:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
محسن شمشیری

مزایای یک شماره و کارت ملی دیجیتالی برای هر ایرانی با گردش مالی، هویت و اعتبار مانند کشورهای پیشرفته

اگر همه یک کارت دیجیتالی و شماره ملی داشته باشند که نشانه هویت، اعتبار ، گردش مالی و مشخصات حقوقی و مالی افراد باشد و همه جا برای ورود به مکان های عمومی و استفاده از خدمات ثبت احوال، دادگاه ها، ادارات مختلف، بانک ها، اداره مالیات، پمپ بنزین ها، فروشگاه ها، پارکینگ، مکان های عمومی و.... قابل استفاده باشد ترافیک و اتلاف وقت و استرس را به شدت کاهش خواهد داد...
کد خبر: ۱۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
خبراقتصادی - محسن شمشیری: یکی از دوستان نوشته بود من علی 1112 هستم چهارشماره آخر کد ملی من 1112 است....
به نظرم رسید که داشتن یک شماره یا حساب ملی مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان می تواند برای مردم و کشورما در بسیاری موارد مالی و احراز هویت ملی نقش و اثر خوبی داشته باشد.
این شماره در دنیای دیجیتال امروز که همه چیز دیجیتالی و صفر و یک شده است، می تواند به انسان هویت عددی و قابل شناسایی و احترام برای دولت و ملت بدهد تا بتواند بهتر زندگی کند و از امکانات کشور استفاده کند و همچنین به پشتوانه این امکانات، امنیت در کشور بیشتر خواهد شد.

اگر همه یک کارت دیجیتالی و شماره ملی داشته باشند که همه جا و برای ورود به ثبت احوال، دادگاه ها، ادارات مختلف، بانک ها، اداره مالیات، پمپ بنزین ها،  فروشگاه ها، پارکینگ، مکان های عمومی و....  قابل استفاده باشد می توانیم امکانات بسیاری را در سطح کشور و به خصوص در جاده ها، مکان های شلوغ، شهرهای بزرگ، پارک ها و جنگل ها، روستاها و شهرهای دور دست و... ایجاد کنیم که مردم از طریق احراز هویت خود و با ارائه کارت دیجیتالی خود از آن امکانات استفاده کنند.
مثلا هنگام عبور از بزرگراه ها، به جای پول نقد، کارت اعتباری دیجیتالی و ملی خود را به دوربین نشان می دهیم و یا دستگاه اسکن کند و عبور کنیم تا به جای اتلاف وقت بسیار از طریق دوربین و ثبت شماره پلاک خودرو، و کارت ملی دیجیتال، هزینه عوارض بزرگراه محاسبه و از حساب ما کم شود.  
در استفاده از مترو و اتوبوس به جای بلیت الکترونیکی می توان از کارت ملی ودیجیتالی استفاده کرد. با استفاده از این کارت می توان از فروشگاه خرید کرد و با نشان دادن آن به بخش عمده فروشی فروشگاه های بزرگ مانند کشور آلمان می توان خرید عمده و با تخفیف انجام داد و شماره دیجیتال ملی برای هر دستگاه هوشمندی در هر جای کشور قابل شناسایی است و به صاحب شماره امکان می دهد که ازخدمات ویژه استفاده کند.
در استفاده از خدمات حاکمیتی مانند ثبت احوال، دادگاه ها، و ادارات مختلف، بانک ها، اداره مالیات، پمپ بنزین ها، ... نیز به جای ارائه پول می توان از کارت دیجیتالی استفاده کرد و همچنین روند پرونده و درخواست مردم سریعتر قابل پیگیری خواهد بود.
مزیت دیگر این برنامه آن است که به جای آن که در 10 شعبه بانکی حساب داشته باشیم وانواع کارت های دیجیتالی را در کیف و جیب خود بگذاریم، با افتتاح یک حساب در هر بانکی که علاقه داریم و نزدیک منزل یا محل کار، کلیه امور بانکی، حواله ها، اعتبارات، پرداخت قبوض بانکی، مالیات وعوارض و جریمه، و همچنین وصول چک ها را می توانیم از این طریق انجام دهیم و به جای مراجعه به بانک های مختلف و از این بانک به آن بانک کردن، می توان از این طریق نیازهای بانکی را تامین کرد.
همین یک مورد، ترافیک عمده ای را در شهرهای مختلف کشور حل خواهد کرد و مراجعه میلیون ها نفر در طول یک روز به بانک ها را کاهش می دهد
همچنین از آن جا که هر ایرانی و کسی که در این کشور زندگی می کند، حقوقی از نظر دولت ومردم دارد، لذا باید قادر باشد که در صورت نیاز و مواجه شدن بامشکلات، از امکانات ویژه استفاده کند و حداقل بتواند سه وعده غذا در 24 ساعت تهیه کند از یک اتاق در هتل یامسافرخانه استفاده کند تا خود را به حالت عادی برگرداند.
مثلااگر جایی با بی پولی مواجه شد و مثلا اسناد و مدارک و پول خود را گم کرد از طریق حساب ملی و کارت ملی خود بتواند حساب خود را حتی منفی کند و دولت به او اجازه دهد که به اندازه هزینه 24 ساعت آینده، از بانک ها برداشت کند یعنی حساب حتی اگر صفر هم باشد مثلا به اندازه یارانه ماهانه یک نفر قابلیت منفی شدن داشته باشد تا هر ایرانی مانند یک سرباز مورد حمایت مردم و دولت باشد.
این شماره در کشورهای خارجی نیز می تواند با مراجعه به سفارتخانه ها، کنسولگری یا هتل ها و امکان و بانک های ایرانی، امکان حمایت از ایرانیان را بدهد و مثلا اگر پاسپورت خود را گم کرد بلافاصله با ارائه شماره ملی خود و استفاده از خدمات دیجیتال، وضعیت مالی و وثایق و اسناد و مدارک ملکی و مالی را ثابت کند و از خدمات موقتی یا دائمی وحمایت های مختلف دولتی و بخش خصوصی بهره ببرد.

