:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
معرفي كتاب

بررسی وضعیت تشیع و تصوف در دورۀ ایلخانان

بررسی وضعیت تشیع و تصوف در دورۀ ایلخانان»، اواخر اسفند ماه 1393 در تهران به چاپ رسید. کتابی است که وضعیت شیعه، علمای شیعه، تصوف و خانقاهها را هنگام هجوم مغولان و نواده های آنها در ایران، مورد بررسی و واکاوی قرار می دهد. مؤلف و گرداورندۀ آن سمیرا بهزادی است که نشر لیان آن را به چاپ رسانده.
کد خبر: ۵۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
خبراقتصادي - «بررسی وضعیت تشیع و تصوف در دورۀ ایلخانان»، اواخر اسفند ماه 1393 در تهران به چاپ رسید. کتابی است که وضعیت شیعه، علمای شیعه، تصوف و خانقاهها را هنگام هجوم مغولان و نواده های آنها در ایران، مورد بررسی و واکاوی قرار می دهد. مؤلف و گرداورندۀ آن سمیرا بهزادی است که نشر لیان آن را به چاپ رسانده است.





کتاب در 212 صفحه  و قطع وزیری و رنگی به چاپ رسیده است.
بهزادی در این کتاب، اوضاع و چگونگی شرایط قرن هفتم ایران (قرن میانی)، نحوه حکومت خوارزمشاهیان، خلافت عباسی، شیعیان اسماعیلیه، چگونگی و چرایی حملۀ مغولان به ایران، نحوۀ مملکتداری نواده¬های مغولان، همچنین چگونگی وضعیت شیعیان در آن روزگار، علماء شیعه و نقشی که آنها در تغییر مذهب بعضی از ایلخانان داشته¬اند، وجود علماء و سیاستمداران بزرگی چون خواجه نصیرالدین توسی، علامه حلی و... را بررسی کرده. همچنین در این کتاب به چگونگی وضعیت تصوف و خانقاهها در این دوره نیز پرداخته شده. ایشان گذری نیز به معماری مساجد و خانقاهها در آن دوره زده است.
این کتاب برای علاقمندان به تاریخ میانی ایران، تاریخ تشیع و تصوف، وضعیت مردم و علما و دانشمندان شیعه در آن دوره و دوستدارانی که به آن دوران علاقمند هستند بسیار مفید است. مطالب همه با ارجاعات مستقیم منابع دست اول و کتب تحقیقاتی موجود در بازار جمع-آوری شده. هر چند منابع قرن هفتم تقریبا محدود می¬باشد. همین مسأله باعث شده، کتاب از نظر علمی در سطح قابل توجهی قرار گیرد. مؤلف سعی کرده نثر آن را روان کند تا برای همه مردم قابل فهم و خواندنی باشد.