:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
بانکی خصوصی که وظیفه ای ملی را به عهده گرفته است

عملکرد موفق بانک سامان در تحقق اقتصاد مقاومتی، تامین دارو، غذا و نیازهای بخش صنعت

بانک سامان به جای آن که مانند بسیاری از بانک های خصوصی جهان به دنبال تجارت سودآور کالاهای مصرفی و لوکس و آماده مصرف باشد، ضرورت های اقتصاد کشور از جمله تامین غذا و دارو را محور فعالیت عمده خود قرار داده است. کمک به تولید و صادرات و صنعت را محور قرار داده و به عنوان یک بانک جدی و حامی صنعت و تولید و رفع چالش های اساسی اقتصاد ایران مطرح شده است
کد خبر: ۳۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
خبر اقتصادی - بانک سامان به جای گردش مالی در خریدو فروش و واردات کالاهای مصرفی و سودآوری آن، با اقدامات موثر در چارچوب تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مقابله با شرایط تحریم به تامین تسهیلات کلان و حمایت مؤثر از فعالیت شرکت‌های فعال در صنایع دارویی و غذایی و صنایع کشور توجه داشته و در راستای منافع ملی حرکت کرده است.




 مدیریت و کارکنان بانک سامان با اقدامات موثر خود در سال‌های اخیر، نقشی موثر در جهت بهبود روش‌های بانکداری، جلب رضایت مشتریان، کمک به اقتصاد ملی در چارچوب تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مقابله با شرایط تحریم اقتصادی داشته است و با تامین تسهیلات کلان و نیازهای ارزی دارویی و غذایی کشور، حمایت مؤثری از فعالیت شرکت‌های فعال در صنایع دارویی و غذایی و سایر صنایع و تولیدات کشور داشته است.



 
بانک سامان مانند هر بانک خصوصی دیگری قاعدتا باید به جذب منابع، عقود مشارکتی، و طرح‌های عمرانی و تجاری تمایل داشته باشد، تا از عواید تجارت بینالمللی و داخلی سود ببرد. 
اما این بانک، در سال‌های اخیر و مواجه شدن اقتصاد ایران با چالش‌های جدید تحریم اقتصادی و بانکی، وارد میدان تامین نیازهای اساسی کشور شد و بخشی از بار سنگین تامین نیازهای دارویی و غذایی کشور را به عهده گرفت. 
امروز بانک سامان در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مقابله با تحریم‌ها و تامین نیازهای اساسی کشور، بانکداری اخلاقمدار و مبتنی بر نیازهای اساسی جامعه و انسان‌های دردمند و نیازمند را به عهده گرفته تا رنج هموطنان بیمار را کاهش دهد. 
دغدغه انسانی و حقوق بشری داشتن و تامین دارو برای بیمارانی که رنج و درد دارند کاری است که در دنیای پر از رقابت و تلاش بانک‌ها و شرکت‌ها برای کسب سود، نیازمند گذشت و البته شایسته قدردانی است. وقتی پدر و مادر، خواهر یا برادری شاهد پرپر زدن عزیزان بیمار خود بودند، معدود نهادهای اقتصادی از جمله بانک سامان، وارد حوزه دارو و غذا شدند تا در تامین نیازهای معیشتی و ضروری زندگی، هموطنان خود را یاری دهند. 



ازسوی دیگر بانک سامان با تامین نیازهای ریالی و ارزی بخش تولید و صنایع و بازرگانان کشور، تامین نیازهای ارزی از محل صندوق توسعه ملی، کمک به مدرسه سازی و فعالیت‌های خیریه، تامین وام ازدواج جوانان و... اقدامات گسترده ای را در دستور کار قرار داده و نقشی فعال و مفید در تامین نیازهای اساسی کشور، جوانان و فعالان اقتصادی داشته است.  
بانک سامان با هدف کمک به توسعه و تقویت صنایع غذایی و دارویی کشور، تسهیلاتی کلان به شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها ارائه داده است. آن دسته از شرکت‌های بزرگی که فعالیت بانکی و گردش مالی آن‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد، در گروه مشتریان شرکتی بانک سامان قرار می‌گیرند و خدمات بانکی را به‌گونه‌ای متمایز و بی‌واسطه شعب ازطریق  بانکداری شرکتی دریافت می‌کنند.
یکی از دستاوردهای اساسی بانک سامان در سال‌های اخیر، پیشگامی در زمینه ارائه روش‌های گوناگون پرداخت برای واردات مواد غذایی و دارویی کشور گزارش و ارزیابی شده است.



به گفته مدیرعامل بانک سامان این بانک بر غذا و دارو تمرکز کرده است، زیرا این یکی از مسیرهای ممکن برای ادامه تجارت است. بانک سامان در برخی سال هاحدود 6 میلیارد دلار تراکنش تجاری سالانه داشته و تمرکز آن بر غذا و دارو بوده است و به‌طور کلی 20درصد بازار اقلام غذایی و 50 درصد بازار دارو از طریق این بانک تامین می‌شود.
بانک سامان با بيش از 3 ميليارد دلار عمليات ارزي و عملکرد چشمگير در حوزه صادرات و اقلام عمده و ضروری و معیشتی واردات ازجمله دارو و محصولات کشاورزی، سهم خود را در بازار بانکداري بين‌الملل از 13 درصد  به 25 درصد در سال‌های 89 و 90 ارتقا داد و با در اختيار گرفتن يک چهارم سهم بازار بانکداري بين‌المللِ شش بانک برتر خصوصي کشور، رتبه نخست را در ميان آنان به دست آورد.

عملکرد بانک سامان در چند سال اخیر نشان می دهد که این بانک در چارچوب اقتصاد مقاومتی، رفع مشکلات داخلی کشور، تامین نیاز دارویی و غذایی مردم و خانوارها و بیماران، کمک به شرکت ها و صنایع کشور، گام برداشته و محورهای عمده مقابله با تحریم ها، یعنی تامین نیازهای ضروری کشور را در دستور کار قرار داده است. 
همچنین بانک سامان، به محورهای عمده اقتصاد مقاومتی،  توجه داشته و از جمله توجه به ضرورت ها، کاهش مصرف غیر ضروری و لوکس، تقویت تولید و صادرات کشور، کمک به اشتغال و تامین سرمایه در گردش شرکت ها، صرفه جویی ارزی و به کار گیری مخارج ارزی در بخش معیشت و تولید و نیازهای ضروری کشور، محوریت صنعت به جای تجارت کالاهای مصرفی و لوکس، تامین نیازهای سرمایه ای و کالاهای واسطه ای بخش تولید و... را در دستور کار قرار داده است. 



بانک سامان به جای آن که مانند بسیاری از بانک های خصوصی جهان به دنبال تجارت سودآور کالاهای مصرفی و لوکس و آماده مصرف باشد، ضرورت های اقتصاد کشور از جمله تامین غذا و دارو را محور فعالیت عمده خود قرار داده است. کمک به تولید و صادرات و صنعت را محور قرار داده و به عنوان یک بانک جدی و حامی صنعت و تولید و رفع چالش های اساسی اقتصاد ایران مطرح شده است و به جای آن که در ساخت و سازهای لوکس و خرید و فروش مشارکت کند، در بخش امنیت دارویی وغذایی کشور و فعالیت های صنعت محور و تولید محور وارد شده است و در نتیجه در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید و جهاد اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف، و سایر شعارها و اهداف اقتصادی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری، تلاش گسترده، مثبت، مفید و شایسته قدردانی داشته است.