:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
با افزایش سرمایه 78 میلیارد تومانی و ارایه اطلاعات

ایران خودرو 960 میلیارد تومانی شد/ بازگشت به بورس با زیان 32 تومانی هر سهم

در پی برگزاری جلسه 10 دی هیئت مدیره ایران خودرو، سرمایه این شرکت با 78 میلیارد تومان افزایش به 960 میلیارد تومان رسید تا با توجه به ارایه گزارش عملکرد 9 ماهه و اعلام زیان 32 تومانی هر سهم آماده بازگشت به بورس شود.
کد خبر: ۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
 

به گزارش فارس، نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو که از 6 دی تاکنون بسته است به دلیل اعمال افزایش سرمایه و ارایه گزارش عملکرد 9 ماهه، طی روزهای آینده آماده بازگشت به بورس شد.

 *ایران خودرو 960میلیاردتومانی شد

 براساس این گزارش، هیئت مدیره این شرکت طبق اختیارات مجمع فوق العاده 29 تیر 90 و مجوز 21 آذر سال جاری سازمان بورس، 10 دی جلسه ایی را در مورد اجرایی کردن مرحله دوم افزایش سرمایه به مبلغ 78 میلیارد تومان برگزار و طی آن تصویب شد سرمایه آن از دو محل سود انباشته 35 میلیارد تومانی و مطالبات حال شده و آورده نقدی 43 میلیاردتومانی، افزایش یابد.

 به این ترتیب سرمایه اسمی ایران خودرو از 882 به 960 میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین مقرر شده هئیت مدیره این شرکت در مورد اجرای مرحله پایانی افزایش سرمایه تا 29 تیر سال آینده و پس از بررسی نتایج اجرای این طرح در چارچوب قانون بازار اوراق بهادار، تصمیم گیری کند، چرا که طبق مصوبه مجمع فوق العاده 29 تیر90 اختیار افزایش سرمایه شرکت از 630 به بیش از هزار و 538 میلیارد تومان در سه مرحله و برای مدت دو سال به هیئت مدیره تفویض شد.

 *اعلام زیان بیشتر با سرمایه جدید

 برپایه این گزارش، همزمان با ارایه این اطلاعات،گزارش عملکرد9 ماهه ایران خودرو هم منتشر شدتا طی روزهای آینده نماد این شرکت آماده بازگشایی شود، اما در شرایطی قیمت محصولات خودرو افزایش قابل توجهی یافته اند و مصوبات افزایش قیمت هم ابلاغ شده که این شرکت با پیش بینی زیان هر سهم به بورس بازگشت خواهد گشت. 

 این شرکت درحالی سود و زیان هر سهم سال مالی اسفند جاری با سرمایه 882 میلیارد تومانی ابتدا 371 ریال اعلام کرده بود که در سوم دی ماه به جای این سود 71 ریال زیان اعلام کرد. همچنین طبق آخرین محاسبات ارایه شده مدیران این شرکت، زیان ایران خودرو با سرمایه جدید 960 میلیارد تومانی به 320 ریال رسیده و در 9 ماهه این زیان با افزایش به 366 ریال بالغ شده است.

 * 4 دلیل مسئولان برای زیان ده تر شدن ایران خودرو

 در این رابطه مسئولان ایران خودرو چهار دلیل را برای این زیان اعلام کرده اند. اول؛ در پیش بینی فوق مقدار تولید و فروش انواع محصولات شرکت تعداد450 هزار دستگاه پیش بینی شده که این مقدار نسبت به بودجه پیشین 150 هزار دستگاه کاهش دارد. این کاهش متوجه ظرفیت قابل دسترس تولید در سال 91 است.

 دوم؛ افزایش در درآمد های سرمایه گذاری عمدتا ناشی از افزایش سود سهام شرکت های سرمایه پذیر به دلیل تغییر در سیاست تقسیم سود آنان بوده است. اهم این تغییرات شامل کاهش سود ایران خودرو خراسان از 550  به 2,619 میلیارد ریال؛ ایساکو از 196 به 1,713 میلیارد ریال و سرمایه گذاری سمند از 180 به 551 میلیارد ریال است.

در این مورد لازم است سرمایه گذاران به میزان سود انباشته و عملکرد سال جاری شرکت های فوق توجه کنند. در ضمن صورت های مالی 6 ماهه سال جاری شرکت ایران خودرو خراسان هنوز منتشر نشده است.

 سوم؛ افزایش نرخ فروش محصولات معادل 23 درصد نسبت به بودجه پیشین و از تاریخ 15 بهمن ماه سال جاری اعمال شده است.

چهارم؛ افزایش هزینه های مالی عمدتا ناشی از افزایش نرخ تسهیلات ریالی و افزایش نرخ هم ارز ریالی سود و کارمزد تسهیلات ارزی است .