شده تا دغدغه های اجتماعی زیادی در برگرفته شود و در این راستا برای مثال بیمه جمعه طراحی شده است.
بختیاری به بیمه های مسئولیت هم اشاره ای داشت و گفت: این رشته جای رشد دارد؛ چراکه پیچیدگی های موجود در فضای کسب و کار و فضای اجتماعی و نیز مهارت ها و تخصص های ایجاد شده، هرکدام مسئولیت دارند. لذا یکی از حوزه هایی که بعد از بیمه های عمر، جای کار بسیار زیادی دارد؛ بحث بیمه های مسئولیت است.