:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
آقای رئیس جمهور منتخب! مواظب این پوست خربزه ها باشید!ت

تحلیل کوچک زاده از سخنان دکتر روحانی در مورد آمار ایجاد اشتغال در دولت احمدی نژاد

در سال 1390 بر اساس نتایج آمارگیری از نیروی کار 36 درصد جمعیت 10 ساله و بیشتر، فعال محسوب می شوند که این نرخ در بین مردان 59.4 درصد و در بین زنان 11 درصد می باشد. نرخ بیکاری در میان این گروه جمعیتی 11.3 درصد . . . . . . . . . . . . . . . . در سال 1390 تعداد 115862 فرصت شغلی در استان ایجاد شده است که نسبت به سال قبل 3.35 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۷



 دکتر مهدی کوچک زاده در مطلبی که در باره سخنان روز یکشنبه آقای دکتر حسن روحانی در مجلس نوشته اند و در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده اند، در رابطه با سخنان رئیس جمهور منتخب نکاتی را مطرح  و هشدار داده اند که دولت جدید و آقای روحانی باید مراقب خطاهای احتمالی مشاوران خود و نحوه تحلیل آنها باشند، زیرا در قدم اول رئیس جمهور منتخب با وجود تاکید بر ارائه آمار واقعی به مجلس و جامعه، در رابطه با موضوع بیکاری دچار اشتباه در ارائه آمار و تحلیل اشتغال کشور شده اند.


آقای کوچک زاده با اشاره به نحوه ارائه اشتباه آمار مربوط به بیکاری و اشتغال توسط آقای روحانی که از گزارش های مرکز آمار ایران، استخراج شده است، به رئیس جمهور محترم و دولت جدید هشدار داده اند، که مراقب خطاها و گزارش های اشتباه مشاوران خود باشند. زیرا در شرایطی که انتظار می رود آقای روحانی و دولت گزارش های واقعی و درست در اختیار نمایندگان و افکار عمومی قرار دهند، در ابتدای کار خود دچار اشتباه شده اند و اگر قرار باشد که کارگروه ها و کمیته ها، در ارائه واقعیت های اقتصادی و اجتماعی، دچار خطا شوند، در بررسی مشکلات و ارائه راهکارها دولت و رئیس جمهور را دچار اشتباه خواهند کرد و پوست خربزه به زیر پای دولت و رئیس جمهور خواهند انداخت...



دکتر کوچک زاده در این زمینه نوشته است: در جلسه دیدار روز یکشنبه آقای روحانی با نمایندگان مجلس که غیرعلنی بود و زنده از سیما پخش شد!! خیلی حرف ها و ادعاها مطرح شد که جای تامل بسیار دارد. خصوصا که توسط شخصیتی بیان گردید که مبشر اعتدال و صداقت بوده و در همان سخنرانی در پیشگاه نمایندگان ملت اظهار داشت:

"دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود، نه در فکر آن خواهد بود که خدای ناکرده مجلس را با آمار غیردقیق فریب دهد و نه در فکر آن . . . . . . . . . .  . .."

اما با کمال تاسف تنها در  یکی از چندین مورد ادعای مطرح شده شاهد طرح آماری در باره اشتغال از سوی رئیس جمهور منتخب بودیم که مایل نیستم آنرا تعبیر به عدم صداقت و فریبکاری کنم اما بدون شک تهیه کنندگان و ارائه کنندگان آن به رئیس جمهور خیلی به فکر حفظ اعتبار ایشان نبوده اند که جا دارد از ایشان خواسته شود مراقب این قبیل پوست خربزه ها باشند!








 ایشان در بخشی از فرمایشاتشان فرمودند:
"شما آمار مرکز آمار را نگاه کنید که بین سال 85 تا 90 رقم شاغلین چه مقدار است؟ سالی 14 هزار نفر؟ این اشتغال سالهای اخیر کشور ماست، همین ارقام به اختصار کافی است که شرایط کشور ما را نشان دهد."

اجازه دهید با ایشان که حقوق دانند به طریقه الزموهم بما الزموا علیه انفسهم بحثی طلبگی داشته باشیم!
آمار اشتغالی که مرکز آمار مورد استناد ایشان برای سال 90 و فقط در استان تهران اعلام نموده و در آدرس اینترنتی زیر :
http://salnameh.sci.org.ir/Dictionary/ShowSelectData.aspx?year=1390§ion=3

برای همگان قابل دستیابی است حاکی از ایجاد یکصد و پانزده هزار و هشتصد و شصت و دو شغل دراستان تهران است!