گردش مالی این حساب نیز می تواند اعتبار قابل توجهی برای هر ایرانی ایجاد کند و در اعتبار سنجی بانک ها و دریافت اعتبارات نیز کمک زیادی خواهد کرد.
باعث تاسف است که ما در پارک ها و بوستان توالت عمومی ایجاد می کنیم اما چون ماموری در شب برای آن نداریم درب آن را قفل می کنیم در حالی که در شهرها و روستاها می توانیم توالت های دیجیتالی ایجاد کنیم تا با استفاده از کارت، درب باز شود فرد وارد شود و پس از استفاده و کم کردن هزینه این خدمات از حساب او، درب را قفل کند و برود. اگر هم مشکلی ایجاد شد و مسوولیت پذیر شد حداقل مشخص است که چه کسانی در چه ساعاتی استفاده کرده اند.
ضمن این که برخی مشکلات فرهنگی وخرده فرهنگ های ما ایرانیان به مرور و در اثر استفاده از تکنولوژی بهتر می شود و نگرانی ها برطرف می شود و برای آن بخش از مشکلات احتمالی نیز راه حلی پیدا خواهد شد.
اما این پرسش اساسی همیشه مطرح است که چرا این همه امکانات داریم این همه اتوبوس و مترو، توالت عمومی و انواع مکان ها و خدمات عمومی ایجاد شده اما استفاده  درست از آن را در دستور کار قرار نمی دهیم.
در حالی که با استفاده از این طرح نه تنها از امکانات و هزینه ها و بودجه های صرف شده بهتر استفاده خواهد شد و مثلا استفاده از هتل و اماکن عمومی روان تر می شود و ترافیک بانک ها و خیابان ها کاهش می یابد و ادارات راحت تر کار می کنند و هزینه هانیز کاهش می یابد، بلکه با صرفه جویی  ایجاد شده می توان کارهای مهم تری نیز انجام داد و به توسعه خدمات عمومی و خصوصی پرداخت
مثلا با صرفه جویی حاصل از عبور سریعتر خودروها از مقابل باجه های عوارض جاده ها، مصرف کمتر بنزین، آلودگی کمتر هوا و ترافیک کمتر، دولت می تواند کارهای موثر ومفیدتری انجام دهد.
این طرح و دیجیتالی کردن کارت ملی و ارائه یک عدد و شماره ملی برای هویت و کارهای مالی هر شهروند ایرانی، مزایای بیشماری دارد که از حوصله این یادداشت بیشتر است و قطعا هر ایرانی و کارشناسان در هر رشته ای، نکاتی به ذهنشان می رسد که اگر لازم می دانند برای خبراقتصادی ارسال کنند تا منتشر کنیم.
البته انتقاد وارده به این طرح ممکن است این موضوع باشد که مشخص می شود که هر ایرانی از کجا عبور کرده و چه خریده  و چه خرج کرده است و...
این موضوع نیز قابل حل است زیرا قطعا مردم در طرح های عمومی می توانند داوطلبانه وارد شوند و مزایا و معایب را بسنجند تا معایب رفع شود و مزایا بیشتر شود. مثلا می توان در گرفتن عوارض جاده ای، بادجه ای برای افرادی قرار داد که می خواهند پول نقد بدهند و یا در بانک ها همچنان روش های فعلی اجرا شود تا مردم به صورت داوطلبانه از طرح های فراگیر استفاده کنند.
همان طور که در هدفمندی یارانه ها عده ای فرم پر نکردند و یارانه دریافت نمی کنند و حاضر نشدند که اموال و دارایی خود را به دولت معرفی کنند، در این طرح نیز مشارکت داوطلبانه اهمیت زیادی دارد و مردم و افرادی که علاقه دارند و مزایای آن را می پذیرند وارد این طرح مفید برای کشور می شوند تا از مزایای آن بهره ببرند.
