:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

علی ماجدی معاون وزير نفت: پاكستان بايد به تعهدات خود در خط لوله انتقال گاز ایران عمل کند، دخالت دادن تحریم ها سنجیده نیست

رسانه هاي پاكستاني روز گذشته در خبري به نقل از شاهد خاقان عباسي، وزير انرژي و منابع طبيعي پاكستان از توقف پروژه خط لوله صلح به سبب وجود تحريم هاي بين المللي عليه ايران خبر داده بودند.
کد خبر: ۲۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
خبراقتصادی - در حالی که رسانه هاي پاكستاني روز گذشته در خبري به نقل از شاهد خاقان عباسي، وزير انرژي و منابع طبيعي پاكستان از توقف پروژه خط لوله صلح به سبب وجود تحريم هاي بين المللي عليه ايران خبر داده بودند معاون وزیر نفت تاکید کرد: پاكستان از انجام تعهدات خود در زمينه خط لوله گازي عقب است و پيوند عدم انجام تعهدات قراردادي با موضوع تحريم هاي آمريكا عليه ايران ، سنجيده به نظر نمي رسد.



     به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت نفت، علي ماجدي معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني ضمن اعلام اين مطلب افزود : « در خصوص قرارداد فروش گاز به پاكستان، با توجه به تعهداتي كه به موجب قرارداد في مابين داريم، طرف ايراني تا كنون بيش از 75 درصد خط لوله گازي بخش ايران را اجرايي كرده است، به طوري كه از مجموع 1227 كيلومتر خط لوله سهم ايران، 924 كيلومتر آن احداث شده و با روند موجود قادر خواهيم بود كه طبق موعد مقرر، تعهدات خود را به موقع تكميل نماييم . »
     علي ماجدي تاكيد كرد : « متاسفانه طرف پاكستاني اقدامات عملي و جدي در خصوص انجام تعهدات قراردادي صورت نداده و با توجه به نيازهاي بسيار زياد و زمان بر ساخت خط لوله در پاكستان و برآوردهاي كميته مشترك فني از ميزان بسيار كم اقدامات طرف پاكستاني، به نظر مي رسد اين كشور براي اجراي تعهدات بر جاي مانده خود، با مشكلات زيادي مواجه باشد . »
     ماجدي با يادآوري اين كه چنانچه طرف پاكستاني بخواهد عدم انجام تعهدات را با موضوع تحريم هاي آمريكا عليه ايران پيوند بزند، موضع نسنجيده اي را اتخاذ كرده، گفت: "در زمان انعقاد قراداد نيز فشارهاي زيادي بر پاكستان بود و تلاش مي شد تا اين كشور را از عقد قرارداد خط لوله منصرف كنند، بنا بر اين طرف پاكستاني از ابتدا به جوانب امر و موضوع تحريم ها آگاه بود و در عين حال به آنها وقعي نگذاشت و قرارداد را در بالاترين سطح امضا كرد . »
معاون وزير نفت همچنين بر اعتبار حقوقي قراردادهاي بين المللي و ساز و كار حاكم بر آنها اشاره كرد و تاكيد كرد : « انجام تعهدات قراردادي ، موضوعي مستقل از تحريم هاي يك جانبه كشورهاي ثالث عليه طرفين قرارداد است. تحريم ها موضوعي ماهيتاً سياسي است و در هر حال موضوعات سياسي توجيه كننده عدم التزام به تعهدات قراردادي نيست . »


     ماجدي در ادامه اظهارت خود افزود: ما اكنون نه تنها به تعهدات قراردادي خود عمل كرده ايم، بلكه از برنامه زمان تعيين شده نيز جلوتر هستيم و انتظار داريم طرف پاكستاني نيز به تعهدات قراردادي خود پايبند باشد و عقب ماندگي خود را در مهلت باقي مانده جبران نمايد.
     وي در خاتمه گفت : باتوجه به ناتواني هاي طرف پاكستاني در اجراي تعهدات قراردادي خود ، در جلسات مشترك با مقامات اين كشور در هفته هاي اخير ، پيشنهاد گرديد، پاكستان مي تواند از طرف ثالثي در قرارداد في مابين كه آمادگي داشته باشد، براي اجرايي نمودن پروژه استفاده كند .  
     يادآوري مي شود رسانه هاي پاكستاني روز گذشته در خبري به نقل از شاهد خاقان عباسي، وزير انرژي و منابع طبيعي پاكستان از توقف پروژه خط لوله صلح به سبب وجود تحريم هاي بين المللي عليه ايران خبر داده بودند.