:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹

فروپاشي اتحاديه اروپا در 2017

انديشكده «استراتفور» در گزارشي به پيش‌بيني مهم‌ترين اتفاقات سال ۲۰۱۷ پرداخته و از احتمال تشديد ملي‌گرايي در اروپا و امريكا و فروپاشي اتحاديه اروپا و تضعيف داعش سخن گفته است
کد خبر: ۸۴۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
خبراقتصادي -   اين انديشكده امريكايي همچنين از احتمال بالاگرفتن تنش ايالات متحده و چين در ۲۰۱۷ خبر داده و تاكيد كرده كه خطر بروز مناقشه تجاري ميان پكن و واشنگتن با تبعات گسترده وجود دارد. در عين حال ممكن است واشنگتن سياست «چين واحد» را براي اتخاذ امتيازات تجاري از چين زيرسوال ببرد هرچند كه بهايي را برايش مي‌پردازد. در اين راستا پكن نيز از اهرم‌هاي امنيتي و تجاري خود عليه واشنگتن استفاده خواهد كرد.

در اين گزارش آمده است: اكنون زمان مناسبي براي يك مناقشه تجاري ميان امريكا و چين نيست زيرا ترامپ ترجيح مي‌دهد بر مسائل داخل كشور تمركز كند و شي‌جين‌پينگ رييس‌جمهور چين نيز به دنبال تمركز بر تقويت قدرت سياسي‌اش در آستانه نوزدهمين كنگره حزب حاكم كمونيست خواهد بود، بنابراين ثبات اقتصادي بر اصلاح و تغيير ساختار اولويت خواهد داشت. اين به اين معني است كه پكن به توسعه اعتبار و سرمايه‌گذاري تحت رهبري دولت حتي باوجود افزايش بدهي شركت‌هاي چيني به سطوح خطرناك خواهد پرداخت.

سال ۲۰۱۷ ميلادي سالي «سرنوشت‌ساز» براي اروپا خواهد بود. در اين سال انتخابات در ستون‌هاي اصلي اروپا يعني فرانسه و آلمان برگزار مي‌شود و احتمال برگزاري انتخابات در كشور ايتاليا، به عنوان سومين اقتصاد بزرگ اروپا وجود دارد. همانطور كه چندين سال درباره آن نوشته شده اتحاديه اروپا احتمالا منحل خواهد شد. اما يك پرسش مطرح درباره سال ۲۰۱۷ اين است كه با برگزاري اين چند انتخابات تا چه حد انحلال اتحاديه اروپا تسريع مي‌شود. در سال ۲۰۱۷ چه افراط‌گرايان و چه ميانه‌روها در اروپا پيروز شوند، اين قاره همچنان به سمت فروپاشي به بلوك‌هاي منطقه‌يي حركت خواهد كرد.

استراتفور همچنين درباره وضعيت روسيه و خاورميانه پيش‌بيني مي‌كند: شكاف در اروپا يك فرصت طلايي براي روس‌هاست. روسيه مي‌تواند در سال ۲۰۱۷ وحدت اروپاييان در زمينه تحريم‌ها عليه روسيه را درهم بشكند و فضاي بيشتري براي تقويت نفوذش در مناطق مرزي خود خواهد داشت. همچنين احتمالا دولت ترامپ تمايل بيشتري به كاهش تحريم‌ها عليه روسيه و سطحي از همكاري با اين كشور در سوريه در راستاي تلاش‌هايش براي كاهش درگيري با مسكو خواهد داشت. با اين حال يك‌سري محدوديت‌ها براي آشتي وجود خواهد داشت. روسيه تقويت وضعيت دفاعي خود و ايجاد نفوذ در چندين حوزه اعم از امنيت سايبري تا خاورميانه ادامه خواهد داد. امريكا نيز به نوبه خود براي مهار توسعه‌طلبي روسيه تلاش خواهد كرد.

استراتفور درباره وضعيت خاورميانه نيز نوشته: روسيه در راستاي راهبردش به ايفاي نقش برقرار‌كننده صلح و «خرابكاري» در خاورميانه ادامه خواهد داد تا در نزد غرب چانه‌زني كند. علاوه براين در حالي كه همچنان راه‌حل صلح‌آميز براي سوريه دور از دسترس باقي خواهد ماند. روسيه با بدتر شدن روابط ايران و امريكا همچنان نزديك به تهران باقي مي‌ماند. در عين حال توافق هسته‌يي ايران در چند جبهه همزمان با ورود ايران به سال برگزاري انتخابات به چالش كشيده مي‌شود؛ چراكه دولت جديد امريكا به دنبال يك رويكرد سرسخت‌تر در قبال ايران خواهد بود. با اين حال منافع دوجانبه همچنان چارچوب اصلي توافق را حفظ خواهد كرد و دوطرف نيز از درگيري در مكان‌هايي مثل تنگه هرمز خودداري خواهد كرد.  در ادامه اين پيش‌بيني‌ها آمده است: رقابت ايران و تركيه در شمال سوريه و عراق تشديد خواهد شد. تركيه بر ايجاد حوزه نفوذ خود و همچنين مهار جدايي‌طلبان كرد تمركز خواهد كرد در حالي كه ايران براي دفاع از حوزه نفوذش تلاش خواهد كرد. همچنان كه عمليات نظامي در سال ۲۰۱۷ هرچه بيشتر گروه تروريستي داعش را تحليل خواهد برد، رقابت براي تصرف اراضي، منابع و نفوذ در ميان بازيگران محلي و منطقه‌يي تشديد خواهد شد. اما داعش نيز باوجود تضعيف شدن به لحاظ نظامي روبه تاكتيك‌هاي تروريستي و شبه‌نظامي آورده و انجام حملات تروريستي در خارج را تشديد خواهد كرد. از طرف ديگر، گروه تروريستي داعش تنها نگراني اصلي نخواهد بود علاوه بر داعش، القاعده نيز احتمالا در سال ۲۰۱۷ فعال‌تر خواهد بود؛ چراكه مشغول بازسازي آرام و تدريجي خود در مكان‌هايي مثل شمال آفريقا و شبه‌جزيره عرب است