عین متن مندرج در سایت مرکز آمار در مورد اشتغال سال 1390 فقط در استان تهران را در زیر بخوانید:
"در سال 1390 بر اساس نتایج آمارگیری از نیروی کار 36 درصد جمعیت 10 ساله و بیشتر، فعال محسوب می شوند که این نرخ در بین مردان 59.4 درصد و در بین زنان 11 درصد می باشد. نرخ بیکاری در میان این گروه جمعیتی 11.3 درصد . . . . . . . . . . . . . . . .  در سال 1390 تعداد 115862 فرصت شغلی در استان ایجاد شده است که نسبت به سال قبل 3.35 درصد افزایش داشته است. همچنین حدود 142 هزار نفر متقاضی کار در مراکز کاریابی استان ثبت نام نموده اند که 62.8  درصد آن مردان و 37.2 درصد آن را زنان تشکیل داده اند. . . . . . .  . . . ."
سایت آفتاب که در خدمت ایشان است نیز در 17 اردیبهشت 91 در مطلبی تحت عنوان "اختلاف زیاد آمار اشتغال دولت با مرکز آمار" با کد 155082 با استناد به آمار مرکز آمار اشتغال ایجاد شده در کشور در سال 90 را یک میلیون و سیصدهزار شغل اعلام نموده است و مدعی شده دولت که یک میلیون و ششصد هزار اعلام کرده آمار صحیحی ارائه نکرده است!

جا دارد که آقای روحانی که با استناد به آمار اشتغال مرکز آمار عدد 14 هزار شغل را برای نمایندگان مردم بیان نموده اند علت این مغایرت را از مشاورینشان سوال فرمایند!

ایشان در سخنرانی خود فرموده اند که :

" چهار کمیته تشکیل دادیم، اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسایل فرهنگی و اجتماعی. زیر نظر این چهار کمیته 20 کارگروه مشغول به کار شده اند و از 500 نفر از صاحب نظران، ازشخصیت‌ های فرهیخته دانشگاهی، آن ها که سابقه کار اجرایی یا قانونگذاری داشته اند و از بسیاری از تشکل‌ های مردمی استمداد طلبیدیم و یک بار اوضاع کشور را بررسی کردیم و در کنار آن از مسوولین فعلی اجرایی کشور هم استفاده کردیم. گرچه نتیجه این دو فاصله زیادی با هم داشت، کارگروه های ما وضع کشور را به گونه ای دیگر ترسیم می کنند با آمار و ارقامی دیگر، مسوولین اجرایی که از آن ها گزارش می خواهیم کتبا یا شفاها، آن ها به گونه ای دیگری می گویند.
دولت یازدهم در 100 روز اول واقعیات کشور را خواهد گفت"

و من امیدوارم واقعیات کشور را آن چهار کمیته و 20 کارگروه و 500 صاحب نظر مثل این مورد برایشان ترسیم نکنند تا ایشان در ارائه واقعیات کشور به نمایندگان آیینه صداقت باشند نه خدای نخواسته . . .  .
منبع: وبلاگ دکتر مهدی کوچک زاده


توضیحات خبراقتصادی: مطالبی که آقای دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب و محترم، در مجلس در باره بیکاری و اشتغال ارائه داده اند،  چند ماه پیش نیز توسط آقای دکتر مسعود نیلی اقتصاددان برجسته کشور، مطرح شد و ابهامات و سوالاتی را در رسانه ها و محافل اقتصادی مطرح کرد. اما از آن جا که سخنان و تحلیل دکتر نیلی  را نمی توان به سادگی رد و انکار کرد، انتظار می رفت که دولت و کارشناسان، ابهام موجود را برطرف کنند. اما متاسفانه مسوولان دولت، تنها به ارائه آمار خام اشتغال و بیکاری پرداختند و اعلام کردند که این تعداد شغل در این چند سال و یا در فلان سال ایجاد شده است. اما سوال اساسی این است که در مجموع چه تعداد شغل از دست رفته و چه تعداد بیکار شده اند و همچنین شغل های ایجاد شده تا چه حد پایدار بوده است. آیا تنها بر مبنای ارائه گزارش های بانک ها و اعتبارات بانکی در مقابل ایجاد شغل، می توان به رقم اصلی و واقعی ایجاد شغل و نرخ بیکاری رسید. آیا گزارش های مستند دیگر و روش آمارگیری در مورد ایجاد فرصت های شغل، قادر به توضیحات مناسبی در این زمینه هست؟
همچنین نرخ بیکاری در این مدت چه روندی را طی کرده است و در مقابل درصد رشد تقاضا برای نیروی کار، چه تعداد شغل پایدار ایجاد شده و چه تعداد به خاطر مشکلات تولید و صنعت و... بیکار شده اند و در مجموع جمعیت فعال کشور و درصد بیکاران چه روندی را طی کرده است؟

