:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
واعظی در مراسم روز جهانی ارتباطات:

27.5 میلیون گوشی هوشمند در دست مردم، 18 میلیون مشترک اینترنت در کشور

وزیر ارتباطات گفت: در حال حاضر بیش از27 میلیون و 500 هزار نفر از گوشیهای هوشمند استفاده می کنند و طی دو سال گذشته تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت خانگی از 3.3 میلیون به حدود 9 میلیون نفر رسیده که به همین تعداد هم مشترک اینترنت همراه وجود دارد.
کد خبر: ۵۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
1428913187402_hamidreza dastjerdi -9.JPG

خبر اقتصادی - یک روز پس از روز جهانی ارتباطات مراسم این روز با حضور معاون اول رئیس جمهور در وزارت ارتباطات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در این مراسم به ارائه آمارهایی از دستاوردهای وزارت ارتباطات در یک سال اخیر پرداخت و عنوان کرد: ظرفیت شبکه انتقال کشور طی یک سال گذشته سه برابر افزایش داشته و ظرفیت پهنای باند داخلی نیز در این مدت چهار برابر شده است.

وی همچنین اظهار کرد: دولت الکترونیک، توسعه کسب و کار، اشتغال دانش بنیان و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله مهم ترین اولویت های ما برای سال جاری است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم حدود 80 درصد کشور را تحت پوشش دولت همراه درآوریم.

واعظی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: درحال حاضر بازار آی سی تی کشور حدود 20 هزار میلیارد ارزش دارد که جا دارد این رقم تا مرز60 هزار میلیارد نیزافزایش پیدا کند.

وی همچنین از اختصاص 90 میلیارد وام وجوه اداره شده در سال 1393 خبر داد و گفت: برای سال جاری نیز در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود 120 میلیارد وام وجوه اداره شده تعریف شده است که طی سال جاری در چهار نوبت برای اختصاص این وام فراخوان های متعددی منتشر خواهد شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری ازصحبتهای خود به افزایش محتوای تولید شده در داخل کشور اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیز اگر تا کنون 10 درصد محتوا در داخل کشور تولید می شد اکنون این رقم به 36 درصد رسیده و امیدواریم تا سال آینده به حدود 80 درصد برسد.

وی همچنین به صادرات نرم افزار اشاره کرد و یادآور شد: در جلسه اخیر شورای عالی صادرات از سوی معاون اول رئیس جمهوری مقرر شده است که وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهادی ارائه کنند که بر اساس آن صادرات نرم افزار در دستور جدی کار قرار گیرد.

واعظی درباره دسترسی شهرهای مختلف کشور به خدمات نسل های سه و چهار عنوان کرد: تا پایان سال گذشته بیش از 200 شهر کشور به شبکه نسل سه دسترسی پیدا کردند و تاکنون نیز حدود 70 شهر کشور تحت پوشش شبکه نسل چهار قرار گرفته اند.

بیش از 80 درصد مردم سواد فاوا دارند!
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به صحبت پرداخته و عنوان کرد: بیش از 80 در صد مردم ایران سواد فاوا دارند و 17 درصد دانشجویان کشور نیز در این عرصه فارغ التحصیل شده اند که این امر نشان می دهد ما برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور آمادگی لازم را داشته و باید از این فرصت بهره ببریم.

رحمانی با بیان اینکه حضور پست بانک در مناطق محروم توانسته است بسیاری از مشکلات مالی و اقتصادی روستاییان را حل کند گفت: فلسفه پست بانک حمایت از مناطق روستایی و مناطق محروم است که در اساس با سیاستهای سایر بانکها در کشور تفاوت دارد و بر همین اساس عدم واگذاری آن به بخش خصوصی منافع بیشتری را در پی دارد.

وی در ادامه برلزوم اهمیت به افزایش تولید داخل ملی در کشور تاکید کرد و گفت: در سال 1384 در حدود 800 میلیون دلار تجهیزات وارد کشور شد که این رقم در سال 1392 به سه میلیارد دلار رسیده است. که این آمارها نشان می دهد باید بتوانیم مطابق با سیاستهای کلی کشور وضعیت تولید داخلی خود را ارتقاء دهیم.

وی گفت: تولید ملی باید به یک نهضت تبدیل شود و از تمام اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای فعال در حوزه ICT درخواست داریم برای رونق این بخش اهمیت جدی قائل شوند.

نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اهمیت افزایش تولید نرم افزارهای بومی تاکید کرد :در این حوزه 85 محور توسط مرکز پژوهش های مجلس شناسایی شده است.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود هم به بحث مخابرات پرداخت و گفت: در سفری به شیراز متوجه شدم که کارخانجات مخابراتی ما که روزی در رتبه چهارم دنیا بود در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برد؛ همانجا با خود فکر کردم کاش همان روز که مخابرات را واگذار کردیم شرکت‌های مخابراتی و در ارتباط با ان را هم واگذار می‌کردیم که اکنون به این وضعیت برنخوریم.

به گزارش ایسنا، دربخش های دیگر این مراسم نیز برگزیدگان جشنواره فاوا معرفی شدند اما نکته جالب اینکه در جشنواره امسال اپراتورهای همراه موفق به دریافت هیچ جایزه ای نشده بودند.