:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
اختلاف ایران، فرانسه و آمریکا در مذاکرات ژنو بر سر چیست؟

پیش نویس طرح جدید فرانسه با حمایت آمریکا با دو محور توقف شش ماهه آب سنگین اراک و حق غنی سازی خارج از 4 معاهده ایران و آژانس

در طرح جدید فرانسه و آمریکا غنی سازی اورانیوم به نحوی تعریف شده که حقوق ایران در چارچوب توافق جدید در مورد غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخت شود نه آن چیزی که در چهار معاهده هسته ای بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضاء‌ رسیده و برخی کارشناسان این موضوع را سخت گیرانه تر از معاهدات آژانس در مورد غنی سازی ایران ارزیابی کرده اند...
کد خبر: ۲۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶



خبراقتصادی: اختلاف اصلی فرانسه با ایران در مذاکرات پیشین و عدم امضای پیش نویس طرح توافقی ایران و گروه 1+5 در مذاکرات، در دو موضوع تکمیل ساختمان پروژه آب سنگین اراک و همچنین شرح فعالیت های آتی ایران در پروژه غنی سازی اورانیوم  است.

 فرانسه اکنون برای پیش بردن اهداف خود پیش نویس طرحی را آماده کرده و  آمریکا را نیز حامی طرح خود می داند و با  فعالیت های لابی صهیونیستی توانست این تفاهم و اتحاد را  در مواضع فرانسه و آمریکا ایجاد کند تا با یک پیش نویس جدید  بتوانند  در مذاکرات دور آینده در ژنو که در هفته جاری برگزار می شود ورود کنند.

براساس این گزارش، نکته اول مرتبط تاسیسات راکتور آب سنگین اراک است که آمریکا و فرانسه اکنون در طرح خود به زمانبندی شروع فعالیت های ساختمانی پروژه آب سنگین اراک در فاز اول مذاکرات اشاره کرده اند که مدت آن شش ماه از زمان انجام توافقنامه هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در نظر گرفته شده است.

 در پیشنهاد جدید آمریکا و فرانسه آمده است که در طی مدت شش ماه هیچگونه فعالیت ساختمانی و تاسیساتی در پروژه آب سنگین اراک انجام نشود و در حقیقیت تکمیل پروژه آب سنگین اراک که قرار بوده طبق برنامه از پیش تعیین شده در تابستان سال 1393 راه اندازی  شود متوقف می شود و در طی شش ماه آینده هیچگونه فعالیت ساختمانی و تاسیساتی برای راه اندازی پروژه آب سنگین اراک انجام  نخواهد شد.

بحث دوم و اختلافی بین ایران و فرانسه، در ارتباط با موضوع غنی سازی اورانیوم توسط ایران و حقوق ایران در غنی سازی اورانیوم است. در طرح جدید فرانسه و آمریکا غنی سازی اورانیوم به نحوی تعریف شده که حقوق ایران در چارچوب توافق جدید در مورد غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخت شود نه آن چیزی که در چهار معاهده هسته ای بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضاء‌ رسیده است.
 یعنی این قرارداد جدید هسته ای است که حقوق ایران را در مورد غنی سازی شرح و تفسیر می نماید نه معاهدات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی.

براین اساس، برخی کارشناسان معتقدند که چنانچه این موضوع نهایی و با توافق و امضای طرفین اجرایی شود، مقررات حاکم بر غنی سازی سخت گیرانه تر از چهار معاهده با آژانس خواهد بود.

 فرانسه و آمریکا قصد دارند با متن جدید توافقنامه نبض مذاکرات را به دست گرفته و ایران و گروه 1+5 را تحت فشار قرار دهند تا متن طرح پیشنهادی آنها را بپذیرند و قصد دارند که با این اقدام، حقوقی فراتر از معاهدات NPT  و  همچنین چهار معاهده ای که ایران با آژانس به امضاء‌ رسانده را  در توافقنامه جدید به امضاء‌ برسانند.