:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
محسن شمشیری

فرصت تاریخی اصلاح قیمت ها، نرخ سود بانکی، نرخ ارز، تعرفه، مالیات و.... در دست مردان اقتصادی روحانی

فرصت حذف چهار صفر از پول ملی، تحولات ساختاری در اقتصاد ایران و احترام به نهاد "قیمت" ، مردان اقتصادی روحانی فرصت تاریخی بازگشت اعتبار و امید به اقتصاد ایران را غنیمت بدانند
کد خبر: ۱۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴


 اقتصاد دانان می گویند هر گاه که اعتبار نسبی و امید به اقتصاد بر می گردد و مردم آماده پذیرش تحولات بزرگ و مثبت هستند، سیاستمداران نباید منتظر باشند و وقت تلف کنند بلکه باید با شجاعت از این فرصت بهره ببرند و کاری که 20 سال است با تاخیر مواجه است را به نتیجه برسانند و با حذف دو، سه یا چهار صفر، به پول ایرانی اعتبار بدهند و تحولات ساختاری در اقتصاد ایران و احترام به نهاد "قیمت"در بازارهای پول و کارو سرمایه و کالا  را در دستور کار قرار دهند و به مکانیزم قیمت ها احترام بگذارند
این فرصت چه روانی و انتزاعی باشد و چه واقعی باشد، شکننده است و اگر به موقع عمل نشود و بی توجهی ببیند قهر می کند و شرایط اقتصاد دوباره به حالت قبلی برمی گردد و امیدها را به انتظارات تورمی بالاتر و مشکلات بیشتر اقتصاد تبدیل می کند.
فرصت امروز، بهتر از هر زمانی در تاریخ 20 سال اخیر است و مجموع فشارها و مشکلات اقتصادی که در 8 سال گذشته رخ داده است مردم را آماده این تغییرات مثبت برای تحولات بزرگ تاریخی کرده است. اگر هدفمندی یارانه ها در سه سال اخیر، همزمان با رشد نرخ ارز، بهبود نرخ سود بانکی،  احترام به قیمت گذاری و مکانیزم قیمت ها در بازار خودرو و سایر کالاها اجرایی می شد مشکلات امروز را نداشتیم. 
لذا امروز نیز فرصتی تاریخی است و اگر مردان اقتصادی و سیاسی دولت قدر آن را ندانند، خیلی سریع تبدیل به شرایطی می شود که با کاهش اعتبار اقتصاد ایران کاهش امید و .... مواجه می شود و در نتیجه نرخ ها دوباره افزایش بی رویه خواهد داشت. 
توجه داشته باشیم که امروز همه هموطنان ایرانی و خانوارها حاضرند که طلای خود را که گران خریده اند با قیمت ارزان تر بفروشند یا نگه دارند اما شاهد کاهش قیمت ها باشند. کسانی که دلار خریده اند یا کالا وارد کرده اند یا زمین و آپارتمان به قیمت بالا خریده اند حاضرند عقب نشینی کنند و ارزان تر بفروشند یا نگه دارند اما شاهد ثبات قیمت ها و یا کاهش نسبی قیمت ها و بهبود امید واعتبار اقتصاد و ارزش پول ملی باشند. 
زیرا در شرایطی که ثبات و پایداری را شاهد باشیم، اگر کسی بخواهد آپارتمان 50 متری خود را بفروشد و 70 متری بخرد، در شرایط ارزان بودن قیمت آپارتمان خود بهتر می تواند اقدام کند تا زمانی که قیمت آپارتمان همه جا گران تر است....

جامعه شناسان می گویند که از نظر گردش چرخه های اجتماعی و تاریخی، شرایط برای تغییرات و تحولات بزرگ در ابتدای عصر جنگجویان  یا تغییر و تحول بزرگ آماده است و اکنون در ابتدای دوره تحول و تغییرات بزرگ یا به اصطلاح  جنگجویان هستیم. 
براین اساس، همان طور که جامعه شناسان و فیلسوفان تاکید دارند در فرصت گردش کامل چرخه های اجتماعی (جنگجویان، اندیشمندان، زراندوزان، فرودستان)  و بازگشت  کامل به ابتدای این چرخه اجتماعی تاریخی، بهترین فرصت، حداقل از جنبه های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده است. تا کارهای بزرگی مانند اعتبار وارزش دادن به پول ملی، تحولات بزرگ در صنعت نفت وگاز و رشد سرمایه گذاری، ثبات نرخ ها، حمایت سیاست های اقتصادی از تولید ملی و مثبت اندیشی مردم و امید جوانان به تحولات اقتصادی تحقق یابد.
این روحیه تحول گرای بزرگ یا روحیه سلحشوری و جنگجویی جامعه، که به جنگ مشکلات و ناامیدی می رود و امید و تدبیر و اعتبار وقدرت و زور بیشتری را با خود به همراه دارد، باید درک شود زیرا مردم و جامعه با مشارکت خود در این حماسه و تحول بزرگ، با روحیه ای که دارند به اقتصاد و جامعه اعتبار می دهند وانتظار تحولات بزرگ را دارند. 

