:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
رییس اتحادیه کارگران تشریح کرد:

شهرکهای صنعتی از ورشکستگی تا ایجاد اشتغال

رییس اتحادیه کارگران قرار‌دادی و پیمانی کشور با بیان اینکه زیرساختهای موجود کشور آمادگی ایجاد 800 هزار شغل در سال را ندارد، احیای شهرکهای صنعتی و جلوگیری از واردات بی رویه کالا را در ایجاد فرصتهای شغلی موثر دانست.
کد خبر: ۵۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
7779.jpg

خبر اقتصادی - فتح الله بیات اظهار کرد: برابر آمارها بیش از چهار میلیون و 700 هزار دانشجوی آماده ورود به بازار کار داریم که ضمن داشتن تحصیلات بالا توقع کار دارند اما دولت هم در فشار است و توان مالی بالایی ندارد.

به گزارش ایسنا، وی درباره منابع پیش‌بینی شده در بودجه برای توسعه اشتغال گفت: این مبالغ به تنهایی پاسخگوی ایجاد شغل نیست بلکه بانکها هم باید به کمک بیایند و در بحث نقدینگی و تزریق وام به بخش‌های صنعت و تولید پیشقدم شوند و بدهی کارفرمایان و بنگاهها را امهال کنند.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور ادامه داد: ایجاد 800 هزار شغل در سال به منزله آن است که به نیاز شغلی 800 هزار متقاضی کار در سال پاسخ داده شود ولی قبل از آن باید ساز و کار تحقق این هدف پیش‌بینی شود.

بیات با اشاره به حجم بالای تقاضای کار در کشور تصریح کرد: در بحث ایجاد شغل تنها وزارت کار مسوول نیست بلکه باید تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌ها از بخش پتروشیمی و نفت و گاز گرفته تا صنعت، معدن و تجارت همه به کمک بیایند.

وی گفت:در طول هشت سال گذشته کمتر از 500 هزار شغل به وجود آمد در حالی که اگر وضعیت اشتغال به حد تعادل می‌رسید و دستکم سالی 200 هزار شغل ایجاد می‌شد می‌توانستیم بیش از دو میلیون شغل به وجود آوریم و با افزایش روز افزون تعداد متقاضیان بازار کار مواجه نبودیم.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور در عین حال با بیان این‌که واردات بی‌رویه کالا به اشتغال کشور لطمه می‌زند، تصریح کرد: گمرکات باید کنترل شوند و محصولاتی که از داخل امکان تامین و تهیه دارند گسترش یابد.

بیات احیای شهرک‌های صنعتی را گام موثری در گسترش اشتغال دانست و گفت: امروز بیشتر صنایع و شهرکهای صنعتی دچار مشکل نقدینگی و گرانی مواد اولیه هستند و در حالت رکود و تعطیلی به سر می‌برند در صورتی که اگر این موضوع از طریق بانکها حل شود به اشتغالزایی کشور کمک می‌کند.

به گفته وی به دلیل عدم پرداخت یارانه تولید به بخش‌های صنعتی و تعدیل نیروهای کار بیش از 6000 کارگاه تعطیل شده‌ و به سمت ورشکستگی رفته‌اند.

بیات متذکر شد: در حال حاضر بیشتر شهرک‌های صنعتی تعطیل و فعالیت‌ آنها راکد شده و آنهایی هم که کار می‌کنند با ظرفیت بیش از 40 درصد نیست بنابراین اگر شهرک‌های صنعتی تا 90 درصد فعال شوند و دو شیفت کار کنند حجم وسیعی از نیروهای کار را جذب و به توسعه اشتغال کشور کمک می کنند.