:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با وجود کاهش 12.5 درصدی تراکنش های بانکی در فروردین به دلیل شیوع کرونا ورکود حاکم بر بازار صورت گرفت

وتجارت در یک ماه با 200 میلیون تراکنش 22 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشت

عملکرد بازار تراکنش های بانکی نشان می دهد که بانک تجارت در فروردین 99 با وجود اثر کرونا بر کاهش تراکنش های بانکی، سهم 6 درصدی از تراکنش های صادره و پذیرش شده بانک ها داشته است و با 200 میلیون تراکنش 22 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است
کد خبر: ۱۵۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
 اقتصاد گردان – محسن شمشیری 
بانک تجارت با 6.52 درصد تعداد کارت های تراکنش دار بانکی، 4.17 درصد از کل تعداد تراکنش های شبکه پرداخت و 5.01 درصد از مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت را در فروردین 99 به خود اختصاص داده است. 
بانک تجارت همچنین در فروردین 99 بیش از  200 میلیون و 518 هزار تراکنش صادره و پذیرش شده به مبلغ 214 هزار و 694 میلیارد ریال داشته است. 
از سوی دیگر، بانک تجارت به میزان 40 میلیون و 357 هزار تراکنش صادره بیشتر به مبلغ 16 هزار و 357 میلیارد ریال نسبت به مبلغ تراکنش پذیرش شده داشته است. 
بانک تجارت سهم 6.26 درصدی از تعداد و 5.84 درصدی از مبلغ تراکنش های صادره  داشته و همچنین سهم 4.17 درصدی از تعداد و 5.01 درصدی از مبلغ تراکنش های پذیرش شده  کل سیستم بانکی داشته است.
به عبارت دیگر، خروج منابع از طریق تراکنش های صادره و پذیرش شده بیشتر از ورود منابع بوده است. تعداد بالای شعب و کارت های بانکی در بانک های بزرگ موجب می شود که صادرکنندگی یا خروج پول نهایی برای خرید کالا و خدمات عمدتا ازطریق بانک های بزرگ انجام شود و این موضوع موجب می شود که  مبلغ خروج پول یا صادرکنندگی بیش از مبلغ پذیرش شده باشد. اما در عین حال موجودی حساب بانک های بزرگ مانند بانک تجارت به دلیل حساب ها و شعب گسترده بانکی بیش از سایر بانک ها است و دارای سپرده های بانکی بزرگتر و بیشتری هستند و کسب وکارها و افراد سعی می کنند حساب ها و سپرده های خود را در بانک های بزرگ ایجاد کنند تا در نقل و انتقال پول و خرید و واریز وجه برای سرمایه گذاری ها و خریدها راحت تر باشند و افراد و شرکای تجاری آنها ساده تر بتوانند از تعداد بالای حساب ها و شعب وکارتهای بانکی بانک های بزرگ استفاده کرده و نقل و انتقال ها و تجارت را بهتر انجام دهند.  
بانک تجارت در فروردین 99، با وجود شیوع ویروس کرونا و رکود حاکم بر اقتصاد و کاهش 12.5 درصدی تراکنش های بانکی، همچنان از جایگاه خود در بانکداری الکترونیک و بازار تراکنش های بانکی دفاع کرد. بانک تجارت سهم 6.26 درصدی از تعداد و 5.84 درصدی از مبلغ تراکنش های صادره  داشته و همچنین سهم 4.17 درصدی از تعداد و 5.01 درصدی از مبلغ تراکنش های پذیرش شده  کل سیستم بانکی داشته است. 


حضور موثر در بازار تراکنش های اینترنتی

بانک تجارت با سهم 4.49 درصد تراکنش کارتخوان ها، 0.6 درصد تراکنش ابزار اینترنتی، 0.02 درصد تراکنش ابزار موبایلی، سهم 5.51 درصدی از مبلغ کارتخوان های فروشگاهی و 2.78 درصد از مبلغ تراکنش اینترنتی و 1 صدم درصد از مبلغ تراکنش موبایلی را به خود اختصاص داده است. 
سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش بانک نشان می دهد که 99.04 درصد تراکنش ها متعلق به کارتخوان فروشگاهی، 94 صدم درصد متعلق به ابزار اینترنتی و 2 صدم درصد متعلق به ابزار موبایلی بوده است و سهم ابزارها از مبلغ تراکنش ها نیز 94.12 درصد متعلق به کارتخوان فروشگاهی و 5.87 درصد متعلق به ابزار اینترنتی بوده است.  این موضوع نشان می دهد که مبلغ هر تراکنش در ابزار اینترنتی در بانک تجارت بالا بوده و این بانک می تواند از این ابزار به عنوان یک مزیت در نفوذ خود در بازار تراکنش ها بهره ببرد و در جذب مبالغ بازار بانکداری الکترونیک موفقیت بیشتری کسب کند و منابع و پول جذب شده یا پذیرش شده بیشتر از منابع و پول و مبلغ صادر شده و پرداخت شده باشد.
در آبان 98 نیز سهم ابزارها در تعداد و مبلغ تراکنش نیز نشان می دهد که 99 درصد تعداد تراکنش های بانک متعلق به کارتخوان ها، 78 صدم درصد اینترنت و 1 صدم درصد موبایل بوده و در مبلغ نیز 95 درصد کارتخوان ها، 4.4  درصد اینترنت بوده است.  بانک تجارت از حدود 102 میلیون کارت تراکنش دار شبکه بانکی کشور، سهم 6.51 درصدی در صدور کارت داشته است.   سهم بانک از کل کارت اعتباری 12 صدم درصد، از کل کارت برداشت 6.65درصد و از کارت هدیه و بن کارت 3.39 درصد بوده است. سهم کارت های صادر شده در این بانک به ترتیب 98 درصد به کارت برداشت، 2.2 درصد کارت هدیه و بن کارت، اختصاص داشته است. 
حدود 102 میلیون کارت بانکی تراکنش دار فعال در آبان 98 وجود داشته که حدود 97 میلیون آن یعنی 96 درصد را کارت برداشت، 11 صدم درصد را کارت اعتباری و 4 درصد یا بیش از 4 میلیون را کارت هدیه و بن کارت تشکیل داده است. در آبان ماه 98 بانک های ملی، ملت و صادرات، دارای بیشترین سهم از تعداد کارتهای بانکی تراکنش دار در شبکه شاپرک بوده اند. بیشترین کارت اعتباری تراکنش دار متعلق به بانک های ملت، صادرات و سپه، بیشترین کارت برداشت تراکنش دار به بانک ملی  و صادرات و  ملت و بیشترین کارت هدیه و بن کارت تراکنش دار متعلق به بانک های ملی، پارسیان، و ملت، بوده است

 در پرداخت پول به مشتریان یا صادرکنندگی تراکنش ها نیز با سهم 6.52 درصد کل تراکنش  صادر شده یا پرداخت پول بانک ها، رتبه هفتم  را از نظر تعداد پرداخت پول به مشتریان را در کل شبکه بانکی داشته است.
بانک تجارت با سرمایه 22٫3 هزار میلیارد تومانی رتبه دوم را در بين بزرگان بورس از نظر سرمايه اسمي دارد و این موضوع می تواند به عنوان مزیتی بزرگ در بازار سرمایه، نقل و انتقال اینترنتی پول و خریدهای با مبلغ بالا و جذب منابع برای خرید سهام و ارز و.... محسوب شود و در نتیجه افزایش سهم بانک تجارت در بانکداری الکترونیک و بازار تراکنش ها را به همراه داشته باشد.