:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹

بانک صادرات ایران پیشتاز خروج از بنگاه داری

بانک صادرات با این اقدامات، پیشتاز بانک های کشور برای واگذاری شرکت های زیرمجموعه است تا از این طریق، به کاهش بنگاه داری، توانمند سازی بانک، افزایش و هدایت منابع به سمت بخش خصوصی و تولید و سرمایه گذاری در کشور کمک کند و ضمن اعلام آمادگی واگذاری شرکت های تحت پوشش خود داقدام به فروش قدرالسهم خود در شرکت سرمایه گذاری غدیر از طریق بورس نموده است.
کد خبر: ۲۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
خبراقتصادي - بانک صادرات ایران به دنبال تاکید مسوولان کشور از جمله مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی، بر واگذاری شرکت های زیر مجموعه بانک ها، پرهیز از بنگاه داری، و توانمند سازی بانک های کشور، واگذاری سهام این بانک در شرکت های مختلف را در دستور کار قرار داده است.



در این زمینه، برنامه واگذاری سهام بانک صادرات در شرکت هایی مانند سرمایه گذاری غدیر و... برای تحقق اهداف اعلام شده از سوی مسوولان کشور در حال پیگیری است. 
بانک صادرات با این اقدامات، پیشتاز بانک های کشور برای واگذاری شرکت های زیرمجموعه است تا از این طریق، به کاهش بنگاه داری، توانمند سازی بانک، افزایش و هدایت منابع به سمت بخش خصوصی و تولید و سرمایه گذاری در کشور کمک کند. 

رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت به مناسبت هفته دولت به بنگاه داری بانک ها اشاره کردند و خواستار اصلاح این نقیصه در نظام بانکی شدند.
رئیس جمهور نیز در همایش رونمایی از بسته خروج غیر تورمی از رکود، بانک ها را از شرکت داری برحذر داشته و هشدار داد بانک ها باید از شرکت داری دست بردارند و حتی در پاسخ به اظهار نظر یکی از مدیران بانکی که اعلام کرد، بازار کشش ندارد و با قیمت مناسب دارایی ها و بنگاه های بانک را خریداری نمی کنند، اعلام کرد شما به سرعت بنگاه ها و دارایی های بانک را واگذار کنید. 
همچنین مهندس جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در اختتامیه همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد که شرکت های زیر مجموعه بانک ها ظرف 3 سال واگذار می شوند و منابع آن صرف افزایش سرمایه و پرداخت تسهیلات به تولید  می شود و در کنار پرداخت بدهی دولت به بانک ها واستفاده از منابع هم صندوق توسعه ملی موجب افزایش توان بانک ها خواهد شد. 

دکتر طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در همایش بانکداری اسلامی، اصلاح نظام بانکی را خواست رهبری نظام، رئیس جمهور و فعالان بخش خصوصی  ارزیابی و خواستار تسریع در اصلاح ساختار مالی بانک ها شد.

همچنین دکتر ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی از برنامه خروج بانک ها از بنگاه داری ظرف سه سال خبر داد و گفت: بانک ها باید در این زمینه فعالیت نمایند تا از بنگاهداری خارج شده و وظیفه اصلی خود را ایفا کنند. 


