:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
بلوغ جهانی خودروسازی ایران با سایپا کردستان

سایپا، از خودروسازی تا کارخانه سازی

قائم مقام گروه خودروسازی سایپا خبر داد: ساخت کارخانه سایپا کردستان بدست متخصصان داخلی انجام شده است و سایپا در این کار خودکفایی و استقلال داشته است...
کد خبر: ۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲

خبراقتصادی- محسن شمشیری: ساخت کارخانه سایپا کردستان، علاوه بر افتخار صنعتی، غرور ملی و نشاط مردم غیور کردستان، نقطه عطفی را در تاریخ تحولات صنعت کشور به ثبت رساند و ثابت کرد که سایپا در دوسال گذشته و تحت تاثیر تحولات مدیریتی مهندس پوستین دوز و همکاران او، علاوه بر ورود به  عرصه خودروساز جهانی و عرضه خودروی ملی،  به توانایی و بلوغ جهانی در طراحی، ساخت و راه اندازی کارخانه خودروسازی دست یافته است. بر این اساس، امروز، ملت ایران هم به خاطر راه اندازی کارخانه های جدید و هم به خاطر دستیابی به توان اجرایی و دانش فنی در احداث کارخانه خودروسازی  جشن می گیرد و  در آینده نیز شاهد گسترش این نهضت به سایر بخش های صنعتی  و خدماتی کشور  خواهد بود.




امروز، 2 اسفندماه 90 کلنگ احداث کارخانه تولید خودروی سایپا در استان کردستان با حضور معاون اول رییس جمهور، استاندار کردستان و مقامات محلی شهرستان بیجار به زمین زده شد.

این پروژه با سرمایه گذاری سایپا و بخش خصوصی زمینه اشتغال مستقیم بیش از 2500 نفر در فاز اول را فراهم خواهد کرد.

این کارخانه در زمینی به مساحت بیش از 150 هکتار در نزدیکی شهرستان بیجار احداث و بر اساس پیش بینی ها با تولید سالانه 105 هزار دستگاه خودرو به بهره برداری خواهد رسید.

روند کامل تولید خودروهای پلت فرم X100 و X200 و تامین بخشی از نیاز صادراتی گروه خودروسازی سایپا از اهداف تاسیس این پروژه خواهد بود.

کارشناسان، اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان و با اشتغالزایی بیش از 4 هزار و 500 نفر به طور مستقیم وغیر مستقیم را برآورد کرده اند.

اما آنچه شادی و افتخار احداث  این کارخانه خودروسازی سایپا در کردستان، را نسبت به سایر کارخانه های راه اندازی شده در کشور دوچندان کرده، تفاوت ویژگی ها و توان حرفه ای و دانش فنی به کار گرفته شده سایپا در این کارخانه با سایر کارخانه های کشور است .

زیرا به گفته مهندس سعید فلاحی قائم مقام گروه خودروسازی سایپا، در احداث و راه اندازی کارخانه خودروسازی سایپا بیجار در استان کردستان، در تمامی بخش ها و اقدامات، از توان علمی، فنی و اجرایی سایپا و متخصصان داخلی بهره برده ایم و به استقلال و خودکفایی در ایجاد کارخانه خودروسازی رسیده ایم.

محمدسعید فلاحی قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم احداث کارخانه تولید خودروی سایپا کردستان اظهار داشت: امروز کارخانه خودروسازی با همه تجهیزات بدست متخصصان گروه خودروسازی سایپا ساخته می شود.

ساخت خطوط تولید، ربات های صنعتی، خط رنگ برابر با استانداردهای بین المللی، تدارک زنجیره تامین، مهندسی قطعات، طراحی پلت فرم های جدید و ساخت خودروهای بومی از توانمندی های گروه خودروسازی سایپا است که بدون هیچ گونه وابستگی انجام می شود.

کارخانه خودروسازی سایپا در استان کردستان با سرمایه گذاری 3500 میلیاردریالی منجر به اشتغال مستقیم بیش از 2000 نفر و اشتغال وابسته نزدیک به 5000 نفر خواهد شد.

این کارخانه توسط گروه خودروسازی سایپا و با همکاری گروه سرمایه گذاری مدلل احداث خواهد شد. محصولات تولید کارخانه سایپا کردستان در بازار استان های غرب کشور و همچنین کشور عراق عرضه خواهند شد.