به هر حال ارائه یک شماره دیجیتال و ملی و کارت دیجیتال ملی برای هر شخص ایرانی، مثل کشورهای اروپایی می تواند مزایای بسیاری ایجاد کند.
به عنوان مثال در کشورهای اروپایی با وارد کردن یک شماره ملی، کلیه گردش مالی، پرداخت عوارض و مالیات و جریمه و سایر عملکرد یک شهروند مشخص می شود و اتفاقا معیار مناسبی برای اثبات هویت و اعتبار مردم است .
خیلی هم نباید سخت گرفت زیرا انسان جایز الخطاست و ما هر کدام به سهم خود اشکالات و خطاهایی داریم و مثلا ممکن است مالیات نپرداخته باشیم یا جریمه شده باشیم و در هر حال به خاطر یک بخش اندک جامعه و یا نگرانی احتمالی و خرده فرهنگ های ایرانی، نباید از ویژگی ها و مزایای بزرگ این برنامه دور باشیم.
زیرا وقتی یک زن یا مرد ایرانی به هتل مراجعه می کند یا می خواهد از توالت عمومی یا پارکینگ یا فروشگاه استفاده کند یا بی پول شده و مدارک و پاسپورت خود را گم کرده، خیلی سخت است که نتواند از امکانات موجود و متعلق به ملت ایران استفاده کند.
اگر کسی جایی گرفتار شود یا به صورت عادی بخواهد هویت واعتبار خود را تعریف کند و از آن دفاع کند چگونه باید این کار را انجام دهد آیا با اسم و نام خانوادگی می توان خود را معرفی کرد؟
شاید بهتر باشد که این حساب و شماره دیجیتالی با ارائه عملکرد یک ایرانی، نشان دهد که چه اعتبار و شخصیت  وکار و گردش مالی و... دارد.
برای بسیاری از خانواده های ایرانی گاهی پیش می آید که از خود می پرسند این همه زحمت می کشیم و جامعه و شهر برای ما ارزشی قائل نیست اما اگر امکانات دیجیتالی گسترش یابد به راحتی از آن استفاده می کنند و استفاده تعلق به جامعه و شهر و دیار خود خواهند کرد و لذت ایرانی بودن و تعلق به جامعه با استفاده از خدمات و ارائه هویت مشخص بیشتر خواهد شد.
امید است در این زمینه نظر سایر شهروندان و هموطنان خود را داشته باشیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چرا در آمریکا واروپا از این هویت دیجیتالی و ملی به خوبی استفاده می کنند و چرا ما هنوز بخشی از این خدمات را به طور ناقص و با ترافیک و شلوغی و اشکالات بسیار استفاده می کنیم و حتی دستگاه های خودپرداز بانک های ما یا شلوغ است یا پول ندارد یا قطع است و... در حالی که نباید تا این حد به گرفتن پول نقد نیاز داشته باشیم می توان بسیاری از خدمات و کالاها را در کشور دیجیتالی و اینترنتی کرد....



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
0
مقاله خوبی است اما مطمئنا کسانی که دلالی و رشوه گیری شغل شان است اجاره چک کردن حسابشان را نمی دهند وگرنه اگر سیستم مالی وجود داشت که مبالغ بیش از اندازه را بلوکه می کرد و در صورت ارائه مدارک معتبر فروش یا ارث یا هر درآمد دیگری پول را از بلوکه بودن خارج می کرد اکنون شاهد انواع اختلاس ها نبودیم هر چند که در صورت وجود چنین سیستمی باز هم باید طوری طراحی شود که امکان سند سازی در ان نباشد. مثلا آقای ایکس که در امد 2000000 تومان در ماه دارد اگر 20000000 تومان وارد حسابش شد سیستم این مبلغ را بلوکه کند و ایشان مثلا با ارائه سند رهن خانه این پول آزاد شود