:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

افغانستان مشتری گازی ایران می‌شود؟

درپی برنامه وزارت نفت مبنی بر افزایش سهم 1.5 درصدی ایران در تجارت جهانی گاز به 10 درصد با اولویت صادرات به کشورهای همسایه، پس از بغداد، بصره و عمان اکنون مذاکره با افغانستان به منظور صادرات گاز به این کشور در حال انجام است اما ابهاماتی در این زمینه وجود دارد و دو طرف هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده اند.
کد خبر: ۵۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۸
184-4.jpg

خبر اقتصادی - مذاکرات ایران و افغانستان از اواخر سال گذشته آغاز شده و در سال جاری ادامه یافته است، اما گفته می‌شود بازار افغانستان آماده وارد گاز نیست و این اولین بار است که آنها در زمینه واردات گاز اقدام می‌کنند.

در این راستا عزیز الله رمضانی، مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به مذاکرات انجام شده با افغان ها، گفته که با وجود این که این کشور سیستم و ساختار صنعت گاز از جمله خط انتقال و شبکه داخلی را ندارد، در نظر داریم مذاکره با این کشور را تا رسیدن به هدف مورد نظر ادامه دهیم.

به گفته او، ادامه مذاکره بصورت جدی از سوی دو طرف تداوم دارد تا نتیجه حاصل شود.

به گزارش ایسنا، پیش‌تر مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این که افغانستان بازار بالقوه ای برای صادرات گاز ایران بشمار می رود و امکان تبدیل این کشور به یک مشتری بالفعل گاز ایران وجود دارد،‌ از تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر امکان گازرسانی به شهرهای مرزی افغانستان با اجرای خط لوله 100 کیلومتری و انشعاب از شبکه گاز استان خراسان جنوبی وجود دارد و در صورت مذاکره دولت افغانستان امکان گازرسانی از طریق خط لوله و مینی ال ان جی قابل بررسی خواهد بود و در صورت انعقاد قرارداد زیرساختهای احداث خط لوله برای صادرات گاز به افغانستان فراهم می‌شود.