بنگاه داری یکی از مشکلات نظام بانکی است و معوقات عظیم بانکی، رعایت نکردن مصوبات شورای پول و اعتبار در دریافت سود سپرده و تسهیلات و رعایت نشدن سهم تولید در تسهیلات بانکی از دیگر مشکلات نظام بانکی است.
 این در حالی است که در بسته ضد رکودی دولت بانک ها محور تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی هستند که این امر نقش مهمی در خروج از رکود دارد.
به عبارت دیگر اگر بانک ها سهم خود را در خروج از رکود ایفا کنند می توان شاهد تحقق اهداف و دستاوردهای مورد نظر در بسته خروج از رکود باشیم. 
اگرچه طبق قانون، بانک ها می توانند تا 40 درصد از منابع و تسهیلات خود را در بخش بنگاه داری به کار بگیرند اما با توجه به رشد مطالبات معوق بانکی حدود 80 هزار میلیارد تومانی، بدهی 87 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها، بدهی بدهکاران بزرگ به بانک ها و فشار بر دولت برای تامین سرمایه در گردش تولید، وام ازدواج و موارد دیگر، ضرورت دارد تا برای کمک به تولید و بخش خصوصی و خروج از رکود، بانک ها برنامه خروج از بنگاه داری را با سرعت بیشتری در دستور کار قرار دهند. 
در صورت تحقق این موضوع ظرف سه سال آینده، منابع قابل توجهی در اختیار بانک ها قرار خواهدگرفت و به تولید کمک می کند.
در این راستا بانک صادرات پیشتاز اجرای برنامه نظام و دولت برای کاهش بنگاه داری است و برنامه های خود را در سه سال آینده به اجرا خواهد گذاشت. 

بانک صادرات ايران در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات ریاست محترم جمهور، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل  محترم بانک مرکزی ج.ا.ا و همگام با سیاست¬های اقتصادی دولت تدبیر و امید به منظور کمک به رونق اقتصادی کشور با فروش سهام خود در شرکت سرمایه گذاری غدیر آماده خروج از بنگاه داری می باشد.
 این بانک در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر خروج بانکها از فعالیت های بنگاه داری و همچنین اجرای دستورالعمل بانک مرکزی ج.ا.ا در رابطه با خروج بانکها از فعالیت های بنگاه داری ضمن اعلام آمادگی واگذاری شرکت های تحت پوشش خود در اولین قدم اقدام به فروش قدرالسهم خود در شرکت سرمایه گذاری غدیر را از طریق بورس نموده است. این اقدام می تواند علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی موجب سودآوری بانک گردد و زمینه ایفا نقش پر رنگ تر بانک به عنوان واسطه وجوه را فراهم سازد.
شایان ذکر است بر اساس بسته خروج غیر تورمی از رکود وزارت امور اقتصادیی و دارایی، بانکها موظفند طی سه سال اموال و املاک مازاد خود را به فروش برسانند که بانک صادرات ایران با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر اقتصاد کلان برنامه واگذاری شرکت های زیر مجموعه و سهام مربوطه را آغاز نموده است.
گفتنی است بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی بورسی کشور که همواره گام های بلندی در توسعه، آبادانی کشور اسلامی برداشته است بی شک با اجرای این سیاست نقش مؤثری در بازار سرمایه ایفا خواهد نمود​

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
0
0
متن قانون ملی شدن بانک‌ها که به تصویب دولت موقت جمهوری اسلامی و به تایید شورای انقلاب رسید بدین شرح است:

ماده ۱- برای حفظ حقوق و سرمایه‌های ملی و به کار انداختن چرخ‌های تولید کشور و تضمین سپرده‌ها و پس‌اندازهای مردم در بانک‌ها ضمن قبول اصل مالکیت مشروع مشروط و با توجه به:
- نحوه تحصیل درآمد بانک‌ها و انتقال غیر مشروع سرمایه‌ها به خارج.
- نقش اساسی بانک‌ها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد کشور با موسسات بانکی.
- مدیون بودن بانک‌ها به دولت و احتیاج آن‌ها به سرپرستی دولت.
- لزوم هماهنگی فعالیت بانک‌ها با سایر سازمان‌های کشور.
- لزوم سوق دادن فعالیت در جهت اداری و انتفاعی اسلامی.
از تاریخ تصویب این قانون کلیه بانک‌ها ملی اعلام می‌گردد و دولت مکلف است بلافاصله نسبت به تعیین مدیران بانک‌ها اقدام نماید.

ماده ۲- از این تاریخ تنها امضای مدیرانی که از طرف دولت برای بانک‌ها معین می‌گردند دارای اعتبار قانونی می‌باشد.