:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

نرخ سود اوراق مشاركت 20 درصد

نرخ سود اوراق مشاركت 20 درصد تعیین شد
کد خبر: ۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
خبراقتصادی:  رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانكهای دولتی با اشاره به ابلاغ بسته سیاستی و نظارتی جدید بانك مركزی گفت: بر اساس این بسته نرخ سود اوراق مشاركت افزایش یافت و به 20 درصد رسید.
'فرشاد حیدری' روز یكشنبه در نشست خبری با موضوع 'نرخ سود بانكی و نرخ ارز'، از امكان پذیر شدن معاملات ثانویه اوراق مشاركت در شبكه بانكی خبر داد و افزود: این معاملات در گذشته تنها در بورس اوراق بهادار انجام می شد.

وی سپس به تشریح بسته سیاستی و نظارتی جدید بانك مركزی پرداخت و گفت: این بسته مقید به قید زمان نبوده و تا زمانی كه مصوبه دیگری از شورای پول و اعتبار دریافت نشود، قابلیت اجرایی شدن را دارد و این در حالی است كه بسته های قبلی سالانه بوده است.

حیدری افزود: در بسته سیاستی و نظارتی جدید بانك مركزی، اختیار تعیین نرخ سود گواهی سپرده ها به بانكها واگذار شده است كه این امر ممكن بود منجر به اعلام نرخ سودهای متفاوت از سوی بانكها و ایجاد رقابت ناسالم در شبكه بانكی بشود.

وی گفت: بر همین اساس جلسه ای مشترك در شورای هماهنگی بانكهای دولتی و خصوصی تشكیل و كف و سقف نرخ سود سپرده های بانكی تعیین شد.

به گفته وی نرخ سود سپرده كوتاه مدت روز شمار هفت درصد، سپرده سه ماهه 10 درصد، سپرده كوتاه مدت شش ماهه 12 درصد، سپرده كوتاه مدت 9 ماهه 15 درصد، سپرده یك ساله 17 درصد و نرح سود سپرده پنج ساله 20 درصد تعیین شد.

حیدری ادامه داد: نرخ سود سپرده های دو، سه و چهار ساله در اختیار بانكها قرار می گیرد.

وی در خصوص وضعیت بازار ارز گفت: ارز بازرگانی و غیر بازرگانی با واسطه شبكه بانكی ارایه می شود.

وی ادامه داد: برای استفاده از ارز مسافرتی شهروندان می توانند با مراجعه به شعب بانكهای ملی و ملت وجه ریالی را پرداخت و حواله تحویل بگیرند و در مبادی خروجی بعد از كنترل پاسپورت، ارز خود را دریافت كنند.

به گفته حیدری ارز مسافران زمینی در مبادی خروجی كشور به آنها تحویل داده می شود، اما بیشترین مسافران مربوط به فرودگاه امام خمینی(ره) است كه تعداد آنها در روز به 10 تا 22 هزار مسافر می رسد.

وی ادامه داد: ارز مسافرتی هم اكنون یك هزار دلار و برای هر مسافر یك بار در سال است، اما میزان ارز مسافری در حال بررسی است و این امكان وجود دارد كه تغییراتی در آن داده شود.

به گفته وی، 600 شعبه بانك ملی آماده ارایه حواله ارزی مسافری هستند، ضمن آن كه علاوه بر فرودگاه امام خمینی(ره)،فرودگاههای اصفهان، شیراز و تبریز نیز به تدریج این خدمت را ارایه می دهند.

حیدری در مورد وضعیت ارایه تسهیلات نیز گفت: سقف تسهیلات قرض الخسنه برای نیازهای ضروری 2 میلیون تومان، ازدواج برای زوجین شش میلیون تومان، تسهیلات خرید كالا چهار میلیون تومان، تسهیلات جعاله پنج میلیون تومان، تسهیلات خرید خودرو هفت میلیون تومان و تسهیلات خودرو فرسوده 10 میلیون تومان تعیین شده است.

به گفته مدیر عامل بانك ملی، نرخ بهره این تسهیلات تا 2 سال 14 درصد و بیش از 2 ساله 15 درصد خواهد بود.

وی، نرخ سود تسهیلات برای مسكن مهر در بخش ساخت را 11 درصد و فروش اقساطی را 12 درصد اعلام كرد و گفت: بر اساس بسته جدید بانك مركزی بانكها باید 20 درصد منابع غیر قرض الحسنه را به تسهیلات خود تخصیص دهند.

حیدری گفت: با تغییراتی كه در بسته سیاستی و نظارتی بانك مركزی داده شده انتظار می رود، ماندگاری پول در شبكه بانكی افزایش یابد كه این امر می تواند به نقدینگی موجود در بخش تولید كمك كند.

وی در خصوص ودیعه گذاران حج عمره نیز گفت: افرادی كه برای حج عمره سپرده گذاری كرده اند، سود كوتاه مدت شش درصد به ودیعه آنها تعلق می گیرد.