   

کارشناسان سایپا معتقدند که مهندس پوستین دوز مدیرعامل سایپا در دو سال گذشته، علاوه بر تحولات مربوط به تیراژ تولید، سودآوری، تنوع تولید، طراحی خودروی ملی، بهبود کیفی و خدمات پس از فروش و... به استراتژی و نکات مهمی همچون سرمایه گذاری سایپا در سایر کارخانه ها، قطعه سازی ها، بهبود مدیریت در زیرمجموعه ها، خودکفایی و استقلال در توان ساخت و ساز، انتقال دانش فنی  و... توجه داشته و علاوه بر تکمیل زنجیره های تولید و ارزش در خودروسازی که سایر خودروسازان نیز به آنها توجه دارند، به نکات عمده دیگری همچون خودکفایی در ساخت کارخانه خودروسازی، ماشین آلات، فناوری و دانش فنی بومی و ایرانی و... نیز توجه داشته است و ضمن تداوم همکاری با خودروسازان معتبر جهان، به خودکفایی و استقلال خودروسازی سایپا از قطعه سازی گرفته تا کارخانه خودروسازی توجه داشته است.

پوستین دوز از توان مردان صنعتی کشور و مشاوران و مدیران متخصص و شناخته شده کشور بهره برده و با میدان دادن و حمایت از آنها، زمینه تحولات بزرگی را موجب شده است که نتیجه آن سودآوری سایپا و رضایت سهامداران سایپا در بورس، سرمایه گذاری سایپا در شرکت های خودروسازی وقطعه سازی، ساخت سایت ها و کارخانه های جدید خودروسازی در داخل و خارج کشور و.... را مورد توجه قرار داده است.

محمدسعید فلاحی قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم احداث کارخانه تولید خودروی سایپا کردستان اظهار داشت: ساخت خطوط تولید، ربات های صنعتی، خط رنگ برابر با استانداردهای بین المللی، تدارک زنجیره تامین، مهندسی قطعات، طراحی پلت فرم های جدید و ساخت خودروهای بومی از توانمندی های گروه خودروسازی سایپا است که بدون هیچ گونه وابستگی انجام می شود.

کارخانه خودروسازی سایپا در استان کردستان با سرمایه گذاری 3500 میلیاردریالی منجر به اشتغال مستقیم بیش از 2000 نفر و اشتغال وابسته نزدیک به 5000 نفر خواهد شد.

این کارخانه توسط گروه خودروسازی سایپا و با همکاری گروه سرمایه گذاری مدلل احداث خواهد شد.

محصولات تولید کارخانه سایپا کردستان در بازار استان های غرب کشور و همچنین کشور عراق عرضه خواهند شد.

براین اساس، باید اعلام کرد که صنعت خودروسازی ایران و گروه خودروسازی سایپا به عنوان پیشتاز و پرچمدار تحولات صنعتی در خاورمیانه، نه تنها مراحل مختلف تاریخی سایپا یعنی مونتاژ، کپی کاری، قطعه سازی ئ تکمیل زنجیره های ارزش، مشارکت با خودروسازان معتبر، طراحی و مهندسی، خودروساز شدن و خودروساز جهانی شدن و حضور در بازار کشورهای دیگر را طی کرده است بلکه علاوه بر تولید خودروی ملی، در احداث کارخانه و خطوط تولید نیز به خودکفایی و استقلال رسیده است

به عبارت دیگر، علاوه بر نشاط و شادمانی مردم ایران و به خصوص کردستان به خاطر راه اندازی کارخانه خودروسازی سایپا در بیجار،  شادمانی و تحول بزرگتری را باید جشن بگیریم و آن افتخار بزرگ تاریخی و نقطه عطف تحولات صنعتی کشور در استقلال و خودکفایی ساخت کارخانه خودروسازی و خطوط تولید است.

 گروه خودروسازی سایپا به دنبال تحولات سه سال اخیر با مدیریت مهندس نعمت اله پوستین دوز، علاوه بر توجه به اهداف برنامه سمت 90 و  پرواز 95 که افزایش تولید، تنوع محصولات جدید، بهبود کیفیت، خدمات پس از فروش، سرمایه گذاری های بزرگ اقتصادی و مالی در شرکت های مختلف و طراحی خودروی ملی، را به همراه داشته است اکنون در ساخت  و راه اندازی کارخانه خودروسازی، از طراحی اولیه، ساخت خطوط تولید، سالن رنگ و  قطعه سازی گرفته تاخطوط رباتیک، طراحی پلت فرم، مجموعه سازی، شبکه خدمات پس از فروش و... از توانایی بالایی برخوردار شده است و به راحتی آمادگی دارد که در هر نقطه از استان های کشور و کشورهای منطقه، به طراحی و راه اندازی کارخانه خودروسازی اقدام کند

 

براین اساس باید اعلام کنیم که سایپا با یک تولد مجدد و نقطه عطف در تاریخ خودروسازی همراه است و اکنون که تمام مراحل خودروساز شدن را طی کرده به مرحله بلوغ جهانی شدن خودروسازی ایران قدم گذاشته است

امروز صنعتگران وخودروسازان ایران به این افتخار دست یافته اند که نه تنها کارخانه احداث و راه اندازی می کنند بلکه به توانایی و استقلال و خودکفایی  و بلوغ صنعتی در احداث کارخانه خودروسازی دست یافته اند.

