:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
گل ایرانی از بی مهری پژمرد

60 درصد گل‌های ایرانی به دلیل نبود زیرساخت های صادراتی پژمرده و ضايعات مي‌شود، سرانه گل ایران 5 شاخه در کشورهای توسعه یافته 150 شاخه است

سرانه گل در ایران قابل مقایسه با كشور دیگر نیست. در ایران سرانه سالانه خريد گل حدود 5 تا 6 شاخه است. در صورتي كه اين سرانه در كشورهاي پيشرفته بین 150 تا 160 شاخه گل است
کد خبر: ۲۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶



خبراقتصادی - روزانه حدودبیش از 3 تا 4 میلیون شاخه گل تولیدمي‌شوداما به دليل نبودکشش در بازار مصرف داخل وعدم حمایت های لازم برای تکمیل پایانه صادراتی بیش از50 تا 60 درصد از اين گل‌ها تبديل به ضايعات مي‌شود.

مسلم نوروزبیگی عضو شورای بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران با بیان این مطلب گفت : با توجه به بررسی‌های زیادی که توسط اتحادیه گل و گیاه ایران به عمل آورد به اين نتيجه رسید که تنها راه براي ایجاد بازار صادراتي، احداث و راه اندازي پایانه گل و گیاه است. اين نوع پايانه دربسياري از كشورهاي اروپايي به خصوص هلندبه صورت حراجي متداول شده است.
وی افزود : با تلاش هاي صورت گرفته طي 20 سال توانستيم احداث اين پايانه را آغاز كنيم اما به علت عدم حمايت لازم توسط مسوولان مربوط و بي مهري آنان نسبت به رشته كشاورزي، عملیات اجرایی و تکمیل آن با کندی صورت می گیرد.
عضو شورای بازار گل شهیدمحلاتی خاطر نشان ساخت : برای تکمیل پایانه صادراتی گل و گیاه ایران نیاز به سه میلیاردتومان سرمایه‌گذاری است که از دولت تدبیرو امیدمی خواهیم امکانات لازم را برای تحقق این خواسته تولیدکنندگان گل و گیاه را فراهم کند.
این مقام مسئول درمورد چالش های موجود بر سرراه تولید کنندگان گل و گیاه افزود:
 بااجرای هدفمندیارانه ها صنعت گل و گیاه ایران از این جراحی بزرگ اقتصاد ایران دچار خسارت بزرگی شدو مسئولان ذیربط وعده دادندکه از طريق اعطاي تسهيلات ارزان قیمت  افزايش قيمت نهاده های تولید ناشي از حذف يارانه را جبران كننداما تاکنون این امر محقق نشده است .  
وی ازدیگر مشکلات تولید کنندگان گل و گیاه را گرانی سوخت و افزایش تعرفه های برق عنوان کردو گفت : تکنولوژی مورد نیاز برای تولید بهینه در صنعت گل و گیاه در کشور وجود دارد ولی امکان ساخت و ساز گلخانه‌ها با تکنولوژی‌های جدید برای همه تولید‌کنندگان میسر نیست، بازسازی گلخانه‌های قدیمی و راه‌اندازی گلخانه‌های صنعتی هزینه‌های هنگفتی دارد که به دلیل کمبودسرمایه و بالا بودن بهره بانکی این امکان برای تولید‌کنندگان داخلی وجود ندارد.
عضو شورای بازار گل و گیاه شهید محلاتی در پاسخ به این سؤال که آیا بانک کشاورزی تسهیلات با بهره‌ کم در اختیار فعالان این صنعت قرار می‌دهد؟گفت: همه بانک‌ها یکسان عمل می‌کنند و در درجه اول به فکر سودو بهره خودهستند، اکثر تولید کنندگان گل و گیاه که از بانک‌ها وام گرفته‌اندبه دلیل شرایط فضای کسب و کار قادر به بازپرداخت نیستند.
  وی گفت: نکته اساسی که دولت تدبیر و امیدباید به آن توجه کند ارزآوری و اشتغال‌زایی این صنعت است که اگر به آن  توجه بیشتری شودامیدوار هستیم در آینده موفقیت‌هایی نصیب کشور شود.
این مقام مسئول درپایان یادآورشد: به اعتقادکارشناسان ارزآوری هرسه کیلوگرم گل و گیاه معادل یک بشکه نفت است این درحالی است با توجه به نام‌گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تولید کنندگان گل و گیاه با مشکلات عدیده‌ای برای توسعه استقلال صنعتی کشور دست و پنجه نرم می کنند.



درادامه رضا حسنی یکی دیگر از اعضای شورای بازارگل و گیاه شهید محلاتی نیز اظهارداشت : سرانه گل در ایران قابل مقایسه با كشور دیگر نیست. در ایران سرانه سالانه خريد گل حدود 5 تا 6 شاخه است. در صورتي كه اين سرانه در كشورهاي پيشرفته بین 150 تا 160 شاخه گل است كه البته اين امر بيشتر به مسايل فرهنگي مردم وابسته است و مهم‌ترين عامل در ترغیب مردم به استفاده از گل و گیاه ،  فرهنگ سازی است ، مي توان با ایجاد نمایشگاه های محلی مردم را ترغيب به خريد گل كنيم.
وی در پایان یاد آورشد :‌متاسفانه وزارت كشاورزي و يا كميسيون كشاورزي مجلس مجلس شورای اسلامی مدتي است كه گل و گياه را از فعاليت خودخارج كرده است. سياست كلي براي حمايت از صنعت گل و گياه كشور تدوين نشده است.
گفتنی است پایانه صادراتی گل و گیاه ایران در احمد آباد مستوفی واقع شده است و هم اکنون کارهای زیربنایی آن به اتمام رسیده است