:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
روند نزولی با کاهش 22 صدم درصدی

شاخص بورس کاهش یافت

شاخص بورس امروز به 27185 واحد رسید و 22 صدم درصد کاهش یافت. دلیل این اتفاق را کارشناسان، رشد نرخ ارز و آینده مبهم نرخ ارز و همچنین اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرده اند.
کد خبر: ۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶


خبراقتصادی: شاخص بورس امروز تحت تاثیر آینده مبهم قیمت ارز و زمان اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه قرار گرفت و با 60 واحد هفتمین روز منفی خود در سال جدید را به ثبت رساند.
برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که با مشخص شدن تکلیف نرخ ارز و هدفمندی یارانه ها، تولید داخلی حمایت خواهد شد و بورس روند صعودی خواهد داشت.
اگر چه یک روز پس از مذاکرات استانبول و با کاهش 240 تومانی نرخ ارز، شاخص بورس به 27285 واحد رسید و مثبت شد اما کارشناسان می گویند که  طی دو روز اخیر عدم رشد قیمت ها و شاخص بورس به رغم نتایج مثبت مذاکرات هسته ای بار دیگر ثابت کرد بورس اوراق بهادار تهران صرفا" متاثر از این موضوع بیرونی نبوده و باید متغیرهای سیاسی و اقتصادی داخلی هم در وضعیت مناسب و شفافیت حداقلی باشند تا سرمایه گذاران بازار سهام بتوانند با افق روشنی از آینده هر چند میان مدت تصمیم گیری کنند.

به همین دلیل پیش بینی برخی از کارشناسان مبنی بر رشد پی در پی قیمت ها و شاخص بورس بعد اعلام نتایج مذاکرات استانبول، حداقل امروز و دیروز محقق نشد چرا که سهامداران حقوقی و حقیقی همچنان منتظر نهایی شدن قیمت ارز در بودجه91 کشور، زمان و چگونگی اجرای مرحله دوم قانون هدفمند سازی و قطعیت مسئله مدیریت سازمان تامین اجتماعی هستند.



به این ترتیب بود که با اعلام خبر حضور امشب رئیس جمهور در سیما (که عصر دیروز اعلام شد) بسیاری از سهامداران بار دیگر وارد فاز ایست تصمیم گیری شده و منتظر شنیدن سخنان امشب رئیس جمهور شدند که در آن احتمالا" در مورد زمان اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها نکاتی اعلام خواهد شد.

براساس این گزارش، به این ترتیب امروز وضعیت عرضه و تقاضای سهام اکثر شرکت ها با عدم خرید سهام و افت قیمت هر سهم شرکت های بزرگ و گاه تشکیل صف های فروش همراه بود. این جریان و افت قیمت سهام و اثر منفی 13 تا 5 واحدی شرکت های توسعه معادن و فلزات، سایپا، گل گهر، ملی مس، گروه بهمن ، ایران خودرو و سرمایه گذاری سایپا از یک سو و عدم رشد سهام سایر شرکت های بزرگ ( به جز دو شرکت فولاد خوزستان و پتروشیمی شیراز که 21 و 7 واحد بر شاخص اثر مثبت گذاشتند) از سوی دیگر موجب شد تا روند نزولی شاخص که 5 دقیقه بعد از شروع معاملات آغاز شده بود ، برای دومین روز متوالی تثبیت شود.



با این اوصاف شاخص بورس در هفدهمین روز کاری خود در سال جدید شاهد افت 60 واحدی ارقام خود و ثبت هفتمین روز منفی شد و در عدد 27 هزار و 185 واحدی جا خوش کرد. آمار معاملات هم نشان از عدم میل به خرید سهامداران نسبت به روزهای گذشته دارد چرا که امروز بیش از 174 میلیون سهم به ارزش 45 میلیارد تومان داد و ستد شد.بیشترین حجم سهام معامله شده هم به دو سرمایه گذاری سپه و پردیس با بیش از 27.1 و 16.8 میلیون سهم و همچنین سایپا با 14.8 میلیون سهم تعلق داشت.