بدون شک، این نقطه عطف در تاریخ تحولات صنعتی ایران، در ذهن صنعتگران و علاقه مندان به رشد و توسعه اقتصاد ایران ثبت خواهد شد و می تواند الگویی برای سایر صنایع و خدمات کشور باشد زیرا همان گونه که خودروسازی در هر منطقه باعث تحول در صدها کارخانه و خدمات و شاخص های رفاهی و اجتماعی و اقتصادی می شود، بلوغ صنعتی  وجهانی شدن خودروسازی ایران وتوانمندی و استقلال و خودکفایی در ایجاد کارخانه خودروسازی می تواند غرور ملی، توان صنعتگران و بالندگی فنی و اشتغال جوانان کشور را چند پله ارتقا دهد.

خودروسازی ایران در بسیاری از تحولات صنعتی و اقتصادی و اجتماعی، باعث تحول و تغییر شاخص های اقتصادی و اجتماعی شده است و موتور محرک سایر صنعت ها بوده و به همین خاطر صنعت صنعت ها نام گرفته است.

از این رو، احداث کارخانه خودروسازی سایپا در کردستان نیز می تواند ضمن این که غرور وافتخار ملی را دو چندان می کند و به مردم ایران و به خصوص مردم غیور کردستان نشاط  و شادابی می دهد، باعث خواهد شد که نهضت کارخانه ساختن و تحول در انقلاب صنعتی ایران را با سرعت بیشتری پیش رو داشته باشیم.

امید است که در کنار این تحولات شگرف در خودروسازی کشور و نهضت کارخانه سازی، شاهد توسعه پایدار صنعتی و اقتصادی کشور باشیم و به موازات تحول در خودروسازی، در سایر صنایع، شهرسازی، خدمات، اطلاع رسانی، بافت هندسی خیابان ها و جاده ها، استانداردهای ساخت و ساز، سوخت، محیط زیست و.... نیز شاهد تحول و رشد باشیم و توسعه ای همگن، پایدار و همه جانبه را شاهد باشیم.

ساخت کارخانه در خارج کشور

گروه خودروسازی سایپا علاوه بر موفقیت های بزرگ در زمینه ساخت کارخانه خودروسازی و راه اندازی خط تولید در شهرهای مختلف کشور از کاشان و خمین گرفته تا کردستان وشمال کشور، در راه اندازی خطوط تولید خودرو در کشورهای منطقه با هدف توسعه صادرات خودروسازی ایران، گام های بلندی برداشته است.

محصولات سایپا تاکنون به کشورهای سودان، سوریه، عراق، مصر و الجزایر صادر شده و مذاکرات مختلفی برای حضور سایپا در کشورهای منطقه از جمله بنگلادش، سایر کشورهای آفریقایی و آسیایی انجام شده است.

نکته مهم در این زمینه این تحول بزرگ صنعتی است که سایپا مانند بسیاری از خودروسازان جهان که تنها به ایجاد خط مونتاژ توجه دارند فقط به مونتاژ قطعات اکتفا نکرده بلکه با ایجاد کارخانه خودروسازی، از طراحی  و ساخت کارخانه، تا قطعه سازی، آموزش، تولید، خدمات پس از  فروش و..... را مورد توجه قرار داده و از مزیت های مختلف موجود در هر منطقه از بازار های جدید تا خدمات پس از فروش، ساخت قطعه، نیروی کار، ماشین آلات و... را مورد توجه قرار داده وهمین نگاه سایپا باعث استقبال کشورهای مختلف شده است و آنها احساس می کنند که فناوری و دانش فنی به این کشورها منتقل شده و از توان نیروی انسانی و فنی آنها استفاده می شود و می توانند خودروهایی ایمن، ارزان و با فناوری روز را در کشور خود تولید کنند.  

گروه خودروسازی سایپا، با همکاری خودروسازی پان نیجریه، یک کارخانه خودروسازی در نیجریه خواهد ساخت.