آقای دکتر نیلی نیز در توضیح روش تحلیل و منظور خود به روش محاسبات مورد نظر اشاره نکردند و این موضوع حتی از سوی برخی سردبیران وخبرنگاران اقتصادی و حرفه ای رسانه ها نیز همچنان با ابهام مواجه بوده است.
به نظر می رسد که در کنار آمار خام اشتغال ایجاد شده توسط دولت، عده ای از بازار کار خارج شده اند و بیکار شده اند و همچنین آمار بیکاری و سرشماری ها نشان می دهد که اشتغال جدید و کاهش نرخ بیکاری محدود بوده است و لذا از سرجمع این عددها، رقمی مانند 14 هزار نفر استخراج شده که باعث ایجاد ابهام شده است و البته برای رسانه ها، مبهم است و تحلیل آن روشن نیست. و لذا لازم است که مسوولان دولت و مشاوران آقای دکتر روحانی، در مناظره ای حضوری یا قلمی، این مسائل را برای افکار عمومی ومسوولان کشور و مردم باز و روشن کنند تا با روش هر یک از دو طرف آشنا شویم و رفع ابهام شود...
به هر حال، امید است که با انتشار تذکر به جای دکتر کوچک زاده، مشاوران جناب آقای دکتر روحانی،  نیز نحوه استخراج رقم اشتغال را ارائه دهند تا با تحلیل بهتری بتوان موضوع بیکاری را بررسی نمود.
پاسخ به نظر دکتر کوچک زاده و سایر منتقدان، می تواند افکار عمومی و رسانه ها و کارشناسان، را با روش تحلیل مشاوران آقای دکتر روحانی آشنا کند، زیرا در روزها و ماه های آینده، انتظار می رود که جهت شناخت واقعیت ها و آمارهای دقیق اقتصاد و جامعه ایران، روشی توسط دولت جدید ارائه شود که هم کارشناسان در مورد آن اجماع نظر داشته باشند و آن را به عنوان یک روش علمی و مناسب برای تحلیل شاخص های کلان جامعه بپذیرند و هم افکار عمومی و مخاطبان و مردم نیز با ابهام مواجه نشوند.
به عبارت دیگر، در ارائه هر آمار و تحلیلی، باید روش تحقیق و تحلیل شاخص ها، باز شود تا برای نمایندگان و کارشناسان و رسانه ها، ابهام ایجاد نکند.
امید است در قدم اول، تحلیل مشاوران آقای روحانی در مورد بیکاری و اشتغال که یکی از شاخص های مهم اجتماعی کشور است، ارائه و  شاهد ارائه تحلیل مناسب و علمی در این رابطه باشیم.  
البته در مجموع باید توجه داشت که حقیقت هرچه باشد، دولت جدید و نظام جمهوری اسلامی باید در جهت ایجاد اشتغال وسیع و بهبود فضای کسب وکار،  تلاش بسیاری داشته باشند تا برای تامین نیاز درصد بیکاری موجود و همچنین ورود 4 میلیون نفر فارغ التحصیل در 4 سال آینده  فرصت های شغلی بسیاری ایجاد شود.   

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسنی
|
Armenia
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
2
0
حتی اگر آقای روحانی آمار را اشتباه اعلام کرده باشند حرف و نظر کوچکزاده که یکی از نمایندگان ... در مجلس ... است از نظر مردم مقدمه .......... مقابله با آقای روحانی است و فاقد ارزش میباشد.
مدیر پایگاه فارغ از نیت طرح این بحث، باید توجه داشت که آمارها بهتر است به صورت تفضیلی و تحلیلی ارائه شود تا بتوان استفاده بهتری از آمار داشت. و به عنوان مثال باید روشن شود که چه تعداد شغل دردولت احمدی نژاد ایجاد شده چه تعداد از دست رفته و در مجموع چه تعداد شغل پایدار داریم....
تا امکان برنامه ریزی و استفاده از تجربه گذشته حاصل شود....
نکته دیگر این است که اعتماد و انتخاب جناب آقای روحانی برای کمک به بهبود اوضاع مملکت بوده و برای حمایت از این دولت باید نقد حساب شده و به موقع داشته باشیم تا راه اشتباه و مغلطه و ارائه مفاهیم نادرست نداشته باشیم.
و از همین ابتدا باید مفاهیم درست درک و ارائه شود.
مثلا وقتی می گوییم آمار درست و واقعی می دهیم یا با آزادی عمل اقتصادی موافقیم و کار را به مردم می سپاریم و...
باید کاری کنیم که این مفاهیم فقط شکلی و ظاهری نباشد و مفهوم آمار واقعی از درون بی محتوا و مبهم و اشتباه نشود و مفاهیم از درون بی معنا نشود.
معنای ازادی و خودکفایی، بخش خصوصی، خصوصی سازی و... نیز باید معنا و مفهوم عمیق خود را داشته باشد و ظاهری بودن آنها دردی را دوا نخواهد کرد....