:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
توسط افراد ناشناس، شب گذشته در فرانسه

ترور سه عضو ارشد پ.ک.ک در فرانسه / هدف از کشتن سران پ ک ک در اروپا چیست؟

منابع خبری امروز صبح اعلام کردند که سکینه جانسیز یکی از موسسان حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک ، فیدان دوغان نماینده یکی از ارگانهای وابسته به پ.ک.ک بنام کنگره ملی کردستان و لیلا سولماز نیمه شب گذشته توسط افراد ناشناس کشته شدند.
کد خبر: ۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰



خبراقتصادی: سه تن از سران پ.ک.ک شب گذشته در فرانسه به قتل رسیدند. منابع خبری امروز صبح اعلام کردند که سکینه جانسیز یکی از موسسان حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک ، فیدان دوغان نماینده یکی از ارگانهای وابسته به پ.ک.ک بنام کنگره ملی کردستان و لیلا سولماز نیمه شب گذشته توسط افراد ناشناس کشته شدند.


 در پی قتل این سه نفر پلیس فرانسه با تایید مرگ آنها درصدد تشکیل پرونده ائی برای بررسی قتل این افراد است.

کارشناسان سیاسی معتقد هستند که همزمان با رایزنی ترکیه با عبدالله اوج الان تصفیه عوامل تندرو این حزب که در این گروه تاثیرگذار هستند شروع شده است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جسد 3 تن از اعضاء بلندپایه پ‌ک‌ک در «مرکز اطلاع رسانی کردستان» در پاریس کشف شده که هر یک با شلیک گلوله‌ای در سر کشته‌ شده‌اند.

یک منبع از پلیس فرانسه به خبرگزاری فرانسه گفت: با نگاه به صحنه جرم اینگونه به نظر می‌رسید که این اقدام خودکشی بوده اما تحقیقات واقعیت را به طور دقیق مشخص خواهد کرد.

«مانوئل والس»، وزیر کشور فرانسه که عازم محل قتل شده بود، گفت، هنوز خیلی زود است درباره این کشتار اظهار نظر  کنیم و باید تحقیقات لازم صورت پذیرد.

بنا به اعلام رسانه‌ها، یکی از این سه زن با نام «فیدان دوگان»، مسئول مرکز اطلاع‌رسانی کردستان بود و دو زن دیگر که هویت آنها مشخص نشده، از فعالان کرد بوده‌اند. با این حال یک پایگاه خبری کرد گزارش داد، نام یکی از این دو فعال، «سکینه جان سز» از بنیان‌گذاران کرد پ.ک.ک و از یاران نزدیک «عبدالله اوجالان»، رهبر زندانی شبه نظامیان کُرد بوده است.

افشاء این موضوع که یکی از کشته‌شدگان بنیان‌گذار گروه تروریستی پ ک ک بوده، این گمانه را به وجود آورده که دولت ترکیه به نوعی در این ماجرا دخیل باشد آنهم در شرایطی که دولت آنکارا در حال مذاکره و توافق با عبدالله اوجالان بر سر چارچوبی به منظور پایان دادن به درگیری میان دو طرف و خلع سلاح شورشیان کُرد در ازای افزایش حقوق اقلیت‌هاست.

با این حال این مذاکرات نمی‌تواند به معنای پایان خصومت این دو با یکدیگر باشد به ویژه اینکه دولت ترکیه در کمتر از دو سال پیش نیز سیاست تعامل با پ ک ک را در پیش گرفت و پس از آن با اعلام آتش بس از سوی پ‌ک‌ک، افق برقراری صلح بین ترکیه و پ‌ک‌ک پس از 30 سال مناقشه به نظر روشن می‌رسید.

شورشیان پ ک ک که می‌خواستند سلاح‌های خود را به زمین بگذارند، در بازگشت به خانه‌هایشان همانند قهرمانان ملی مورد استقبال کُردها قرار گرفتند که این موضوع احساسات ملی‌گرایانه ترک‌ها را برانگیخت و به دستگیری بسیاری از اعضاء و هواداران این حزب انجامید. از آن زمان بود که روابط پ‌ک‌ک با دولت ترکیه دوباره رو به وخامت گذاشت و شورشیان این گروه که حملات خود را افزایش داده بودند، در 23 جولای با تصرف مناطقی در شهر سمدینلی واقع در جنوب شرق ترکیه، مرحله جدیدی از مبارزه خود را آغاز کردند.

با توجه به خلف وعده آن زمان دولت ترکیه بعید به نظر نمی رسد، در این دور از گفت‌وگوها میان آنکارا و اوجالان، دولت ترکیه به منظور تضعیف این گروه بخواهد سه تن از اعضاء فعال این گروه را به قتل برساند.