شرکت خودروسازی پان نیجریه، فعال ترین خودروساز در نیجریه است. خبر ساخت این کارخانه در ششمین نمایشگاه خودرو در لاگوس اعلام شد. مسئولان پان تک تایید کرده‌اند که این کارخانه تحت برند سایپا ساخته  خواهد شد.

پیش از ساخت کارخانه، محصولات ساخته شده سایپا به این کشور صادر خواهد شد. سایپا اعلام کرده است که خودروهای ارزان قیمت را در نیجریه خواهد ساخت. با توجه به اینکه  مدل ۱۳۲ سایپا در غرفه پان نیجریه در نمایشگاه لاگوس به نمایش درآمده بود، به نظر می‌رسد این مدل سایپا برای تولید در نیجریه انتخاب شده است
مجید جمالی، مدیر بازاریابی خارجی سایپا در نمایشگاه لاگوس، گفت که اولین محموله خودروهای سایپا به زودی به نیجریه ارسال خواهد شد. محصولات سایپا با هدف فروش به اقشار کم درآمد، دانشجویان و کسانی که بودجه کمی برای خرید ماشین دارد، عرضه می‌شود.
شرکت پان تک، شاخه‌ای از پان نیجریه برای ساخت این کارخانه با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

تولید بیش از 50 هزار دستگاه خودرو در کارخانه سایپا کردستان

 

به گفته امین شعبانی” نماینده مردم سنندج، دیوان‌دره و کامیاران، این کارخانه در سه کیلومتری ورودی شهرستان بیجار جنب نیروگاه برق این شهر قرار گرفته و می‌تواند ۵۱ هزار خودرو تولید کند و علاوه بر درآمدزایی اقتصادی، ارزش افزوده صنعتی، برای بسیاری از جوانان اشتغال ایجاد کنیم.

به عقیده کارشناسان صنعتی و اقتصادی، این کارخانه صنایع و خدمات مختلفی را در رابطه با خودروسازی توسعه می دهد و منشا رونق  و توسعه فناوری و تحولات اقتصادی منطقه خواهد بود.

این واحد صنعتی در زمینی به مساحت چهار هزار و 500 هكتار و سرمایه گذاری 400 میلیارد تومان با مشارکت شركت خودروسازی سایپا به همراه گروه صنعتی مدلل  احداث خواهد شد

با بهره برداری از این واحد صنعتی برای دو هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود. و با اشتغال غیر مستقیم، حدود 5 هزار نفر در رابطه با فعالیت این کارخانه اشتغال خواهند داشت.

به گفته برخی کارشناسان، کارخانه خودروسازی سایپا بیجار بر اساس زمانبندی‌های به عمل آمده در کمتر از 3 سال به بهره‌برداری خواهد رسید . پروژه کارخانه خودروسازی سایپا بیجار از عنایات سفر مقام معظم رهبری و سفرهای استانی هیئت دولت به کردستان است که با ساخت این کارخانه تحولات عظیمی در سطح استان ایجاد خواهد شد.

مزیت مثبت این کارخانه توسعه سایر خدمات و صنایع در کردستان است و روند صنعتی شدن و افزایش رفاه مردم غیور کردستان را به همراه خواهد داشت و در کنار این کارخانه انواع صنایع تبدیلی و مادر، قطعه سازی و ... رشد و توسعه می یابند.

معاون اول رییس جمهوری امروز سه شنبه در دومین روز از سفر خود به استان كردستان به منظور كلنگ زنی چند پروژه صنعتی به شهرستان بیجار سفر كرده است.

 

جشن مردم بیجار بعد از مراسم افتتاح پروژه خودروسازی سایپا کردستان

 

به دنبال احداث کارخانه تولید خودروی سایپا در استان کردستان موجی از شادی شهرستان بیجار را فرا گرفته است.

 

با انجام مراسم شروع پروژه کارخانه خودروسازی در بیجار، نمایندگان ادواری مردم بیجار سه روز جشن صنعتی در این شهرستان اعلام کردند و مردم در شهر با در دست گرفتن پرچم های جمهوری اسلامی ایران و سایپا به جشن و سردادن شعارهایی در تشکر از مقام معظم رهبری و دولت خدمت گذار پرداختند.

مسئولین استانی، فرماندار و امام جمعه بیجار با ابراز خوشحالی، حمایت خود را از این پروژه صنعتی اعلام کرده و اظهار داشتند با تمام توان در به ثمر رسیدن این پروژه همکاری خواهند کرد.

کسبه و جوانان منطقه ضمن ابراز خوشحالی از احداث کارخانه سایپا در این شهر نسبت به ایجاد اشتغال از طریق این پروژه ابراز امیدواری می کنند.