لذا باید مجموعه ای از سیاست های تحول گرا و با تدبیر در اقتصاد اجرایی شود و همه شاخص های اصلی که جزو وظایف حاکمیتی و از ابزارهای دولت است مانند مالیات، نرخ سود بانکی، تعرفه گمرکی، قیمت و مکانیزم قیمت ها، و نرخ ارز، سوخت و فراورده های نفتی و کرایه حمل  و نقل و.... را در یک بسته جامع اعلام کند و همچنین در مورد مشکلات مسکن و شهرها، طرح جامع مسکن و شهرسازی را دنبال کند....

 همان طور که مردم در انتخابات، برخی مطالبات و انتظارات خود را مطرح کردند دولت جدید و آقای روحانی  نیز با هر تفکر سیاسی که دارد باید از این فرصت تاریخی که متعلق به همه ملت ایران است بهره ببرد زیرا جامعه و مردم سیگنال مثبت و امید بخش داده اند و منتظر تحولات مثبت و دگرگونی های بزرگ حداقل در بخش اقتصاد هستند.
اگر آقای روحانی و مردان اقتصادی او در نقطه شروع خطا کنند یا صبر کنند یا منتظر فرصت دیگری باشند و یا نگران محبوبیت خود و دولت باشند، عملا این فرصت تاریخی را از دست داده اند. 
به یاد داشته باشیم که بسیاری از سیاستمداران به خاطر لطمه نخوردن  به محبوبیت سیاسی خود با رشد قیمت بنزین یا رشد قیمت ها و رشد نرخ ارز مخالفت کردند و طرح تثبیت قیمت بنزین و قیمت ها را دادند و نتیجه این شد که فرصت های تاریخی را از دست دادند و میلیاردها دلار پول کشور به قیمت ارزان دلاری 1000 تومان صرف واردات و سفر خارجی شد و به ملت ایران لطمه خورد. و چند سال بعد فشار آن به مردم وارد شد 
توجه داشته باشیم که با پیروزی رای دهندگان در انتخابات و حماسه سیاسی، بدون این که دولت کاری کرده باشد و بدون این که کابینه دولت جدید تشکیل شده باشد و سیاست و تصمیمی اعلام شده باشد، شاخص ها و نرخ ها در مسیر تحول بزرگ و مثبت هستند. 
این وضعیت به این معناست که ملت ایران و ساختار اجتماعی ایران، بدون توجه به این که سیاستمدار و پیروز انتخابات چه تفکری داشته در مسیر تحولات بزرگ است و به قول جامعه شناسان، در ابتدای عصر "جنگجویان" تحولات مثبت و تاریخی و امید بخش را انتظار دارند. 
لذا تحولات بزرگی نظیر، احترام به نهاد "قیمت" و مکانیزم قیمت ها، احترام به نرخ سود بانکی بر مبنای عرضه و تقاضای پول، احترام به ارزش پول ملی و حذف چند صفر، احترام به تعیین قیمت خودرو بر مبنای مکانیزم قیمت ها، دعوت مردم به سرمایه گذاری در بورس و صنعت، ساماندهی شهرهایی مانند تهران، به کارگیری درآمد نفت در خدمت عمران و توسعه کشور .....  قابل تحقق است زیرا  نیروی بزرگی که با حمایت مردم  همراه است و امید و اعتباری که به اقتصاد تزریق شده است، کوه را جابجا می کند...
 اقتصاددانان نهادگرا تاکید می کنند که نهاد اعتبار و امید اقتصاد را ارج بگذارید و آقای روحانی و مردان اقتصادی ایشان، فرصت را غنیمت  بشمارند... 
هیچ کس نباید نگران محبوبیت دولت و اعضای کابینه باشد بلافاصله باید سیاست های جراحی اقتصادی و تحول در اقتصاد را اجرایی کنیم تا از این نیروی عظیم مشارکت مردم و امید آنها به بهبود بهره ببریم زیرا اگر از این فرصت استفاده نشود چند ماه بعد، روند بی رونق قبلی حاکم خواهد شد.... 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
0
1
حذف چند تا صفر از پول ملی یک نوع عوامفریبیه.
کار درست اینه که با افزایش تولید ملی و صادرات بتونیم ارزش پول ملی رو بالا ببریم.
الان که فضای ارزونی در جامعه داره موج میزنه باید از این همه پالس های مثبت استفاده کنیم و نقدینگی مردم رو به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه هدایت کنیم. برای حذف چند تا صفر از پول ملی و ماست مالی کردن اسکناس همیشه وقت هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
0
1
شاید شما هم بدونین که همین الان خیلی از پدربزرگها و مادربزرگها اگه 4 تا مریضی دارن یکی رو به بچه هاشون میگن و بخاطر گرونی خجالت میکشن که سه تا درد دیگشونو به زبون بیارن و دائم دردها رو تحمل میکنن.
حالا توی کشورهای اروپایی جوونا بخاطر کم شدن بازیهای شبانه شهر رو به آشوب میکشن. اگه یه لحظه کمی فکر کنین میفهمین که ما چه ملت نجیبی داریم که همه مشکلات رو بخاطر آرمانهامون داریم تحمل میکنیم.
حق این ملته که با زحمت زیاد و افزایش تولید ملی دلار 100 تومنی رو در اختیارشون بزاریم.