:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
مزیت بانک تجارت در بازار تراکنش های بانکی فروردین 99 نشان می دهد

کارمزد تراکنش های بانک تجارت با 11 درصد هزینه کمتر نسبت به میانگین شبکه بانکی

بانک تجارت به دلیل ارقام بزرگتر تراکنش های خود و برخورداری از حساب ها و تراکنش های کسب وکارهای بزرگتر، در بین بانک ها با وضعیت بهتر از نظر کارمزد و هزینه تراکنش قرار دارد و به ازای هر تراکنش 10 هزار ریالی معادل 117 ریال هزینه کارمزد پرداخت کرده که از میانگین 131 ریالی کل بانک های کشور پایین تر است
کد خبر: ۱۵۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
بانک های کشور در فروردین 99 به ازای هر 10 هزار تومان یا صد هزار ریال تراکنش، معادل 131 ریال کارمزد پرداخت کرده اند  و هزینه کارمزد تراکنش ها در سیستم بانکی معادل 1.3 درصد رقم تراکنش است. 
بانک تجارت به دلیل ارقام بزرگتر تراکنش های خود و برخورداری از حساب ها و تراکنش های کسب وکارهای بزرگتر، در بین بانک ها با وضعیت بهتر از نظر کارمزد و هزینه تراکنش قرار دارد و به ازای هر تراکنش 10 هزار ریالی معادل 117 ریال هزینه کارمزد پرداخت کرده که از میانگین 131 ریالی کل بانک های کشور پایین تر است. به عبارت دیگر، کارمزد تراکنش های بانک تجارت با 11 درصد هزینه کمتر نسبت به میانگین شبکه بانکی، هزینه کمتری برای بانک داشته و روی سودآوری و درآمد بانک تجارت اثر مثبت خواهد داشت وجا دارد که با گسترش شبکه بانکداری الکترونیک و پرداخت های بیشتر، از مزیت نسبی کارمزد کمتر بهره برداری کند. 
نسبت کارمزد پرداختی به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش خرید با احتساب اجاره ابزار کارتخوان نشان می دهد که بانک های کشور به طور میانگین در فروردین 99 به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش کارتخوان ها 320 ریال کارمزد یا هزینه پرداخت کرده اند. 
بانک تجارت با 233 ریال کارمزد در مقایسه با رقم 320 ریالی میانگین کارمزد کارتخوان ها در سیستم بانکی، از 23 درصد هزینه کمتر نسبت به میانگین شبکه بانکی برخوردار بوده است. دلیل این وضعیت، برخورداری بانک تجارت از کارتخوان های متعلق به خود و همچنین ارقام بزرگتر مبلغ تراکنش ها نسبت به میانگین مبلغ در شبکه بانکی است. در نتیجه  به دلیل ارقام بزرگتر تراکنش ها و برخورداری از کارتخوان های متعلق به خود، هزینه کمتری داشته و از وضعیت بهتری نسبت به بقیه بانک های کشور برخوردار است و در نتیجه سودآوری و درآمد زایی بیشتر و هزینه کمتری از محل  تراکنش بانکی داشته است. 
نسبت کارمزد پرداختی به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ نیز نشان می دهد که بانک های کشور به طور میانگین در فروردین 99 به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش کارتخوان ها 315 ریال کارمزد یا هزینه پرداخت کرده اند. 
بانک تجارت با 329 ریال کارمزد در مقایسه با رقم 315 ریالی میانگین کارمزد پرداخت قبض  و خرید شارژ در سیستم بانکی،  به دلیل افزایش ابزارهای پرداخت و رشد تراکنش ها و برخورداری از  ابزارها و نرم افزارهای موبایلی بیشتر، هزینه کارمزد بیشتری نسبت به میانگین بانک های کشور داشته است و در حال گسترش شبکه و کاهش هزینه ها است.