:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
با تشریح آمارهای خط "مشاوره تلفنی جامعه کار و تولید"عنوان شد

مسائل روانی اجتماعی، در صدر مشکلات جامعه کارگری

رییس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس اطلاعات "خط مشاوره تلفنی جامعه کار و تولید" بیشترین مشکلات جامعه کارگری کشور در حوزه مسائل روانی اجتماعی قرار دارد.
کد خبر: ۵۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
1430483459884_isna-8.jpg
خبر اقتصادی - مجید رضازاده ضمن بیان اینکه خط "مشاوره تلفنی جامعه کار و تولید" با شماره 43945 با همکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته افتتاح شده است، افزود: این خط تلفن برای پاسخگویی به نیاز های مشاوره‌ای جامعه کارگری و خانواده‌های انها راه اندازی شده و همه روزه به جز روزهای تعطیل از هشت صبح تا هشت شب پاسخگوی مخاطبان است.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه تصریح کرد: چنانچه این افراد نیاز به مشاوره‌های حضوری داشته باشند نیز از طریق بانک اطلاعاتی جامعی که در این مرکز وجود دارد، آنها را به نزدیکترین مرکز مشاوره حضوری ارجاع خواهند داد.

رییس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه 50 درصد کسانی که تا به حال با این مرکز تماس گرفته‌اند دارای "مشکلات روانی اجتماعی" بوده‌اند، ادامه داد: این مشکلات، اختلال تلقی نمی‌شوند و شامل مسائلی چون مشکلات خلقی، مشکلات بین فردی، خانوادگی، مسائل و مشکلات جنسی و غیره هستند.

رضازاده افزود: 20 درصد افرادی که تاکنون با این سامانه تماس گرفته‌اند نیز دارای اختلالات روانی همچون اختلال اضطراب، مصرف مواد، اختلالات خلقی و... بوده و 30 درصد نیز نیاز به راهنمایی و مشاوره در حوزه‌های مختلف اجتماعی مانند مشاوره‌های ازدواج، تربیتی، برنامه‌ریزی تحصیلی وغیره داشته‌اند.

وی شایع ترین اختلال روانی در میان جامعه هدف را با توجه به اطلاعات این خط تلفن "اختلال اضطراب" دانست و گفت: 40 درصد کسانی که مبتلا به اختلال بوده‌اند دارای اختلال اضطراب بوده و همچنین شایع‌ترین مسئله در میان گروهی که نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتند نیز "مشاوره‌های قبل از ازدواج " با 20 درصد تماس‌ها در گروه دریافت کنندگان مشاوره و راهنمایی، بوده است.

رییس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی هم چنین افزود: درمیان کسانی که دارای مشکلات روانی اجتماعی بوده اند نیز، مشکلات بین فردی با 83 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

رضازاده درادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه جامعه کار و تولید استرس‌های روانی بیشتری را به همراه درجات مختلفی از اضطراب و هیجانات منفی محیط کار دریافت می‌کنند، نیاز بیشتری به مداخلات روان شناسی دارند.

وی افزود: اگر هدف ما توسعه پایدار و همه جانبه است باید به انسان و نیروی کار به عنوان محور جامعه و تولید توجه ویژه داشته و به سلامت روانی آن اهمیت بدهیم و درچنین شرایطی رشد و توسعه نیز درجامعه محقق خواهد شد؛ درحال حاضر نیز سازمان بهزیستی کشور با ارج نهادن به این موضوع این خط تلفنی جداگانه را ویژه جامعه کار و تولید راه‌اندازی کرده است.

رییس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی درخصوص مسائلی که خانواده‌ها می توانند برای حل آن و یا دریافت مشاوره با این خط تماس برقرار کنند گفت: خانواده‌ها می‌توانند درخصوص مسائلی چون مشکل با همسر و یا فرزندان، تصمیم گیری،با همکاران، تحصیل و تربیت فرزندان، مشکلات خلقی، عصبانیت، پرخاشگری، مشکلات و یا اختلالات اضطرابی، حقوقی وغیره با این خط تلفنی تماس برقرار کنند.

تهیه اطلس جامع جامعه کارگری

رضازاده هم چنین از تهیه اطلس جامع جامعه کارگری خبر داد و افزود: در طرح "غربالگری سلامت روان جامعه کار و تولید" که با همکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حال انجام است، در صدد تهیه اطلس جامعی با هدف ارتقای سلامت جامعه کار و تولید هستیم.

رضازاده تصریح کرد: بر اساس این اطلس خواهیم فهمید در کدام مناطق چه اختلالاتی و به چه علت وجود داشته و شایع شده است.

رییس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: پس از تهیه این اطلس جامع، مداخلات کمی و کیفی خود را درخصوص مشکلات و آسیب‌های جامعه کار و تولید و با توجه به میزان و نوع اختلالات هر منطقه انجام خواهیم داد.

وی در ارتباط با چگونگی جمع آوری اطلاعات این اطلس جامع، عنوان کرد: در مراحل تهیه اطلاعات خوشه‌هایی از جامعه کار و تولید که در کارگاه‌های تولیدی و جامعه کارگری حضور دارند را شناسایی و انتخاب کرده، مصاحبه‌هایی را انجام داده و از این طریق به اطلاعات سلامت روان آنها دست خواهیم یافت.

رضازاده در پایان گفت: امیدواریم در نیمه دوم سال جاری این اطلس تهیه شود تا پس از آن بتوانیم تمامی مداخلات خود را بر اساس آن انجام داده و بر همین مبنا مراکز مشاوره را ایجاد و توسعه دهیم.