:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
بازخوانی مفهوم توسعه در اندیشه شادروان دکتر عظیمی

مشكل توسعه ايران، مشكل تفكر و انديشه است

بعد هم كه دچار مشكل شديم كه حتماً مي‌شويم، تعجب مي‌كنيم كه چه شد كه دچار مشكل شديم؟ ما كه حسن نيت داشتيم، تلاش فراوان كرديم، زحمت زياد كشيديم، باز هم مشكل حل نشد، ... لذا بايد براي حل مشكل به دنبال انديشه و تفكر و به دنبال تردید در مفاهيم مرسوم و بازخوانی آن باشیم...
کد خبر: ۲۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴


خبراقتصادی: نگرش ما به مفاهيم نگرشي علمي نبوده و غيردقيق است. در عين حال مي‌دانيم كه در تحليل نهايي، انديشه و تفكر است كه بر زندگي ما حاكم مي‌شود. انديشه و تفكر هم در قالب مفاهيم قابل شكل‌گيري و بيان است.

 اگر مفاهيم غيردقيق باشد، انديشه و تفكر ما دچار مشكل خواهد شد و اگر چنين شود الزاماً زندگي ما دچار مشكل خواهد گرديد. يعني تأكيد مي‌كنم كه به نظر بنده ما در مورد مفاهيم دچار مشكل هستيم. به اين معني كه هنوز اهميت بحث و بررسي دقيق مفاهيم را آنگونه كه بايد درك نكرده‌ايم و لذا بدون توجه به محتواي واقعي و علمي، اين مفاهيم آنها را در زندگي روزمره به نحو گسترده به كار مي‌بريم. بعد هم كه دچار مشكل شديم كه حتماً مي‌شويم، تعجب مي‌كنيم كه چه شد كه دچار مشكل شديم؟ ما كه حسن نيت داشتيم، تلاش فراوان كرديم، زحمت زياد كشيديم، باز هم مشكل حل نشد، حالا دنبال ........... می گردیم. يعني در ذهن و انديشه ما كمين گرفته است و لذا بايد براي حل مشكل به دنبال انديشه و تفكر و به دنبال مفاهيم بازگرديم و به اين صورت لازم مي‌نمايد كه در همه مفاهيم مرسوم جامعه ترديد كنيم.
مشكل توسعه ايران، مشكل تفكر و انديشه است: اصالت تفكر و انديشه به معني ايجاد مكتب انديشه اي هنوز در جامعه ما وجود ندارد.
 به تصور من تا مكتب فكري در ايران نهادينه نشود ، توسعه ايران به سرانجام خود نخواهد رسيد.

گفت وگوی دکتر عظیمی باروزنامه سلام  سال  75 - محسن شمشیری خسرو نورمحمدی